استاندارد آموزشی مشاغل – پدافند غیر عامل و مدیریت بحران
پیشگفتار:
امروزه نیروی انسانی کارآمد و توانمند، از سرمایههای گرانقدر هر سازمان محسوب میشود و برای رقابت در جهان کنونی و ارتقاء و بهرهوری، چارهای جز آموزش و تربیت و پرورش کارکنان نداریم.
این مهم بدون برنامهریزی امکانپذیر نیست و سازمانی موفق است که برای کارکنان خود برنامههای آموزشی داشته باشد. در این فرآیند که همان حرکت در مسیر شغلی فرد است نیاز آموزشی مطرح میگردد و استاندارد نمودن در راستای منظم کردن و هدفمند نمودن و نائل شدن به نتایج از پیش تعیین شده میباشد. به این منظور آموزش نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف و استراتژی رشد و توسعه صنعت گاز در ابعاد مختلف که دستیابی به همه آنها بستگی به نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده دارد، تهیه استاندارد در گروههای شغلی مختلف را از اهم وظایف خود قرار داده که بعد از تهیه استانداردهای آموزشی مشاغل ابزاردقیق، گازرسانی ، بهرهبرداری ایستگاههای تقویت فشار و بهرهبرداری پالایش، پس از مدتها تلاش و جلسات کارشناسی و استفاده از دانش و تجارب ارزشمند همکاران صنعت گاز در بخش پدافند غیر عامل موفق به تهیه استاندارد مشاغل، پدافند غیر عامل بارویکرد پودمانی گردید. امیدواریم این استاندارد، مسیر رشد، بهرهوری و توسعه همهجانبه را در این بخش هموار و سهلتر نماید و ابزاری برای تعیین نیازهای واقعی همکاران باشد.
امید است با تأییدات خداوند متعال، همکاری و مساعدت همه مسئولان ذیربط در مدیریت، اعم از آموزشی، اداری و اجرایی ضمن اجرای دقیق استاندارد آموزشی تهیه شده، به توفیقاتی در جهت رشد نیروی انسانی کارآمد نائل آئیم.
در خاتمه از زحمات و کوشش مسئولین و کارشناسان محترم در آموزش و تجهیز نیروی انسانی تشکر میشود.
مدیرتجهیز نیروی انسانی
مقـدمـه
یکی از هدفهای مهم کشورها، رشد و توسعه صنعتی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی در حداقل زمان و با حفظ ارزشهای فرهنگی آن کشور است. برای تحقق اهداف مذکور استفاده از تکنیکهای جدید و پیشرفته روز و فناوریهای نوین بطور مستمر میباشد.
در این راستا برنامهریزی مناسب آموزش نیروی انسانی یکی از ابزارهای اساسی و مهم توسعه در هر جامعه محسوب میشود و اجرای این برنامه در زمانهای پیشبینی شده باعث میگردد که نقش افراد در سازمان سازنده و کارآمد گردد.
اجرای برنامههای آموزشی تنها یکی از ابزارهای مهم رشد و توسعه میباشد. در صورتی که موارد ذیل نیز مدنظر قرار گیرد:
- ایجاد ارتباط فعالیتهای آموزشی با هدفها و سیاستهای رشد و توسعه کشور.
- ارتباط مستمر بین برنامهریزان و سیاستگذاران آموزش با مسئولین و مجریان واحدهای عملیاتی.
- حمایت کافی و مستمر رؤسای ارشد سازمانها از آموزش و درک واقعی اهمیت آموزش در پیشبرد اهداف سازمانها و واحدهای اجرایی و عملیاتی.
- اصلاح دیدگاه مسئولین محترم ردههای بالای سازمانها نسبت به بینیازی آنان از آموزشهای تخصصی، مدیریتی و فناوریهای نو.
- اعزام افراد و نفرات برای طی دورههای آموزشی متناسب با مسئولیتهای آنان و عدم ممانعت از اعزام آنان به علت نداشتن نفرات جایگزین.
- همکاری سازمانها در اعزام همکاران مجرب و باتجربه جهت همکاری با آموزش و انتقال تجربیات خود به شرکتکنندگان در دورههای آموزشی.
- در نظر داشتن اهمیت آموزش بعنوان یک امر ضروری و مقدم توسط مسئولین سازمانها.
عواملی که در تهیه این استاندارد آموزشی در نظر گرفته شده عبارتند از:
- شناخت اهداف و استراتژی رسالت آموزش صنعت نفت.
- نقش آموزش در برنامهریزیهای توسعه صنایع وابسته.
- استقرار سیستم آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم توسعه منابع انسانی و افزایش بهرهوری در سازمانها.
- ارتباط آموزش در سازمانهای خصوصی و دولتی با سطوح عمودی و افقی مدیریتهای یکپارچه.
- تدوین برنامهها و آموزشهای پیشبینی شده در جهت دستیابی به الگوهای یکسان آموزشی در وزارت نفت.
- پیشبینی، بررسی و مطالعه شرح وظایف سمتهای خوردگی و حفاظت از زنگ براساس استاندارد انتظارات سازمان و افراد.
- تدوین آموزشهای لازم در جهت ارتقاء دانش شاغلین و افزایش مهارتهای عملی به منظور احراز سمتها و مسئولیتهای بالاتر.
همچنین در تهیه این استاندارد مسائل مختلفی مدنظر قرار گرفته است که برخی از آنها به شرح زیر میباشد.
- اهداف سازمان و نقش امور سازمانی از ایجاد شغل موردنظر؟
- برای تحقق این اهداف چه وظایفی بایستی مدنظر و انجام پذیرد؟
- اهداف جزئی و رفتاری شغل چگونه میباشد؟
- چگونگی رفتار شاغلین سمتها در جهت انجام بهینه وظایف خود؟
- پرسش از سرپرستان به منظور کسب نیازهای آموزشی سمتهای تحت سرپرستی ایشان.
- چگونگی ارتقاء کارکنان در سمتهای مختلف و نیاز آنان در هر مرحله به ابزارها و نرمافزارهای مختلف؟
- انتظارات سازمان از فرد شاغل در سمت علاوه بر وظایفی که در شرح وظایف برای وی دیده شده؟
- تأثیر توسعه و تغییرات تکنولوژی بر تواناییهای شغلی شاغل و چگونگی نیاز فرد شاغل؟
- چگونگی تأثیر سوابق و تجربیات فرد شاغل بر کیفیت شکوفایی وی در سازمان؟
با توجه به موارد فوق و به منظور دستیابی به اهداف موردنظر لازم است موارد زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
- مدنظر قرار دادن هدفهای آموزشی با توجه به سیاستهای کلی شرکت.
- ترکیب شرکتکنندگان (سطح تحصیلی و تجربه آنها) در دورههای آموزشی و به افراد بصورت کاربردی.
- مدت زمان ارائه مطالب آموزشی و انتقال آن اطلاعات بصورت تئوری و یا موارد خاص.
- هماهنگی میان دورههای آموزشی و نیاز سمتهای مختلف به هر یک از اجزاء دوره
- تهیه امکانات مالی اعم از تجهیزات و سایر هزینههای دورهها.
- آیندهنگری نسبت به تأثیرپذیری دورهها بر کیفیت وظایف شاغلین.
- سن شرکتکنندگان در دورهها و درصد کسب اطلاعات تئوری و یا افزایش مهارت آنان.
- تجربه و توانایی مربیان آموزشی و تسلط آنان بر اجرای دورهها و استفاده از فنون و ابزارهای نوین آموزشی.
- تهیه منابع آموزشی نظیر کتب و جزوات و فیلم و سایر نرمافزارهای آموزشی و چگونگی دستیابی شرکتکنندگان به آن منابع.
- مکان آموزشی و امکانات فیزیکی و سختافزاری.
- نحوه ارتباط مؤثر بین مربیان و شرکتکنندگان و نیز شرکتکنندگان با یکدیگر.
- نحوه ارزیابی شرکتکنندگان و استاد و درصد پیشرفت و رضایت شرکتکنندگان.
- در نظر داشتن استانداردهای ارزیابی دورهها و شرکتکنندگان.
- دریافت نظرات شرکتکنندگان در دورهها و تأثیر مطالب دوره بر راندمان کاری آنان.
- بنابراین فعالیتهای آموزشی حاصل از این ملاحظات با نظام سازمان هماهنگ خواهد بود و به تحقق اهداف سازمان کمک خواهد کرد.
تعیین نیازهای آموزشی:
تعیین نیازهای آموزشی یعنی تشخیص تغییرات کمی و کیفی که بایستی با برنامهریزیهای آموزشی اعم از تئوری و یا کارآموزی عملی در فعالیتهای کارمند بوجود آورند تا بهترین بازده کاری حاصل شود. این نیازها شامل موارد زیر میباشد:
- نیازهای آموزشی آشکار مانند دورههای آموزشی نیروهای جدیدالاستخدام و یا آموزشهایی که در هنگام تغییر در ساختار سازمان و نحوه انجام وظایف موردنیاز میباشند.
- نیازهای آموزشی پنهان ـ مانند تجزیه و تحلیل فرد در سازمان که با همکاری کارشناسان آموزش و متخصصین مربوطه بعمل میآید.
تجزیه و تحلیل احتیاجات آموزشی:
روشهایی که در تهیه این استاندارد آموزشی موردنظر قرار گرفتهاند به شرح زیر میباشند:
- بررسی شرح وظایف و مدارک مربوط به شغل.
- اخذ نظریات متخصصین مجرب در چگونگی فرآیند عملیات شغل در حالات عادی و غیرعادی.
- اخذ نظرات مسئولین و ارتباط آن با شرح وظایف شغل در شرایط خاص.
- بررسی عملکرد افراد موفق و ناموفق در شغل و علل بروز مشکلات در ترقی آنان.
تعاریف
- نیازهای آموزشی قبل از احراز شغل به این معنی است که شاغلین سمتها بایستی چه دورههایی را قبل از انتصاب بر روی سمت گذرانده باشند.
- نیازهای آموزشی شاغلین سمتها دورههایی را شامل میشود که شاغل پس از انتصاب بایستی در زمان معینی طی نماید تا برای پذیرش مسئولیتهای بالاتر آماده شود.
- نیازهای آموزشی باعث افزایش بهرهوری است که با نظر مسئول مستقیم شاغلین و یا به درخواست شاغل و براساس تأیید اداره آموزش و یا طرح و برنامهریزی نیروی انسانی شرکتها جهت افزایش بهرهوری شاغل برنامهریزی شده است.
- دورههای بدواستخدام که در زمان کارآموزی دو ساله برای کلیه استخدام شدگان جدید مشاغل فنی پیشبینی و برنامهریزی شده است، لازمالاجرا میباشد.
ارزیابی
مهمترین بحثی که در بررسی نتایج آموزشها مطرح میشود، ارزیابی است. ارزیابی بدین معناست که عملیات انجام شده با عملیات برنامهریزی شده مقایسه شود تا بدین طریق کمبودها و خطاها مشخص و جهت اصلاح برنامهها اقدام لازم معمول گردد.
لازم به توضیح است که ارزیابی و ارزشیابی موارد آموزشی منوط بر ارزیابی همه اجزاء سیستم میباشد که شامل موارد ذیل هستند.
- مربی و طرز کار وی.
- کارمند دانشجو و راندمان و اثربخشی دورهها.
- محتوای دوره و سیلابس ارائه شده نسبت به کل سیلابس دوره.
- محیط اجرای دوره شامل کلاس، تجهیزات آموزشی و رفاه نسبی شرکتکنندگان در دوره و مربیان.
- درصد افزایش و یا کاهش عملکرد کارمند بعد از طی دوره.
- میزان همکاری مدیران شرکتها و نیز علت عدم همکاری بعضی از مدیران مربوطه.
نهایتاً امیدواریم این استاندارد آموزشی که میتواند بخشی از نیازهای آموزشی موردنیاز شغل باشد و تحت عنوان استاندارد آموزشی مشاغل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران تدوین شده در جهت نیل به اهداف فنی شرکتها مفید واقع شود و مورد استفاده مسئولین محترم قرار گیرد. البته این هم جز با نظر مثبت مدیران و مسئولین محترم نسبت به آموزش و اثرات مفید آن در پیشبرد اهداف سازمانی میسر نخواهد شد.
سرفصل موضوعات
- پیشگفتار 4
- مقدمه 5
- اسامی اعضاء کمیته 9
- خوشه مشاغل پدافند غیر عامل 10
- لیست عناوین مشاغل همراه با دورههای آموزشی 11
- لیست دورههای آموزشی استاندارد 15
- عناوین دورهها همراه با پودمان و محتوی آنها 18
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 67 |
دانلود رایگان با لینک مستقیم |
حجم: 406 کیلوبایت |
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج) |