برای بررسی حرکت راحت و بدون مانع همگان در محلهای خط کشی عبور عابر پیاده ، باید عرض، نحوه ارتباط با پیاده رو، نحوه برخورد با جزیره های وسط خیابان ، شیب گذرهای همسطح و یا غیر همسطح، جنس کف و محل قرار گیری خط کشی عابر پیاده باید از موانع موجود تخلیه گردد. (مهندسین مشاور آداک) گذر گاه عرضی بخشی از سطح سواره رو است که در محل تقاطع ها یا نقاط دیگر برای تردد عرضی عابرین پیاده در نظر گرفته باشد و به وسیله خط کشی یا سایر علائم مشخص شده است . گذرگاههای عرضی باید برای کلیه عابرین قابل شناسایی – دسترسی و ایمن باشد . (طرح جامع حمل و نقل شهری)
مشکلات موجود گذرهای همسطح
Ø عرض کم محل عبور عابر پیاده
Ø پیوستگی به پیاده رو با جدول
Ø پیوستگی به پیاده رو با جوی یا آبرو
Ø نرده یا زنجیر و یا سایر موانع حرکتی بین پیاده رو و خیابان در محل خط کشی عابر پیاده
Ø احداث جزیره یا جدول در وسط خیابان
Ø شیب زیاد
Ø لغزنده بودن کف خط کشی عابر پیاده و غیرقابل عبور بودن
Ø مشخص نبودن محل خط کشی در کف خیابان
Ø نبودن چراغ راهنما در محل خط کشی عابر پیاده
Ø وجود گودال و یا حفره در وسط خط کشی عابر پیاده
Ø شیب زیاد و پله در پلهای فلزی عابر پیاده
(مهندسین مشاور آداک، مطالعات ایجاد تسهیلات حرکت ویژه معلولین شهر مشهد)
گذرگاه خط کشی شده پیاده
این گذرگاه در محل هایی که حجم عبور پیاده زیاد بوده و سایر وسایل کنترل ترافیک پیاده موجود نباشد به کار می رود . خط کشی این گذر گاه هم به صورت نرده بانی و هم قطری امکان پذیر است.
به منظور آرام سازی جریان ترافیک می توان از تمهیدهای ذیل جهت کاهش سرعت استفاده کرد:
- نصب مختلف سرعت گیر
- نصب با کفسازی
- اختلاف بافت در بخش سواره
- مسیر حرکت مارپیچ
- مسیر مارپیچ با قطع رفیوژ میانی
- جابجا کردن مسیر و کاهش عرض آن
- علامت گذاری در کف
- علامت گذاری عرضی
- نصب عنصر تأکیدی در کف و جداره
- تأکید توسط درختکاری و پوشش گیاهی
- تقاطع با سطح برآمده
- تقاطع با مارپیچ کردن مسیر
- کوچک کردن سطح تقاطع
کوچک کردن سطح تقاطع با کمک تعریض پیاده رو و…. (شفربرده، 124:1382)
چنانچه عرض سواره رو بیش از 15 متر باشد باید احداث جزیره میانی مد نظر قرار گیرد. (طرح جامع حمل ونقل شهری)
گذرگاه چراغدار پیاده
این گذرگاه شامل دو خط موازی و چراغ راهنمائی ویژه پیاده است و در موارد زیر کاربرد دارد :
1- درشرایطی که تعداد قابل توجه عابرین کم توان وجود دارد.
2- در محل هائی که سرعت تردد سواره بالا است .
3- در صورتی که حجم تردد عابرین پیاده زیاد است و این گذرگاه در جریان عبور پیاده ایجاد ناپیوستگی می کند .
4- در محلهای خاص مانند خطوط ویژه اتوبوس
5- در معابر دوطرفه با عرض بیش از 22 متر و همچنین معابر یک طرفه با عرض بیش از 15 متر (طرح جامع حمل ونقل شهری)
احداث گذر گاه عرضی هم سطح پیاده باید در موارد زیر مورد توجه قرار گیرد :
1- در کلیه تقاطع های چراغداری که مجهز به چراغ مخصوص پیاده نیز هستند .
2- در محلهایی که حجم عبور و مرور پیاده زیاد است مانند مناطق مرکزی با کاربری تجاری – اداری
3- در مقابل تمامی مدارس – بیمارستانها – دانشگاهها – مراکز درمانی – اداری و کاربری های مشابه
4- در محلهای وقوع برخورد میان عابرین و وسایل نقلیه زیاد است .
5- در کلیه نواحی شهری یا برون شهری که افزایش قابلیت دید و تشخیص محل عبور پیاده مد نظر باشد .
6- در صورتی که چند محل برای عبور عرضی وجود داشته باشد؛ برای تمرکز عابرین در یک محل احداث گذر گاه خط کشی شده مفید خواهد بود . (طرح جامع حمل ونقل شهری)
7- از گذر گاه خط کشی پیاده نباید به وفور و بی رویه استفاده گردد.
8- حداقل فاصله میان دو گذر گاه خط کشی پیاده در طول مسیر نباید کمتر از 150 متر باشد . با وجود این حداقل فاصله مطلوب 200 متر است.
9- محل گذر گاه خط کشی پیاده واقع در حد فاصل دو تقاطع نباید در فاصله ای کمتر از 120 متر از تقاطع ها قرار گیرد .
10- در معابر بزرگراهی و کلیه مسیرهای با سرعت بالاتر از50 کیلومتر در ساعت و همچنین در محل هایی که تعداد وسایل نقلیه زیاد باشد باید از احداث گذرگاه عرضی خودداری شود . (طرح جامع حمل ونقل شهری)
فاصله دید
گذر گاه عرضی پیاده باید در محلی قرار گیرد که رانندگان وسایل نقلیه ای که به آن نزدیک می شوند قادر باشند به طور واضح و آشکار آن را رویت کنند
در صورتی که نتوان گذر گاه را به محل مناسبی انتقال داد باید استفاده از چراغ های هشدار دهنده و یا جدا سازی عابرین و وسایل نقلیه مورد توجه قرار گیرد .
از احداث گذر گاه های عرضی در نقاطی که درختان و سایر گیاهان ممکن است عابرین را از دید رانندگان مخفی نگاه دارند اجتناب شود .
– به استثنا محل هایی که پیاده رو پیش آمدگی دارد توقف وسایل نقلیه 6 متری گذر گاه عرضی باید ممنوع باشد . در تقاطع های با چراغ راهنمایی این فاصله 9 متر است .
– در خیابانهایی که توقف مجاز است می توان قابلیت دید عابرین را با ایجاد پیاده روهای پیش آمده تا لبه خط عبور بهبود بخشید . این تعریض پیاده رو را می توان در محل تقاطع یا در حد فاصل تقاطع ها انجام داد . (طرح جامع حمل ونقل شهری)
جزایر میانی
جزایر میانی به سطوحی اطلاق می شود که در میان خطوط عبور وسایل نقلیه جهت پناه گرفتن پیاده گان در هنگام عبور از عرض خیابان در نظر گرفته می شود . این سطوح باید برای کلیه عابرین در دسترس و ایمن باشد.
ضوابط مکان یابی : چنانچه در محل گذرگاه های عرضی هم سطح عبور عابرین پیاده ازکل عرض خیابان در یک وهله میسر نباشد احداث جزیره میانی مورد نیاز است . این حالت معمولا در موارد زیر پیش می آید :
– در تقاطع های با چراغ راهنمایی به منظور تامین جان پناه میان جریانهای مختلف ترافیک
– در خیابانهای چند خطه
– در تقاطع های بزرگ یا با شکل نا منظم و غیر عادی (طرح جامع حمل ونقل شهری)
عرض جزایر میانه ای در هیچ شرایطی نباید کمتر از 2/ 1 متر باشد . با وجود این حداقل عرض مطلوب 8 /1 متر است . حداقل طول جزایر میانی 5 /3 است . عرض گذرگاه داخل جزیره باید حداقل اندازه مورد نیاز برای عبور یک صندلی چرخدار باشد. (طرح جامع حمل ونقل شهری)
قابلیت رویت : طرح جزیره و محوطه سازی آن نباید به گونه ای باشد که عابرین کوتاه قد و یا سوار بر صندلی چرخ دار از دید رانندگان مخفی بمانند.
در داخل جزیره میانی باید یک ناحیه مسطح برای توقف صندلی چرخدار حداقل به عرض 8 / 1 متر تامین شود. بنابراین چنانچه عرض جزیره هم 8 / 1 متر باشد، گذرگاه عرضی باید همتراز با سطح خیابان و بدون شیبراه از داخل جزیره عبور کند . (طرح جامع حمل ونقل شهری)
شیبراهه :حتی المقدور شیبراهه جزیره میانی نباید در مسیر تردد مستقیم اشخاص نابینا قرار داشته باشد .
خطوط مرزی گذرگاه عرضی منتهی به جزیره میانی باید قابل شناسایی توسط افراد نابینا بوده و به قسمت قابل دسترسی جزیره ختم گردد .
ویژگی های گذرهای همسطح
عرض گذرهای همسطح
گذرهای همسطح و یا غیر همسطح باید دارای عرض مناسب و متناسب با تعداد افراد استفاده کننده در نظر گرفته شود.
نحوه ارتباط با پیاده رو
گذرهای همسطح باید بدون هیچ مانعی از جمله جدول، جوی یا آبرو، نرده یا زنجیر، احداث جزیره در وسط خیابان، اختلاف سطح و… به صورت پیوسته با پیاده رو ارتباط داشته باشد. .(مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن)
ویژگی های گذرهای همسطح
جنس کف
محل خط کشی عابر پیاده باید مقاوم در برابر لغزش باشد.
کفسازی محل خط کشی عابر پیاده باید با بافت و رنگ متفاوتی اجرا گردد تا برای اشخاص نابینا و نیمه بینا قابل تشخیص باشد.(مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن)
|