آموزش مهارت حل مسئله به کودکان مهارت حل مسئله، بنیاد تمام زمینههای دانش مانند ریاضیات، علوم و هنر است. چه کودک خردسالی که میخواهد بیابد لکه خیس فرش از چه چیزی ساخته شده و چه دانشمندی که میخواهد درمانی برای سرطان کشف کند، هر دو یک فرایند یکسان تفکر و حل مسئله را به کار میگیرند. از طریق یادگیری حل مسئله است که کودکان مهارتهای فکریشان را میسازند. همچنین آموزش مهارت حل مسئله به کودکان باعث افزایش توانمندیهای عاطفی، اجتماعی، بدنی، زیباشناسی و اخلاقی آنها میشود. فرزند شما با یادگیری مهارت حل مسئله، چه چیزی را کسب میکند؟ یادگیری مهارت حل مسئله به کودکان کمک میکند که: خلاقیتشان افزایش یابد توانمندیشان در ریاضیات بالا برود اعتماد به نفسشان در انجام …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...مهارت نوشتن و نقاشی
در این مقاله میخوانیم: از چه زمانی و چگونه مهارت نوشتن و نقاشی رشد مییابد؟ مراحل بعد از نوپایی چه خواهند بود؟ چه زمانی باید نگران آغاز نشدن این مهارتها در زندگی کودکان باشیم؟ ۱. چه موقع و چگونه مهارت نوشتن و نقاشی آغاز میشود؟ تلاشهای نخستین کودک شما برای نوشتن، مطمئناً خیلی شبیه کلمات و جملات عادی به نظر نخواهد رسید، اما این خطخطیهای و نوشتههای درهم و برهم و نقاشیها، همگی کودک را برای فراگیری حروف الفبا آماده میکند و چه بسا روزی آنها خالق اثر ادبی جدید و متفاوتی خواهند شد. اغلب کودکان نوپا، در حدود ۱۲ یا ۱۳ ماهگی، قادر به در دست گرفتن (یا در چنگ گرفتن) مدادشمعی و فشردن آن روی قسمتهایی از کاغذ خواهند بود. …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...۱۰ دلیل برای اینکه سیستم آموزشی فنلاند در جهان بهترین است
۱۰ دلیل برای اینکه سیستم آموزشی فنلاند در جهان بهترین است فنلاند به دلیل اصلاحات متعدد در نظام آموزشی، شناخته شده است. این کشور با بهرهگیری از رویههای معقول و محیطهای آموزشی جامع که هدف برابری آموزشی را جایگزین شناسایی برترینها میکنند، نظامی آموزشی برقرار کرده که به عنوان یکی از کارآمدترینها تلقی میشود. عوامل مختلفی در دستاوردهای نظام آموزشی فنلاند نقش دارند که حاصل تجربه، آموزش و اصلاحات متعدد است. بررسیها نشان میدهد که ۱۰ عامل مهم موجب پیشی گرفتن نظام آموزشی فنلاند از سایر کشورها و موفقیت آن در دستیابی به اهداف شده است: ۱- استفاده نکردن از آزمونهای استاندارد فنلاند از آزمونهای استاندارد استفاده نمیکند. تنها استثنای این رویه آزمونی موسوم به National Matriculation Exam است که …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...رویکرد آموزشی هایاسکوپ
به کارگیری این رویکرد نوین به سطح فرهنگی، درآمد، قومیت، مذهب و… خانوادهها و یا جنسیت، بهره هوشی و… کودکان بستگی ندارد و در هر نقطه از دنیا برای همه کودکان قابل اجراست. از این شــیوه میتوان در مدارس دولتی و غیردولتی، مهدهای کودک، شیرخوارگاهها، مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست، و مدارس کودکان استثنایی استفاده کرد. مفهوم و تاریخچه رویکرد آموزشی هایاسکوپ ریشـه در نظریه یادگیری ژان پیاژه دارد. پیاژه (۱۹۸۲-۱۸۹۶) یکی از برجستهترین روانشناسان قرن بیستم و صاحب آثاری چون«زبان و تفکر کودک»،«داوری و منطق کودک»، «مفهوم کودک از جهان»، « داوری اخلاقی کودک»، «اساس هوش کودک»،«شکلگیری واقعیت در ذهن کودک» و«بازی و تقلید در کودکی» است. وی در رشد شناختی قائل به چهار مرحله است: نخستین مرحله حسی حرکتی …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...تعلیم و تربیت کودکان یک ساله تا دو ساله
تعلیم و تربیت کودکان یک ساله تا دو ساله در یک بررسی سطحی، انسانی به دنیا میآید، اما چگونه؟ ازدواج، زایمان، گریه کودک و شادمانی والدین، اما به راستی به دنیا آوردن یک انسان جدید و تجهیز و تدارک او برای زندگی پرهای و هوی امروزی و جهانی که رفته رفته هرچیزی به صورت یک موضوع علمی درمی آید درست و کافی است؟ مسئله مهم در این میان ارزش و موجودیت کودک به عنوان تداوم دهنده انسان است و به همین جهت شناخت کودک و چگونگی برخورد با مسائل جسمی او از زمان شکل گیری تا زمان تولد و پس از آن و حتی گریه نوزاد و لبخندی که برای مادر به لب میآورد، علاقهای که نشان میدهد و … …
فرهیخته گرامی برای مطالعه بیشتر راجب این گفتار و همچنین مطالب مرتبط بیشتر با این متن لطفا اینجا کلیک کنید...