دانلود پاورپوینت نقش آب در معماری و فضاهای به وجود آمده از آب
آب در معماری دوران قبل از اسلام:
قبل از اسلام معماری در کنار آب و در دامن طبیعت حضور خود را اعلام میکرد بدون آنکه طبیعت را مخدوش کند. «نقش آب بیشتر نقشی تجریدی بود». نیایشگاهها (معابد آناهیتا و آتشکدهها) در کنار آب و در نهایت احترام به وجود آب شکل میگرفتند. گویی آب گذرگاه انسان برای ورود به دنیایی دیگر است دنیایی خالصتر که جسم قادر به گذر از آن نیست. آب و آتش به طور مسالمت آمیز در کنار هم قرار گرفته و وصلت خود را جشن میگرفتند. نمونههایی آن را در آتشکده آذر گشنسب و آتشکده کاریان (فیروز آباد) شاهد هستیم.
آب و آتش استعارههایی متناقض و به همراه خاک و باد عناصر تشکیلدهنده هستی به شمار میروند. آب و آتش لازم و ملزوم برای ادامه حیات میباشند. هر دو هم هستی بخش و هم ویرانگر هستند.
در اواخر دوره ساسانی بزرگترین نمادهای مذهبی، سیاسی و فرهنگی آتشکدهی آذر گشنسب(آتش شاهی یا سلحشوران)ساخته میشود.شاهان ساسانی از تیسفون مقر حکومتشان پای پیاده به این مکان می آمدند.این آتشکده در کنار دریاچهای جوشان در دهانه یک مخروط آتشفشان به قطر 100 متر بنا شده و نشانگر اهمیت آب در آیین زرتشتیان میباشد.در کنار آتشکده(محل نگهداری آتش جاویدان)معبد آناهیتا قرار گرفته است.آب دریاچه از طریق نهری وارد معبد شده،در دالانها گردش کرده و در وسط معبد حضور آرام خود را اعلام میدارد. سیستم گردش آب در این معبد شباهت زیادی به معبد آناهیتای بیشابور دارد.این مجموعه بر روی صفهای طبیعی به ارتفاع 50 متر از کف دریا قرار گرفته و به وسیله حصاری با دو دروازه و 38 برج محصور شده است.بناها و دریاچه بدون تبعیت از حصار بیضی شکل از دو مربع که تشکیل یک مستطیل بزرگ را دادهاند، ساخته شدهاند. آتشکده و دریاچه بر روی محور اصلی(شمالی-جنوبی)مجموعه قرار دارند و عناصر مهم دیگری مانند دروازه،ورودی اصلی،محراب آتش و ایوان اصلی نیز بر روی این محور قرار گرفتهاند.آب و آتش وصلت خود را در قلعهای بر فراز کوه و در حضور آسمان و طبیعت جشن میگیرند.
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 31 |
حجم: 657 کیلوبایت |