or

دانلود رایگان جزوه استاندارد آموزشی مشاغل – پدافند غیر عامل و مدیریت بحران

آدرس کوتاه این مطلب: http://saeedsun.ir/blog/?p=121462

استاندارد آموزشی مشاغل – پدافند غیر عامل و مدیریت بحران

پیشگفتار:

امروزه نیروی انسانی کارآمد و توانمند، از سرمایه­های گرانقدر هر سازمان محسوب می­شود و برای رقابت در جهان کنونی و ارتقاء و بهره­وری، چاره­ای جز آموزش و تربیت و پرورش کارکنان نداریم.

این مهم بدون برنامه­ریزی امکان­پذیر نیست و سازمانی موفق است که برای کارکنان خود برنامه­های آموزشی داشته باشد. در این فرآیند که همان حرکت در مسیر شغلی فرد است نیاز آموزشی مطرح می­گردد و استاندارد نمودن در راستای منظم کردن و هدفمند نمودن و نائل شدن به نتایج از پیش تعیین شده می­باشد. به این منظور آموزش نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف و استراتژی رشد و توسعه صنعت گاز در ابعاد مختلف که دستیابی به همه آنها بستگی به نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده دارد، تهیه استاندارد در گروههای شغلی مختلف را از اهم وظایف خود قرار داده که بعد از تهیه استانداردهای آموزشی مشاغل ابزاردقیق، گازرسانی ، بهره­برداری ایستگاههای تقویت فشار و بهره­برداری پالایش، پس از مدتها تلاش و جلسات کارشناسی و استفاده از دانش و تجارب ارزشمند همکاران صنعت گاز در بخش پدافند غیر عامل موفق به تهیه استاندارد مشاغل، پدافند غیر عامل  بارویکرد پودمانی گردید. امیدواریم این استاندارد، مسیر رشد، بهره­وری و توسعه همه­جانبه را در این بخش هموار و سهل­تر نماید و ابزاری برای تعیین نیازهای واقعی همکاران باشد.

امید است با تأییدات خداوند متعال، همکاری و مساعدت همه مسئولان ذیربط در مدیریت، اعم از آموزشی، اداری و اجرایی ضمن اجرای دقیق استاندارد آموزشی تهیه شده، به توفیقاتی در جهت رشد نیروی انسانی کارآمد نائل آئیم.

در خاتمه از زحمات و کوشش مسئولین و کارشناسان محترم در آموزش و تجهیز نیروی انسانی تشکر می­شود.

مدیرتجهیز نیروی انسانی
مقـدمـه

یکی از هدفهای مهم کشورها، رشد و توسعه صنعتی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی در حداقل زمان و با حفظ ارزشهای فرهنگی آن کشور است. برای تحقق اهداف مذکور استفاده از تکنیکهای جدید و پیشرفته روز و فناوریهای نوین بطور مستمر می­باشد.

در این راستا برنامه­ریزی مناسب آموزش نیروی انسانی یکی از ابزارهای اساسی و مهم توسعه در هر جامعه محسوب می­شود و اجرای این برنامه در زمانهای پیش­بینی شده باعث می­گردد که نقش افراد در سازمان سازنده و کارآمد گردد.

اجرای برنامه­های آموزشی تنها یکی از ابزارهای مهم رشد و توسعه می­باشد. در صورتی که موارد ذیل نیز مدنظر قرار گیرد:

  • ایجاد ارتباط فعالیتهای آموزشی با هدفها و سیاستهای رشد و توسعه کشور.
  • ارتباط مستمر بین برنامه­ریزان و سیاست­گذاران آموزش با مسئولین و مجریان واحدهای عملیاتی.
  • حمایت کافی و مستمر رؤسای ارشد سازمانها از آموزش و درک واقعی اهمیت آموزش در پیشبرد اهداف سازمانها و واحدهای اجرایی و عملیاتی.
  • اصلاح دیدگاه مسئولین محترم رده­های بالای سازمانها نسبت به بی­نیازی آنان از آموزش­های تخصصی، مدیریتی و فناوریهای نو.
  • اعزام افراد و نفرات برای طی دوره­های آموزشی متناسب با مسئولیتهای آنان و عدم ممانعت از اعزام آنان به علت نداشتن نفرات جایگزین.
  • همکاری سازمانها در اعزام همکاران مجرب و باتجربه جهت همکاری با آموزش و انتقال تجربیات خود به شرکت­کنندگان در دوره­های آموزشی.
  • در نظر داشتن اهمیت آموزش بعنوان یک امر ضروری و مقدم توسط مسئولین سازمانها.

عواملی که در تهیه این استاندارد آموزشی در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • شناخت اهداف و استراتژی رسالت آموزش صنعت نفت.
  • نقش آموزش در برنامه­ریزی­های توسعه صنایع وابسته.
  • استقرار سیستم آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم توسعه منابع انسانی و افزایش بهره­وری در سازمانها.
  • ارتباط آموزش در سازمانهای خصوصی و دولتی با سطوح عمودی و افقی مدیریتهای یکپارچه.
  • تدوین برنامه­ها و آموزشهای پیش­بینی شده در جهت دستیابی به الگوهای یکسان آموزشی در وزارت نفت.
  • پیش­بینی، بررسی و مطالعه شرح وظایف سمت­های خوردگی و حفاظت از زنگ براساس استاندارد انتظارات سازمان و افراد.
  • تدوین آموزشهای لازم در جهت ارتقاء دانش شاغلین و افزایش مهارتهای عملی به منظور احراز سمتها و مسئولیتهای بالاتر.

همچنین در تهیه این استاندارد مسائل مختلفی مدنظر قرار گرفته است که برخی از آنها به شرح زیر می­باشد.

  • اهداف سازمان و نقش امور سازمانی از ایجاد شغل موردنظر؟
  • برای تحقق این اهداف چه وظایفی بایستی مدنظر و انجام پذیرد؟
  • اهداف جزئی و رفتاری شغل چگونه می­باشد؟
  • چگونگی رفتار شاغلین سمتها در جهت انجام بهینه وظایف خود؟
  • پرسش از سرپرستان به منظور کسب نیازهای آموزشی سمت­های تحت سرپرستی ایشان.
  • چگونگی ارتقاء کارکنان در سمتهای مختلف و نیاز آنان در هر مرحله به ابزارها و نرم­افزارهای مختلف؟
  • انتظارات سازمان از فرد شاغل در سمت علاوه بر وظایفی که در شرح وظایف برای وی دیده شده؟
  • تأثیر توسعه و تغییرات تکنولوژی بر توانایی­های شغلی شاغل و چگونگی نیاز فرد شاغل؟
  • چگونگی تأثیر سوابق و تجربیات فرد شاغل بر کیفیت شکوفایی وی در سازمان؟

با توجه به موارد فوق و به منظور دستیابی به اهداف موردنظر لازم است موارد زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

  1. مدنظر قرار دادن هدفهای آموزشی با توجه به سیاستهای کلی شرکت.
  2. ترکیب شرکت­کنندگان (سطح تحصیلی و تجربه آنها) در دوره­های آموزشی و به افراد بصورت کاربردی.
  3. مدت زمان ارائه مطالب آموزشی و انتقال آن اطلاعات بصورت تئوری و یا موارد خاص.
  4. هماهنگی میان دوره­های آموزشی و نیاز سمتهای مختلف به هر یک از اجزاء دوره
  5. تهیه امکانات مالی اعم از تجهیزات و سایر هزینه­های دوره­ها.
  6. آینده­نگری نسبت به تأثیرپذیری دوره­ها بر کیفیت وظایف شاغلین.
  7. سن شرکت­کنندگان در دوره­ها و درصد کسب اطلاعات تئوری و یا افزایش مهارت آنان.
  8. تجربه و توانایی مربیان آموزشی و تسلط آنان بر اجرای دوره­ها و استفاده از فنون و ابزارهای نوین آموزشی.
  9. تهیه منابع آموزشی نظیر کتب و جزوات و فیلم و سایر نرم­افزارهای آموزشی و چگونگی دستیابی شرکت‌کنندگان به آن منابع.
  10. مکان آموزشی و امکانات فیزیکی و سخت­افزاری.
  11. نحوه ارتباط مؤثر بین مربیان و شرکت­کنندگان و نیز شرکت­کنندگان با یکدیگر.
  12. نحوه ارزیابی شرکت­کنندگان و استاد و درصد پیشرفت و رضایت شرکت­کنندگان.
  13. در نظر داشتن استانداردهای ارزیابی دوره­ها و شرکت­کنندگان.
  14. دریافت نظرات شرکت­کنندگان در دوره­ها و تأثیر مطالب دوره بر راندمان کاری آنان.
  15. بنابراین فعالیتهای آموزشی حاصل از این ملاحظات با نظام سازمان هماهنگ خواهد بود و به تحقق اهداف سازمان کمک خواهد کرد.

 

 

 

 

 

تعیین نیازهای آموزشی:

تعیین نیازهای آموزشی یعنی تشخیص تغییرات کمی و کیفی که بایستی با برنامه­ریزی­های آموزشی اعم از تئوری و یا کارآموزی عملی در فعالیتهای کارمند بوجود آورند تا بهترین بازده کاری حاصل شود. این نیازها شامل موارد زیر می­باشد:

  1. نیازهای آموزشی آشکار مانند دوره­های آموزشی نیروهای جدیدالاستخدام و یا آموزشهایی که در هنگام تغییر در ساختار سازمان و نحوه انجام وظایف موردنیاز می­باشند.
  2. نیازهای آموزشی پنهان ـ مانند تجزیه و تحلیل فرد در سازمان که با همکاری کارشناسان آموزش و متخصصین مربوطه بعمل می­آید.

 

تجزیه و تحلیل احتیاجات آموزشی:

روشهایی که در تهیه این استاندارد آموزشی موردنظر قرار گرفته­اند به شرح زیر می­باشند:

  1. بررسی شرح وظایف و مدارک مربوط به شغل.
  2. اخذ نظریات متخصصین مجرب در چگونگی فرآیند عملیات شغل در حالات عادی و غیرعادی.
  3. اخذ نظرات مسئولین و ارتباط آن با شرح وظایف شغل در شرایط خاص.
  4. بررسی عملکرد افراد موفق و ناموفق در شغل و علل بروز مشکلات در ترقی آنان.

 

تعاریف

  1. نیازهای آموزشی قبل از احراز شغل به این معنی است که شاغلین سمتها بایستی چه دوره­هایی را قبل از انتصاب بر روی سمت گذرانده باشند.
  2. نیازهای آموزشی شاغلین سمتها دوره­هایی را شامل می­شود که شاغل پس از انتصاب بایستی در زمان معینی طی نماید تا برای پذیرش مسئولیتهای بالاتر آماده شود.
  3. نیازهای آموزشی باعث افزایش بهره­وری است که با نظر مسئول مستقیم شاغلین و یا به درخواست شاغل و براساس تأیید اداره آموزش و یا طرح و برنامه­ریزی نیروی انسانی شرکتها جهت افزایش بهره­وری شاغل برنامه­ریزی شده است.
  4. دوره­های بدواستخدام که در زمان کارآموزی دو ساله برای کلیه استخدام شدگان جدید مشاغل فنی پیش­بینی و برنامه­ریزی شده است، لازم­الاجرا می­باشد.

 

ارزیابی

مهمترین بحثی که در بررسی نتایج آموزشها مطرح می­شود، ارزیابی است. ارزیابی بدین معناست که عملیات انجام شده با عملیات برنامه­ریزی شده مقایسه شود تا بدین طریق کمبودها و خطاها مشخص و جهت اصلاح برنامه­ها اقدام لازم معمول گردد.

لازم به توضیح است که ارزیابی و ارزشیابی موارد آموزشی منوط بر ارزیابی همه اجزاء سیستم می­باشد که شامل موارد ذیل هستند.

  1. مربی و طرز کار وی.
  2. کارمند دانشجو و راندمان و اثربخشی دوره­ها.
  3. محتوای دوره و سیلابس ارائه شده نسبت به کل سیلابس دوره.
  4. محیط اجرای دوره شامل کلاس، تجهیزات آموزشی و رفاه نسبی شرکت­کنندگان در دوره و مربیان.
  5. درصد افزایش و یا کاهش عملکرد کارمند بعد از طی دوره.
  6. میزان همکاری مدیران شرکتها و نیز علت عدم همکاری بعضی از مدیران مربوطه.

نهایتاً امیدواریم این استاندارد آموزشی که می­تواند بخشی از نیازهای آموزشی موردنیاز شغل باشد و تحت عنوان استاندارد آموزشی مشاغل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران تدوین شده در جهت نیل به اهداف فنی شرکت­ها مفید واقع شود و مورد استفاده مسئولین محترم قرار گیرد. البته این هم جز با نظر مثبت مدیران و مسئولین محترم نسبت به آموزش و اثرات مفید آن در پیشبرد اهداف سازمانی میسر نخواهد شد.

 

سرفصل موضوعات

  • پیشگفتار 4
  • مقدمه 5
  • اسامی اعضاء کمیته 9
  • خوشه مشاغل پدافند غیر عامل                                                         10
  • لیست عناوین مشاغل همراه با دوره­های آموزشی                                         11
  • لیست دوره­های آموزشی استاندارد                                                           15
  • عناوین دوره­ها همراه با پودمان و محتوی آنها                                             18

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 67
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 406 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)


اطمینان به اصالت سایت / راهنمای خرید/ کد تخفیف / گزارش مشکل در خرید/ تبلیغات در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تا 10% تخفیف ویژه کلیه محصولات آموزشی سایت(دریافت کد تخفیف)
+