دانلود تحقیق و اترمارکینگ
– مفهوم کلی و اترمارکینگ و مجموعه اصلاحات
اگر یک اسکناس را زیر نور نگاه داریم، اگر خوب دقت شود مشاهده میگردد که انعکاس یک تصویر به صورت واترمارک[1] (نهان نگاره)، در اسکناس قرار گرفته است این واترمارک طی یک فرایند ساخت کاغذ تعبیه شده تا جعل اسکناس را مشکل نماید و مشابه اکثر کاغذهای واترمارکشده امروزی دارای دو ویژگی است. اول اینکه واترمارک در هنگام استفاده عادی از دید پنهان شده است و تنها تحت یک فرآیند خاص قابل دیدن است (در اینجا با بالا نگه داشتن اسکناس در روشنایی) و ویژگی دوم بیانکننده حمل اطلاعات پنهان شده خاصی از یک موضوع توسط واترمارک است که به طور مثال در اینجا واترمارک اعتبار اسکناس را نشان میدهد. علاوه بر کاغذهای واترمارک شده، واتر مارکینگ[2] را میتوان برای موضوعات دیگر فیزیکی یا سیگنالهای الکترونیکی به کار برد. پارچهها، برچسبهای پوشاک و بستهبندی محصولات نمونههایی از موضوعات فیزیکی هستند که میتوانند با رنگهای[3] نامرئی مخصوص و نیز جوهرها واترمارک شوند. نسخههای الکترونیکی موزیکها، عکسها و ویدئوها نمونههایی از سیگنالها هستند که میتوانند واترمارک شوند. ما واترمارکینگ را به صورت فرآیند تغییر یک تصویر و یا هر سیستم چندرسانهای[4] دیگر نظیر صوت یا ویدئو، به طور نامحسوس برای تعبیه یک پیام در آن تعریف مینماییم. بدین صورت واترمارک که یک کد دیجیتال غیرقابل حذف، مقاوم[5] و اغلب غیرمرئی[6] میباشد در دادههای میزبان[7] وارد میشود و به طور معمول حاوی اطلاعاتی در مورد مبدأ، حالت و یا مقصد داده میباشد. [1]
در حالت کلی یک سیستم واترمارکینگ از یک تعبیهکننده[8] و یک آشکارساز[9] تشکیل شده که در شکل (1-1) آورده شده است.
تعبیهکننده شامل دو ورودی است، یکی پیام که میخواهیم آن را به عنوان یک واترمارک کدگذاری کنیم و دیگری داده میزبان است که یک پیام را در آن تعبیه مینماییم. خروجی تعبیهکننده واترمارک با توجه به نوع استفاده، ضبط شده یا فرستاده میشود. در نهایت تصویر و یا داده واترمارکشده وارد آشکارساز واترمارک میشود. بسیاری از آشکارسازها ابتدا معین میکنند که آیا واترمارکی در تصویر وجود دارد یا خیر و در صورت وجود واترمارک، پیام کدگذاری شده را آشکار مینمایند.
با وجود اینکه هدف ما در این پایاننامه واترمارکینگ تصاویر ثابت است اما قابل ذکر است که امروزه روشهای واترمارکینگ، تقریباً برای هر نوعی از رسانه دیجیتال موجود میباشد به طور مثال سندهای متنی[1] [2]، ویدئو، صوت، برنامههای کامپیوتری [3]، نقشهها [4] و حتی مدلهای سه بعدی [5] از این گونهها میباشند. نکته قابل توجه اینکه تکنولوژی واترمارکینگ تنها محدود به رسانه دیجیتال نیست و حتی به طور مثال در دادههای شیمیایی مانند ساختار پروتئین[2] قابل کاربرد میباشد [6].
مسأله واترمارکینگ به وسیله انجمنهای تحقیقاتی مختلفی آزمایش شده است (مانند پردازش تصویر، مخابرات و تئوری اطلاعات، رمزنگاری و غیره) که هرکدام از نقطه نظری اندکی متفاوت با دیگری است. تا کنون هیچ مجموعه اصلاحات استانداردی اتخاذ نشده است اگرچه بیشتر دیدگاهها از مدل پایه مشترکی استفاده میکنند. جدول (1-1) بعضی از واژههایی را که بیشتر در مقالات مورد استفاده قرار میگیرند به همراه واژههای معادل آنها را لیست میکند.
– پنهاننگاری اطلاعات
واترمارکینگ رابطه بسیار نزدیکی با موضوعات پنهاننگاری اطلاعات و استیگانوگرافی[1] دارد. این سه رشته همپوشانی زیادی دارند و نیز بسیاری از دیدگاههای تکنیکی آنها نیز مشترک هستند. اگرچه بسیاری از تفاوتهای اساسی وجود دارند که در راهحلهای تکنیکی بر روی نیازمندیها و در نتیجه روش طراحی تأثیر میگذارند. قابل ذکر است که وجود تفاوتها و نقاط مشترک بین آنها در دستهبندیهای مختلف که در منابع گوناگون آمده است بستگی دارد. در این قسمت ما برخی از خصوصیات آنها را بحث میکنیم.
پنهاننگاری اطلاعات یا پنهاننگاری داده[2] یک عبارت کلی است که شامل محدوده وسیعی از مسائل ورای تعبیه کردن یک پیام در محتوا میشود. لفظ پنهان کردن در اینجا میتواند بر نامحسوس کردن اطلاعات اشاره داشته باشد (مانند واترمارکینگ) و یا مجهول نگه داشتن وجود اطلاعات. بعضی از مثالهای تحقیقاتی در این گرایش میتواند در سمینارهای بینالمللی پنهاننگاری اطلاعات یافت شود که شامل مقالاتی بر روی موضوعات نگاه داشتن هویت هنگام استفاده از شبکه و یا سری نگه داشتن بخشی از پایگاه داده از دسترس کاربران غیرمجاز میباشد [7].
قابل ذکر است که این موضوعات خارج از تعریف واترمارکینگ میباشند.
استیگانوگرافی واژهای است که از کلمات یونانی Steganos به معنی پوشیده[3] و نیز graphia یعنی نوشتن مشتق شده است.
در بیشتر منابع دو روش پایه برای پنهاننگاری اطلاعات را شامل موارد زیر میگیرند:
· رمزنگاری[4]
· استیگانوگرافی
رمزنگاری مطالعه روشهایی است برای ارسال پیامها در فرمی متمایز به طوری که تنها دریافتکننده موردنظر قادر باشد تغییر شکل را حذف و پیام را بخواند. پیامی را که میخواهیم ارسال و رمز نماییم متن ساده[5] و پیام تغییرشکل داده شده متن رمزشده[6] نامیده میشود و عمل تبدیل متن ساده به متن رمز شده، رمزگذاری نامیده میشود. پروسه معکوس این عمل رمزگشایی[7] نامیده میشود. رمزگذاری محتوا را در حین انتقال داده از فرستنده به گیرنده محافظت میکند. واضح است که بعد از دریافت و رمزگشایی بعدی،داده دیگر محافظتشده نیست. مطالب بیشتر در رابطه با تئوری رمزگذاری و کاربردهای آن در [8] یافت میشود.
استیگانوگرافی در حالت کلی بیانگر تکنیکهایی است که اجازه ارتباط مخفی را با تعبیه یا پنهان کردن یک پیام سری در دیگری که دادهای غیرمشکوک است به ما میدهد. به بیان دیگر استیگانوگرافی مطالعه تکنیکهای پنهان کردن وجود یک پیام ثانویه در حضور یک پیام اولیه میباشد. به پیام اولیه سیگنال حامل[8] و به پیام ثانویه سیگنال بار[9] گفته میشود. به طور مثال یک نمونه مشهور از این نوع، استفاده از مرکب نامرئی میباشد که از روزگار باستان شناخته شده است [9].
روشهای استیگانوگرافی به طور عمومی بر این فرض تکیه دارند که وجود ارتباط برای شخص ثالث نامعلوم است و اساساً در ارتباط نقطه- به – نقطه[10] سری[11] بین دو طرف انجام میشود. در نتیجه روشهای استیگانوگرافی به طور عمومی مقاوم نیستند یعنی اطلاعات پنهانی نمیتوانند بعد از دستکاری بازسازی شوند. به طور کلی روشهای استیگانوگرافی به دو طبقه میتوانند تقسیم شوند:
1- استیگانوگرافی زبانی[12]
2- استیگانوگرافی تکنیکی[13]
اولین گروه پیام را در داخل یک متن با تغییر فرمتهای نمایش مانند ستونهای عمودی، سبک حروف[14] و فاصلهگذاری پنهان میکند. اما گروه دوم با استفاده از رسانه فیزیکی یک پیام را پنهان میکند. برای مثال مرکبهای نامرئی و یا تصاویر بسیار کوچک[15] [10].
این فایل ورد در 71 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.