شیوه آذری
دوره اول نیمه قرن 7 تا نیمه دوم قرن 8 ه.ق(مغولان و جانشینان)
دوره دوم از اواخر قرن 8 تا اوایل قرن 10 (تیموریان)
616 حمله چنگیز
652 شروع حکومت هلاکو و آغاز ساخت و ساز
783 حمله تیموریان
آخرین ساختمان های شیوه رازی
،
مسجد زوزن
گناباد،
فریومند است.
مغول
رصدخانه
شهرک شنب غازان نزدیک تبریز
مسجد جامع تبریز
بقعه بایزید بسطامی
مسجد جامع نطنز
مقبره علا الدین
مسجد شریف
مسجد جامع ورامین
بقعه پیر بکران
مسجد جامع یزد
مسجد جامع کرمان
مقبره توس
مقبره برج عمادالدین
تیموریان
مسجد بی بی خاتون سمرقند
قصر کش
گور میر
مدرسه خرگرد
بقعه شمس الدین در یزد
مقبره خواجه عبد ا… انصاری
مسجد کالی تربت شیخ جام
مسجد گوهرشاد
مسجد شاه سنی مشهد
مسجد کبود تبریز
سلطانیه
به فرمان الجایتو
اواخر قرن 8
ثبت جهانی
سومین گنبد بزرگ دنیا،بزرگ ترین گنبد آجری دنیا
طاق بندی زیبا
آجر طلایی سبک
گچ بری پته (نصب کردن گچ بر روی دیوار)
ارسن بسطام
مسجد علیشاه تبریز
مسجد جامع ورامین
دوره اول آ ذری
4 ایوانی
گنبد خانه سنگین
کاشی از 2 رنگ
ترکیب آجر و کاشی
طاق جنوبی: نیم گنبد پتکانه دار
مسجد جامع یزد
تک ایوانی
در چند دوره ساخته شده
منار و شبستان دارالشتا در شیوه اصفهانی
گنبد خانه، شبستان و سردر مربوط به شیوه آذری
آهیانه ناری
پوشش بین تویزه ها از نوع کاربندی و خوانچه پوش
دروازه خوی
حجاری
سنگ سیاه و سفید
مقبره شیخ یوسف سروستانی
در فارس
بر روی 12 ستون سنگی
مسجد دارابگرد
در دل کوه
سنگی
درد دوره دوم(تیموریان) سمرقند بسیار پیشرفت کرد. باغسازی در آن شبیه باغ های شیراز به نام های شمال ،ارم،بهشت، چنار، دلگشا، نو، جهان نما، نقش جهان، تخت قراچه، دراز، قراتوپه.
عمارت طربخانه، باغ جهان آرا، باغ خیابان، سفید،نظرگاه و نوروزی توسط فرزندان و نوادگان شاهرخ ساخته می شود(خارج از ایران)
افزایش ارتفاع چکاد( نوک قوس تا لبه بام)
ایجاد گنبدخانه در ایوان های شرقی و غربی
منارها برجسته در نما
کاشی کاری معرق
مسجد جامع سمرقند/بی بی خانم
گنبدهای شرقی و غربی
گنبد خیاره ایی
منار در نما برجسته
گور میر
مسجد گوهرشاد مشهد
بزرگترین بنای تاریخی قرن 9
منار برجسته در نما
توسط قوام الدین شیرازی
از نظر کاشی معرق در اوج
مدرسه خرگرد
توسط قوام الدین شیرازی
اواسط قرن 9
زیباترین مدرسه
مجموعه شیخ احمد جام
مسجد میر چخماق/مسجد جامع نو یزد
تک ایوانی
گنبد 2 پوسته گسسته
درب امام اصفهان
مسجد میدان کاشان
مسجد کبود تبریز
متصل کننده 2 شیوه
با الهام از مسجد شاه ولی تفت
ویژگی شیوه آذری
در شیوه آذری بیشترین تلاش برای ساخت بناهای مذهبی بود
نقشه ها تقریبا شبیه شیوه رازی اما بلندتر است
به علت تخریب ساخت و ساز زیاد شد، در نتیجه مقاومت ساختمان ها کم تر شد
گره سازی ادامه پیدا کرد.
معقلی(آجر و کاشی) توسعه می یابد
کاشی خشتی یا هفت رنگ در اواخر دوره(اصولا متعلق به شیوه اصفهانی)
کاشی معرق
اوج هنر گچ بری م/محراب مسجد جامع اصفهان(الجایتو)
رشد کتیبه نویسی با گچ ،تزیینات گیاهی در بین نوشته ها
4 ایوانی ساختن مساجد
نما مرتفع
منار اطراف سردر در شیوه رازی آغاز می شود اما کوتاهتر بوده
ورود منار 2 تایی در سر در ورودی یا ایوان منتهی به گنبدخانه
گنبد دو پوسته پیوسته
گنبد دو پوسته گسسته(گریو) بیشتر در دوره دوم
گنبدهای خیاره دار
گنبدهای فرعی در مساجد خاص(دوره دوم)
نهاز و نخیر در دیوار نما زیاد می شود
گنبدخانه ها سبک تر
استفاده از پیمون
قوام الدین شیرازی در دوره دوم شیوه ترسیم درست قوس پنچ اوهفت را ارائه داد
استفاده از خشت خام و سنگ لاشه در سفت کاری
تکامل گنبد 2 پوسته
اجرای گنبد 3 پوسته
افزایش ارتفاع چکاد(دوره دوم)
توجه به مجموعه سازی
907 930 985 996 1006 1032
شروع صفویه شاه طهماسب قزوین شاه عباس اصفهان پایان شاه عباس
1105 1135 1180
شاه سلیمان افشاریه زندیه