طراحی داخلی


طراحی اتاق خواب

طراحی موفق یک اصطلاح کاملاً نسبی است. طرحی که برای فردی خوب یا موفق به نظر می رسد ممکن است از نقطه نظر دیگری آنطور نباشد. اما وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می آید، فاکتورهای خاصی همیشه باید مد نظر باشد. مهمترین فاکتورهای طراحی داخلی اتاق خواب که آنرا به محیطی راحت و قابل سکونت تبدیل می کند عبارتند از :

1) تناسب اتاق خواب
واژه تناسب همیشه در طراحی داخلی به کار می رود. هر فضای داخلی که توسط انسانها مورد استفاده قرار می گیرد، باید متناسب باشد. تناسبات در هر طراحی اهمیت بسیار زیادی دارند.
هر شیء سه بعدی دارای ویژگی هایی ازجمله طول، عرض و ارتفاع است. وقتی این سه ویژگی با تناسبات قسمت های مختلف بدن انسان هماهنگی داشته باشد، به آن یک طراحی “متناسب” گفته می شود.
به طور مثال، ابعاد دستگیره کمد لباس باید طوری باشد که انگشت های ما بتواند به راحتی آن را بگیرد و حرکت بی زحمت و راحت باشد. یا مثلاً نشیمنگاه صندلی باید فضای کافی برای راحت نشستن روی آن را داشته باشد. نوع نشستن هم ابعاد صندلی را تغییر می دهد. صندلی اتاق انتظار بانک مطمئناً با کاناپه متفاوت خواهد بود.
بنابراین تناسبات نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی دارند و مبلمان داخل اتاقتان نیز باید از همین اصول پیروی کنند. ابعاد تخت دونفره، ارتفاع آن از زمین، ارتفاع کمد لباس، ابعاد میز توالت و از این قبیل… همه آنها از نقطه نظر عملکرد اهمیت دارند.

2341234

2) ورود نور طبیعی به داخل اتاق خواب
هیچ چیز نمی تواند جای نور طبیعی در اتاق خواب را بگیرد. خورشید که قدرتمندترین منبع نور است و همچنین توازن بیولوژیکی کره زمین را نیز حفظ می کند، در طراحی فضاهای داخلی اهمیت زیادی دارد.
تحقیقات نشان میدهد که نور طبیعی می تواند تا 20 فوت (تقریباً 7 متر) به داخل فضاهای داخلی نفوذ کند. با ایجاد محل مناسب برای پنجره ها می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

3) تهویه طبیعی
جریان آزاد هوا راهی بسیار عالی برای خنک و پاکیزه نگه داشتن یک فضای داخلی است. این درمواقعی که اتاق خواب ها در گوشه ساختمان قرار گرفته باشند که دو ضلع آنها نمای بیرونی داشته باشد، مقدور خواهد بود.
درصورتیکه گذاشتن پنجره روی دو ضلع مجاور یا دو ضلع مخالف مقدور نباشد، باید بالای پنجره از دستگاه تهویه استفاده شود. دلیل استفاده از تهویه ساده می باشد. نیمه پایینی اتاق است که توسط ساکنین استفاده می شود و به خاطر استفاده مداوم از آن، دمای هوا بالا می رود و هوا سبک خواهد شد. این هوای گرم به بالا رفته و نیاز به مفرّی برای خارج شدن دارد. در چنین مواقعی، دستگاه تهویه بالای پنجره نقش بسیار مهمی در گرداندن جریان هوا در داخل اتاق در جهت روبه بالا دارد. وقتی نیمه پایینی اتاق خالی می شود، هوای تازه از پنجره جای آن را می گیرد و درنتیجه توازن برقرار می شود.

4) الگوی حرکتی مشخص
هر اتاق خواب راه های خروج مشخصی دارد که به آن متصل است. مانند:
الف) راه خروج به بالکن/تراس
ب) راه خروج به توالت/کلوزت
ج) راه خروج به حیاط پشتی (اگر در طبقه همکف باشد)
اگر خط فرضی از نقطه ورود به همه این نقاط خروج بکشیم، در حالت ایده آل اصلاً نباید همدیگر را قطع کنند. ازآنجا که بقیه فضاهای اتاق خواب با مبلمان اشغال شده است، خالی و مشخص نگه داشتن فضای گردشی داخلی باعث می شود فضای راحت تری داشته باشید.

5) شرایط مناسب برای جا دادن لوازم (Accessories)
لوازم داخل اتاق خواب هم به یک میزان دارای اهمیت هستند. وقتی همه فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، به طور کامل اجرا شود، آنچه باقی می ماند استفاده از لوازم است که تفاوت بسیار زیادی در میزان راحتی ساکنان ایجاد می کند.
الف) اولین و مهمترین مسئله استفاده خوب از نور مصنوعی است. این شامل روشنایی اصلی و همچنین روشنایی های تزئینی برای اهداف زینتی می شود.
ب) دقت در تهیه لوازم اتاق خواب. جزئیات کوچکی مثل چوب پرده یا سایبان تخت می تواند به زیباتر شدن دکوراسیون داخلی اتاق کمک کند.
ج) از موادی باید استفاده شود که تمیز کردن و نگه داشتن آن آسانتر باشد. برای مثال، اگر از ورقه های کف PVC روی سرامیک معمولی کف استفاده می کنید، باید ببینید که آیا قابل شستشو است یا خیر. باید به این فکر کنید که اگر کودک آنرا با دفتر نقاشی اشتباه بگیرد چه اتفاقی می افتد.
در آخر آن احساسی که خودتان از اتاق خواب می گیرید بیشترین درجه اهمیت را دارد و مقیاس خوبی برای تعیین موفقیت یک طرح است.
نکاتی که  ذکر شد تنها نکاتی نبود که در دکوراسیون داخلی اتاق خواب باید به آنها توجه داشته باشید، چند نکته کلی و اصلی بود که می تواند نقطه شروع خوبی برایتان به حساب آید.

نکاتی در مورد چیدمان اتاق خواب
به طور کلی  اتاق خواب مکانی دنج ، امن و خلوت جهت کسب انرژی و رسیدن به آرامش و آسایش بیشتر می باشد. انتخاب لوازم اتاق خواب و همچنین نوع چیدمان آن کمک زیادی به کسب این آرامش و استراحت واقعی می‌کند.

1) رنگ اتاق خواب:
رنگ اثر عمیق و موثری بر ذهن شما دارد . حتی نگاه کردن به رنگها احساسات متفاوتی را در ما ایجاد می کند ، بنابراین در انتخاب رنگ برای اتاق خوابتان حساس باشید .
قرمز رنگ  محرک پر انرژی می باشد . استفاده از روتختی یا کوسن های قرمز در اتاق خواب به ایجاد محیط عاشقانه و مملو از انژی کمک می کند. البته اگر انسان عصبی مزاجی هستید از رنگ قرمز دوری کنید چون علاوه بر عشق ، قرمز تحریک کننده عصبانیت نیز می باشد.و یا اینکه اگر به این رنگ علاقه بسیار دارید سعی کنید آن را در کنار رنگ مکمل و آرامش بخشش یعنی رنگ سبز استفاده کنید در این صورت شما می توانید با استفاده بیشتر از رنگ سبز وغالب بودن رنگ سبز بر قرمز از تندی و تاثیرات منفی رنگ قرمز را به شدت کاهش دهید.

سبز و آبی ، رنگهای ارامش بخش می باشند. رنگ سبز و آبی هر دو دارای خاصیت آرامش بخشی هستند ولی با اندکی تفاوت .رنگ آبی به دلیل اینکه یاد آور آسمان است خالق یک آرامش روحانی و معنوی می باشد حال آنکه رنگ سبز الهام گرفته از طبیعت سرزندگی و شور و شوق بودن را همراه دارد.هر دو رنگ ذکر شده گزینه های مناسبی برای دکوراسیون اتاق خواب به شمار می آیند.
توصیه کارشناسانه: اگر قسمتی از فضای اتاق خواب شما مربوط ب فعالیت های کاری خارج از منزلتان می باشد سعی کنید در کنار رنگ های آرامش بخش از رنگ های محرک و پر انژی و گرم نیز در دکوراسیون فضای اتاقتان بهره ببرید.رنگ های گرم به خانواده رنگ های نارنجی زرد و قرمز گفته می شود.
رنگهای سفید و مشکی دو رنگ خنثی محسوب می شود که فقط و فقط در دکوراسیون فضاهای مدرن کاربرد دارند چنانچه مایل به استفاده از این رنگ ها در فضای اتاق خواب خود می باشید بهتر است دو رنگ مکمل را نیز در کنار سیاه و سفید به صورت لکه استفاده کنید . منظور از لکه رنگی استفاده از رنگ ها در وسایل و لوازم چیدمان می باشد (پرده ، فرش ، گلدان…)

2) نورپردازی
نورپردازی یکی از عناصر مهم دکوراسیون فضاها می باشد. نورپردازی های درخشان و روشن اتاق را شاداب کرده و در فرد احساس شور و شادی ایجاد می کند اما اگر هدف شما ایجاد یک اتاق رمانتیک و خصوصی است استفاده از نورهای تیره مناسب تر می باشد .
می توانید از اباژورها و چراغ های تزیینی به رنگ های مختلف در اتاق استفاده نمایید استفاده از شمع های رنگی و معطر نیز ایده خوبی می باشد .

3) دکوراسیون
برای ایجاد یک اتاق خواب رمانتیک در انتخاب وسائل دقت نمایید . تمام وسائل انتخابی باید زیبا و جذاب باشند .
استفاده از بعضی اثار هنری اتاق عاشقانه ای را ایجاد خواهد نمود . دیدن مناظر طبیعی و یا پرتره ها و تصویرهای انسانی جذاب و یا مجسمه های خوش فرم احساس خوبی را ایجاد خواهد نمود . از مناظر تخیلی و ناخوشایند بپرهیزید .

4) مبلمان
مهم ترین وسیله در اتاق خواب همان تخت خواب می باشد .
به تخت به چشم بوم نقشی نگاه کنید که با کوسن ها ، ملافه ها و تشک ها در حال نقاشی آن هستید .استفاده از پارچه های اطلسی یا ابریشمی ایده خوبی خواهد بود .
از تشک های کوتاه تر استفاده کنید و در اطراف تخت میزهای کوچک زیبا بگذارید و وسائل بزرگ مانند کمد را چشبیده به دیوار قرار دهید .
برای تاکید و مشخص کردن فضای تخت بهتر است دیوار پشت تخت را با متریال های جدید تزئین نمایید. به عنوان مثال می توانید دیوار پشت تخت را کاغذ دیواری کنید و یا با استفاده از سنگ های بادبر آن را مزین نمایید.
حتما در کنار تخت جایی سعی کنید قالی و یا قالیچه کوچکی متناسب با دکوراسیون فضای اتاق بیاندازید تا وقتی از روی تخت پایین می آیید پاهایتان با سرامیک ، سنگ ویا پارکت کف اتاق ارتباط مستقیم نداشته باشد.
استفاده از کوسن‌های فراوان بر روی تخت‌هایی که لبه بالایی بلندی دارند، بر زیبایی تخت می‌افزاید. در سبک‌های کلاسیک بهتر است که این کوسن‌ها از همان جنس و بافت روتختی باشند.
بافت‌های روتختی و والان‌های پرده بهتراست از یک نوع، از یک طرح و از یک طیف رنگی انتخاب شودو حتی رول‌بوردهای (نوارهای تزیینی دیواری) در قسمت بالایی دیوارها نیز از همان طیف رنگی باشد.

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

نکته اول : قسمت بالای تخت خواب (قسمتی که بالای سرمان قرار میگیرد) باید ۳ تا ۵ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد ، هدف اصلی از این مساله، جریان آزاد هوا یا انرژی است.
اگر کناره تخت خوابتان هم در کنار دیوار است ، باید فاصله مشابه ۳ تا ۵ سانتیمتر را بین تخت و دیوار قرار دهیم (این اندازه از مقیاس چینی که به قسمتهای یین و یانگ تقسیم شده بدست آمده است).

نکته دوم : قسمت پایین تخت ( قسمتی که پایمان را قرار میدهیم ) هرگز نمیبایست به سمت در باشد ، دلیل این مساله این است که انرژی سایر قسمتهای خانه سبب کم شدن آرامش هنگام خواب میگردد.

نکته سوم : هرگز آینه یا میز آینه دار را (در صورتیکه که در هنگام دراز کشیدن روی تختخواب بتوانید تصویر خود را در آن ببینید) روبروی تخت خواب قرار ندهید اما اگر آینه خیلی بالا قرار گرفته باشد مشکلی ایجاد نمی کند ، میتوانید آینه را به جای دیگری منتقل کنید یا هر شب قبل از خوابیدن آن را با پارچه ای بپوشانید.

نکته چهارم : اگر قطعه ای از مبلمان موجود در اتاق خواب بصورت اریب در گوشه اتاق قرار گرفته باشد ، قسمت گوشه اتاق را با موجودی زنده پر کنید تا از انباشت انرژی مُرده جلوگیری شود.

نکته پنجم : از گیاهان برای نرم کردن گوشه های تیز مبلمانی که مستقیماً روبروی موقعیت خواب شما هستند استفاده کنید.

نکته ششم : اکثر اتاق ها در ساختمانهای مدرن درهای بلندی دارند و لذا جریان انرژی مثبت را خنثی میکنند ، ساده ترین راه برای اصلاح آن عبارات است از :

• اندازه گیری ارتفاع در
• کم کردن ارتفاع ایده آل

یک قطعه چوب با همین ابعاد تهیه کنید و با چسب به قسمت بالای چارچوب متصل کنید و آنرا رنگ کنید تا همرنگ محیط اطرافش شود ، ترکیب حاصل شبیه چارچوب اصلی در خواهد بود.

نکته هفتم : بین انباشتگی بی نظم و جمع و جور انبار کردن میبایست تمایز قایل شویم ، وقتی را برای خلاص شدن از دست چیزهایی که دیگر نیازی به آنها ندارید و مرتب کردن چیزهایی که میبایست نگه دارید اختصاص دهید ، فضایی که چیزها را در آن انبار میکنید را تمیز و منظم نگه دارید.

نکته هشتم : تا جایی که میتوانید فضای فضای زیر تختخواب تان را تمیز و خالی نگه دارید ، شاید بتوانید چیزهایی که معمولاً در زیر تختخواب نگه میداشتید را در یک کمد دیواری قرار دهید.

نکته نهم : هر سال یکبار کمد دیواری را مرتب کنید ، خیلی جدی از خود بپرسید که ایا نگه داشتن لباسی که حداقل دوازده ماه آن را نپوشیده اید عقلانی است؟ تمام لباسهایی که اضافه هستند را بیرون بریزید و یا به افراد نیازمند بدهید و فضا را برای یک کمد جدید و جذابتر آماده کنید.

نکته دهم : از قرار دادن میز تحریر یا فضای اداری در اتاق خواب خودداری کنید ، اتاق خواب می بایست یک فضای کاملاً شخصی باشد نه فضایی که کار و استراحت را با هم داشته باشد ، اگر یک میز تحریر در گوشه اتاق خواب دارید با استفاده از یک صفحه یا پارتیشن آنرا از فضای اتاق خواب جدا کنید.

نکته یازدهم : با استفاده از جدول فنگ شویی نقاط مختلف اتاق خواب را شناسایی کنید و تابلو تصاویر و یا وسایل تزئینی را با توجه به این جدول قرار دهید ، تصویر قاب گرفته شده که در بردارنده تصویر آب است در قسمت ثروت و تصویر یکی از اعضای خانواده در قسمت روابط میتواند بطرز مناسبی در دکور اتاق خواب قرار گیرد.

نکته دوازدهم : از جلوی در اتاق به اتاق خوابتان نگاه کنید و دقت کنید که اولین حسی که به شما دست میدهد چیست؟ آیا احساس میکنید که اتاق آرامش بخشی برای خواب است؟ آیا راحتی ، امنیت ، فضای کافی و هر حسی که برای ارامش نیاز است را به شما میدهد ؟ اگر اینگونه نیست تغییراتی در آن دهید تا احساس خوبی به شما دست دهد.

۲۴ ایده برای بهتر ساختن اتاق خواب و تبدیل آن به محیطی آرام و دنج

سؤالی که در ابتدای کار ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چطور می توان این کار را به درستی انجام داد. خیلی راحت ، فقط کافی است که روش های توصیه شده را اجرا کنید.

۱) کشف مدل های مورد نظر:
زمانی که برای خرید وسائل به فروشگاه می روید مطمئناً هر آنچه را که دوست دارید تهیه می کنید ، اما اغلب طراحان و مهندسین معمار رنگ ها و طرح هایی را توصیه می کنند که در حین ورود به اتاق خواب شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

۲) تخت خوابتان را به عنوان مرکز توجه قرار دهید:
از طرح ها و مدل هایی استفاده کنید که توجه همگان را به خود جلب کند و تخت خود را در مرکز اتاق قرار دهید.

۳) اضافه کردن و بلند کردن ارتفاع تخت:
ارتفاع تخت خواب های امروزی به صورت استاندارد حدوداًcm ۴۰ می باشد. اگر تخت خواب شما خیلی کوتاه است می توانید از پله های عمودی برای افزایش ارتفاع تخت استفاده کنید.

۴) تشک رویی تخت:
بهتر است برای این منظور از تشک های پَر و نرم استفاده کنید که هم ظاهر زیبایی دارند هم بسیار نرم و مناسب هستند.

۵) نصب یک سایبان:
با استفاده از یک تکه پارچه یا پرده، همچنین با استفاده از چند تکه چوب به راحتی می توانید سایبانی برای تختتان بسازید. به این ترتیب که چوب ها را به دیوار نصب کرده و فضایی را ایجاد کنید که اطراف آن توسط پارچه یا پرده محصور شده باشد.

۶) استفاده از رنگ های خاص برای اتاق خواب:
“صورتی” یکی از رنگ هایی است که امروزه اغلب شرکت های طراحی از آن برای زیباتر کردن اتاق استفاده می کنند. اما رنگ رؤیایی که می توان از آن استفاده کرد قرمز یا عنابی روشن است.

۷) اتاق خواب خود را به صورت محلی عجیب اما قابل توجه درآورید:
شما به راحتی می توانید اتاق خواب خود را با استفاده از وسایل عجیب و غریب اما زیبا که هر کدام به نحوی نیز می توانند تک باشند تزئین کرده و اتاقی جذاب و زیبا بسازید.

۸) ساختن اتاق خواب رؤیایی:
شما می توانید با استفاده از طرح ها و مدل هایی خاص ، همچنین با چینش صحیح وسائل و در نهایت با استفاده از رنگ سفید خالص و یا حتی استفاده از رنگ های روشن، اتاق خوابی رؤیایی برای خود خلق کنید.

۹) استفاده از کوسن و بالش های کوچک:
می توانید برای تزئین تختخواب خود از بالش ها و کوسن هایی به شکل های مختلف استفاده کنید ؛ به این ترتیب که آنها را بر روی تخت قرار داده و در واقع با قرار دادن آنها به سبک های متفاوت می توانید منظره های مختلفی ایجاد کنید.

۱۰) ساختن یک جایگاه نشیمن در کنار پنجره:
شما می توانید در زیر پنجره، محلی را ایجاد کنید که هم بشود انواع وسائل را بر روی آن قرار داد و هم بر روی آن نشست. اگر قصد دارید از این محل به عنوان جایگاهی برای نشستن استفاده کنید می توانید از یک بالش بزرگ برای این منظور استفاده کنید.

۱۱) ایجاد محلی پنهانی برای تلویزیون:
شما می توانید محلی را با اندازه و ارتفاع مناسب که به طور عادی در دید هم نباشد و فقط در هنگام استفاده قابل رؤیت باشد برای این منظور در نظر بگیرید که می تواند یک صندوق و یا حتی یک سکو باشد.

۱۲) تزئین اتاق خواب با استفاده از انواع لامپ ها:
اگر از این اصل که ” سودمندی بر زیبایی ارجحیت دارد” صرف نظر کنیم می توانیم با استفاده از انواع لامپ ها و چراغ ها اتاقمان را تزئین کنیم.

۱۳) مرتب کردن شلوغی ها:
با کنترل کردن وسائل اتاقمان، به راحتی می توانیم اتاقی مرتب و منظم داشته باشیم . مثلاً مرتب کردن سی دی های درهم و برهم، مرتب کردن کامپیوتر، منظم کردن بالش ها و انواع آن.

۱۴) ایجاد یک میز به عنوان جایگاهی برای برخی وسائل:
این کار می تواند یک مدل جالب برای اتاق خواب باشد. میزی برای قراردادن انواع لباس ها و یا میزی برای آثار نقاشی و غیره.

۱۵) اهمیت دادن به ایجاد یک فضای آرام و خلوت:
شما می توانید با داشتن یک اتاق مرتب و تمیز و البته زیبا، محلی آرام و خلوت و همچنین صمیمی برای خود و دیگران ایجاد کنید.

۱۶) استفاده از شمع:
شما می توانید با استفاده از تعدادی شمع معطر بر زیبایی اتاق خود بیفزائید و محیطی با نوری رؤیایی را خلق کنید.

۱۷) استفاده از گل های تازه برای تزئین:
استفاده از گل نیز می تواند راهی برای زیباتر کردن اتاق خواب باشد ؛ با توجه به این نکته که برخی از افراد طرفدار گل های خشک هستند و برخی دیگر طرفدار گل های تازه که این کار با توجه به سلیقه و علایق شخصی انجام می گیرد.

۱۸) وجود پنجره:
وجود حتی یک پنجره در اتاق خواب می تواند یک فضای دل انگیز را ایجاد کند.

۱۹) برای آراستن اتاق خواب انتخاب رنگ مناسب، نوع پارچه ای که برای رویه تشک استفاده می شود و تعیین نوع فرش مؤثر است.
به عنوان مثال، این که از چه نوع پارچه ای برای تشک و یا بالش ها استفاده می کنیم ( ترمه، مخمل و غیره ) مهم است.

۲۰) استفاده از سیستم های صوتی:
بهره بردن از یک سیستم صوتی امکان لذت بردن از انواع موسیقی ها را به ما می دهد و محیطی جذاب را خلق می کند.

۲۱) استفاده از وسائل معطر:
علاوه بر استفاده از شمع های معطر ، می توانیم از وسایل معطر دیگری نیز استفاده کنیم. مثلاً می توانیم کاغذهایمان را قبل از استفاده آغشته به عطر مورد علاقه مان بکنیم و برای معطر شدن فضا آن را آویزان کنیم.

۲۲) ایجاد یک فضا برای نشستن:
با استفاده از تعدادی صندلی، نیمکت و انواع آن می توان به راحتی فضایی را برای نشستن ایجاد کرد.

۲۳) استفاده از وسائل و ایده های شخصی:
برخی از افراد مجموعه ای از برخی وسائل را در اختیار دارند مانند مجموعه ای از عروسک ها، کتاب ها و… که با استفاده از این مجموعه ها طرح های زیبایی را می توانند در اتاقشان ایجاد کنند.

۲۴) ساختن یک شومینه یا بخاری:
در نظر گرفتن فضایی برای قراردادن شومینه یا بخاری نیز می تواند بسیار مهم باشد. تنها با نصب یک بخاری و یا ایجاد یک شومینه می توانید باعث ایجاد تغییر در اتاق خوابتان شوید و طرحی جدید را ایجاد کنید.

چند نکته مهم در طراحی اتاق خواب
طراحی موفق یک اصطلاح کاملاً نسبی است. چیزی که برای من خوب یا موفق به نظر می رسد ممکن است از نقطه نظر شما آنطور نباشد. اما وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می آید، فاکتورهای خاصی همیشه باید مد نظر باشد و مهم نیست که آن مکان برای چه استفاده ای باشد. حال نگاهی به مهمترین فاکتورهای طراحی داخلی یک فضا می پردازیم که آنرا به محیطی راحت و قابل سکونت تبدیل می کند.

1) تناسب اتاق
واژه تناسب همیشه در طراحی به کار می رود. هر فضای داخلی که توسط انسانها مورد استفاده قرار می گیرد، باید متناسب باشد. تناسبات در هر طراحی اهمیت بسیار زیادی دارند.
هر شیء سه بعدی دارای ویژگی هایی ازجمله طول، عرض و ارتفاع است. وقتی این سه ویژگی با تناسبات قسمت های مختلف بدن انسان هماهنگی داشته باشد، به آن یک طراحی “متناسب” گفته می شود.
به طور مثال، ابعاد دستگیره کمد لباس باید طوری باشد که انگشت های ما بتواند به راحتی آن را بگیرد و حرکت بی زحمت و راحت باشد. یا مثلاً نشیمنگاه صندلی باید فضای کافی برای راحت نشستن روی آن را داشته باشد. نوع نشستن هم ابعاد صندلی را تغییر می دهد. صندلی اتاق انتظار بانک مطمئناً با کاناپه متفاوت خواهد بود.
بنابراین تناسبات نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی دارند و مبلمان داخل اتاقتان نیز باید از همین اصول پیروی کنند. ابعاد تخت دونفره، ارتفاع آن از زمین، ارتفاع کمد لباس، ابعاد میز توالت و از این قبیل… همه آنها از نقطه نظر عملکرد اهمیت دارند.

2) ورود نور طبیعی به داخل اتاق
هیچ چیز نمیتواند جای نور طبیعی را بگیرد. خورشید که قدرتمندترین دکوراسیون – نور است و همچنین توازن بیولوژیکی کره زمین را نیز حفظ می کند، در فضاهای داخلی اهمیت زیادی دارد.
تحقیقات نشان میدهد که نور طبیعی می تواند تا 20 فوت (تقریباً 7 متر) به داخل فضاهای داخلی نفوذ کند. با ایجاد محل مناسب برای پنجره ها می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

3) تهویه طبیعی
جریان آزاد هوا راهی بسیار عالی برای خنک و پاکیزه نگه داشتن یک فضای داخلی است. این درمواقعی که اتاق خواب ها در گوشه ساختمان قرار گرفته باشند که دو ضلع آنها نمای بیرونی داشته باشد، مقدور خواهد بود.
درصورتیکه گذاشتن پنجره روی دو ضلع مجاور یا دو ضلع مخالف مقدور نباشد، باید بالای پنجره از دستگاه تهویه استفاده شود. دلیل استفاده از تهویه ساده می باشد. نیمه پایینی اتاق است که توسط ساکنین استفاده می شود و به خاطر استفاده مداوم از آن، دمای هوا بالا می رود و هوا سبک خواهد شد. این هوای گرم به بالا رفته و نیاز به مفرّی برای خارج شدن دارد. در چنین مواقعی، دستگاه تهویه بالای پنجره نقش بسیار مهمی در گرداندن جریان هوا در داخل اتاق در جهت روبه بالا دارد. وقتی نیمه پایینی اتاق خالی می شود، هوای تازه از پنجره جای آن را می گیرد و درنتیجه توازن برقرار می شود.

4) الگوی حرکتی مشخص
هر اتاق خواب راه های خروج مشخصی دارد که به آن متصل است. مانند:

الف) راه خروج به بالکن/تراس
ب) راه خروج به توالت/کلوزت
ج) راه خروج به حیاط پشتی (اگر در طبقه همکف باشد)

اگر خط فرضی از نقطه ورود به همه این نقاط خروج بکشیم، در حالت ایدآل اصلاً نباید همدیگر را قطع کنند. ازآنجا که بقیه فضاهای اتاق با مبلمان اشغال شده است، خالی و مشخص نگه داشتن فضای گردشی داخلی باعث می شود فضای راحت تری داشته باشید.

5) شرایط مناسب برای جا دادن لوازم (اکسسوری ها)
لوازم داخل اتاق خواب هم به یک میزان دارای اهمیت هستند. وقتی همه فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، به طور کامل اجرا شود، آنچه باقی می ماند استفاده از لوازم است که تفاوت بسیار زیادی در میزان راحتی ساکنان ایجاد می کند.

الف) اولین و مهمترین مسئله استفاده خوب از نور مصنوعی است. این شامل روشنایی اصلی و همچنین روشنایی های تزئینی برای اهداف زینتی می شود.

ب) دقت در تهیه لوازم اتاق. جزئیات کوچکی مثل چوب پرده یا سایبان تخت می تواند به زیباتر شدن اتاق کمک کند.

ج) از موادی باید استفاده شود که تمیز کردن و نگه داشتن آن آسانتر باشد. برای مثال، اگر از ورقه های کف PVC روی سرامیک معمولی کف استفاده می کنید، باید ببینید که آیا قابل شستشو است یا خیر. باید به این فکر کنید که اگر کودک آنرا با دفتر نقاشی اشتباه بگیرد چه اتفاقی می افتد.
در این مقاله سعی کردیم به بررسی بعضی از فاکتورهای کلی که می تواند بر میزان راحتی یک اتاق خواب تاثیر داشته باشد، بپردازیم. در آخر آن احساسی که خودتان از اتاق خواب می گیرید بیشترین درجه اهمیت را دارد و مقیاس خوبی برای تعیین موفقیت یک طرح است.
اما شایان ذکر است که نکاتی که در فارس تک ذکر شد تنها نکاتی نبود که در طراحی اتاق خواب باید به آنها توجه داشته باشید، چند نکته کلی و اصلی بود که می تواند نقطه شروع خوبی برایتان به حساب آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.