دانلود تحقیق و اترمارکینگ


دانلود تحقیق و اترمارکینگ

– مفهوم کلی و اترمارکینگ و مجموعه اصلاحات

اگر یک اسکناس را زیر نور نگاه داریم، اگر خوب دقت شود مشاهده می­گردد که انعکاس یک تصویر به صورت واترمارک[1] (نهان نگاره)، در اسکناس قرار گرفته است این واترمارک طی یک فرایند ساخت کاغذ تعبیه شده تا جعل اسکناس را مشکل نماید و مشابه اکثر کاغذهای واترمارک­شده امروزی دارای دو ویژگی است. اول اینکه واترمارک در هنگام استفاده عادی از دید پنهان شده است و تنها تحت یک فرآیند خاص قابل دیدن است (در اینجا با بالا نگه داشتن اسکناس در روشنایی) و ویژگی دوم بیان­کننده حمل اطلاعات پنهان شده خاصی از یک موضوع توسط واترمارک است که به طور مثال در اینجا واترمارک اعتبار اسکناس را نشان می­دهد. علاوه بر کاغذهای واترمارک شده، واتر مارکینگ[2] را می­توان برای موضوعات دیگر فیزیکی یا سیگنال­های الکترونیکی به کار برد. پارچه­ها، برچسب­های پوشاک و بسته­بندی محصولات نمونه­هایی از موضوعات فیزیکی هستند که می­توانند با رنگ­های[3] نامرئی مخصوص و نیز جوهرها واترمارک شوند. نسخه­های الکترونیکی موزیک­ها، عکس­ها و ویدئوها نمونه­هایی از سیگنال­ها هستند که می­توانند واترمارک شوند. ما واترمارکینگ را به صورت فرآیند تغییر یک تصویر و یا هر سیستم چندرسانه­ای[4] دیگر نظیر صوت یا ویدئو، به طور نامحسوس برای تعبیه یک پیام در آن تعریف می­نماییم. بدین صورت واترمارک که یک کد دیجیتال غیرقابل حذف، مقاوم[5] و اغلب غیرمرئی[6] می­باشد در داده­های میزبان[7] وارد می­شود و به طور معمول حاوی اطلاعاتی در مورد مبدأ، حالت و یا مقصد داده می­باشد. [1]

در حالت کلی یک سیستم واترمارکینگ از یک تعبیه­کننده[8] و یک آشکارساز[9] تشکیل شده که در شکل (1-1) آورده شده است.

تعبیه­کننده شامل دو ورودی است، یکی پیام که می­خواهیم آن را به عنوان یک واترمارک کدگذاری کنیم و دیگری داده میزبان است که یک پیام را در آن تعبیه می­نماییم. خروجی تعبیه­کننده واترمارک با توجه به نوع استفاده، ضبط شده یا فرستاده می­شود. در نهایت تصویر و یا داده واترمارک­شده وارد آشکارساز واترمارک می­شود. بسیاری از آشکارسازها ابتدا معین می­کنند که آیا واترمارکی در تصویر وجود دارد یا خیر و در صورت وجود واترمارک، پیام کدگذاری شده را آشکار می­نمایند.

با وجود اینکه هدف ما در این پایان­نامه واترمارکینگ تصاویر ثابت است اما قابل ذکر است که امروزه روش­های واترمارکینگ، تقریباً برای هر نوعی از رسانه دیجیتال موجود می­باشد به طور مثال سندهای متنی[1] [2]، ویدئو، صوت، برنامه­های کامپیوتری [3]، نقشه­ها [4] و حتی مدل­های سه بعدی [5] از این گونه­ها می­باشند. نکته قابل توجه اینکه تکنولوژی واترمارکینگ تنها محدود به رسانه دیجیتال نیست و حتی به طور مثال در داده­های شیمیایی مانند ساختار پروتئین[2] قابل کاربرد می­باشد [6].

مسأله واترمارکینگ به وسیله انجمن­های تحقیقاتی مختلفی آزمایش شده است (مانند پردازش تصویر، مخابرات و تئوری اطلاعات، رمزنگاری و غیره) که هرکدام از نقطه نظری اندکی متفاوت با دیگری است. تا کنون هیچ مجموعه اصلاحات استانداردی اتخاذ نشده است اگرچه بیشتر دیدگاه­ها از مدل پایه مشترکی استفاده می­کنند. جدول (1-1) بعضی از واژه­هایی را که بیشتر در مقالات مورد استفاده قرار می­گیرند به همراه واژه­های معادل آنها را لیست می­کند.

 

– پنهان­نگاری اطلاعات

واترمارکینگ رابطه بسیار نزدیکی با موضوعات پنهان­نگاری اطلاعات و استیگانوگرافی[1] دارد. این سه رشته همپوشانی زیادی دارند و نیز بسیاری از دیدگاه­های تکنیکی آنها نیز مشترک هستند. اگرچه بسیاری از تفاوت­های اساسی وجود دارند که در راه­حل­های تکنیکی بر روی نیازمندی­ها و در نتیجه روش طراحی تأثیر می­گذارند. قابل ذکر است که وجود تفاوت­ها و نقاط مشترک بین آنها در دسته­بندی­های مختلف که در منابع گوناگون آمده است بستگی دارد. در این قسمت ما برخی از خصوصیات آنها را بحث می­کنیم.

پنهان­نگاری اطلاعات یا پنهان­نگاری داده[2] یک عبارت کلی است که شامل محدوده وسیعی از مسائل ورای تعبیه کردن یک پیام در محتوا می­شود. لفظ پنهان کردن در اینجا می­تواند بر نامحسوس کردن اطلاعات اشاره داشته باشد (مانند واترمارکینگ) و یا مجهول نگه داشتن وجود اطلاعات. بعضی از مثال­های تحقیقاتی در این گرایش می­تواند در سمینارهای بین­المللی پنهان­نگاری اطلاعات یافت شود که شامل مقالاتی بر روی موضوعات نگاه داشتن هویت هنگام استفاده از شبکه و یا سری نگه داشتن بخشی از پایگاه داده از دسترس کاربران غیرمجاز می­باشد [7].

قابل ذکر است که این موضوعات خارج از تعریف واترمارکینگ می­باشند.

استیگانوگرافی واژه­ای است که از کلمات یونانی Steganos به معنی پوشیده[3] و نیز graphia یعنی نوشتن مشتق شده است.

در بیشتر منابع دو روش پایه برای پنهان­نگاری اطلاعات را شامل موارد زیر می­گیرند:

·        رمزنگاری[4]­

·        استیگانوگرافی

رمزنگاری مطالعه روش­هایی است برای ارسال پیام­ها در فرمی متمایز به طوری که تنها دریافت­کننده موردنظر قادر باشد تغییر شکل را حذف و پیام را بخواند. پیامی را که می­خواهیم ارسال و رمز نماییم متن ساده[5] و پیام تغییرشکل داده شده متن رمزشده[6] نامیده می­شود و عمل تبدیل متن ساده به متن رمز شده، رمزگذاری نامیده می­شود. پروسه معکوس این عمل رمزگشایی[7] نامیده می­شود. رمزگذاری محتوا را در حین انتقال داده از فرستنده به گیرنده محافظت می­کند. واضح است که بعد از دریافت و رمزگشایی بعدی،داده دیگر محافظت­شده نیست. مطالب بیشتر در رابطه با تئوری رمزگذاری و کاربردهای آن در [8] یافت می­شود.

استیگانوگرافی در حالت کلی بیانگر تکنیک­هایی است که اجازه ارتباط مخفی را با تعبیه یا پنهان کردن یک پیام سری در دیگری که داده­ای غیرمشکوک است به ما می­دهد. به بیان دیگر استیگانوگرافی مطالعه تکنیک­های پنهان کردن وجود یک پیام ثانویه در حضور یک پیام اولیه می­باشد. به پیام اولیه سیگنال حامل[8] و به پیام ثانویه سیگنال بار[9] گفته می­شود. به طور مثال یک نمونه مشهور از این نوع، استفاده از مرکب نامرئی می­باشد که از روزگار باستان شناخته شده است [9].

روش­های استیگانوگرافی به طور عمومی بر این فرض تکیه دارند که وجود ارتباط برای شخص ثالث نامعلوم است و اساساً در ارتباط نقطه- به – نقطه[10] سری[11] بین دو طرف انجام می­شود. در نتیجه روش­های استیگانوگرافی به طور عمومی مقاوم نیستند یعنی اطلاعات پنهانی نمی­توانند بعد از دستکاری بازسازی شوند. به طور کلی روش­های استیگانوگرافی به دو طبقه می­توانند تقسیم شوند:

1- استیگانوگرافی زبانی[12]

2- استیگانوگرافی تکنیکی[13]

اولین گروه پیام را در داخل یک متن با تغییر فرمت­های نمایش مانند ستون­های عمودی، سبک حروف[14] و فاصله­­گذاری پنهان می­کند. اما گروه دوم با استفاده از رسانه فیزیکی یک پیام را پنهان می­کند. برای مثال مرکب­های نامرئی و یا تصاویر بسیار کوچک[15] [10].

این فایل ورد در 71 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *