ضوابط طرح بهسازی و نوسازی ورودی شهر
1- کلیات
– احداث فلکه در ورودی شهرها ممنوع است.
– محور سواره ورودی شهر می بایست دارای مسیرهای تندرو و کندروی تفکیک شده باشد.
2- حفظ و نگهداری کاراکتر
– دید به نقاط شاخص طبیعی یا مصنوع شهر در ورودی،حفظ و تقویت شود.
– نقاط شاخص قدیمی در کنار مسیر می بایستی حفظ شود.
3- کاربریها و فعالیت ها
– احداث پمپ بنزین،نمازخانه و توالت عمومی در لایه اول مجاز می باشد.
– استقرار کاربریهای آلودگی زا و بد منظر(تعمیرگاه و کارگاه های صنعتی و پارکینگ کامیون ها و…) در
لایه اول ممنوع بوده و می بایست بصورت مجتمع به لایه دوم منتقل شود.
– دانه بندی حاشیه محور هر قدر به بافت شهر نزدیک می شود می بایست ریزتر و متراکم تر شود.
4-حرکت سواره،دسترسی ها و دیدها
– قبل از رسیدن به محدوده ورودی شهر،خروجی های لازم جهت خارج شدن خودروهای سنگین از مسیر
ورودی و اتصال به کمربندی در نظر گرفته شود.
– دید به تقاطع ها و خروجی ها نمی بایست بوسیله تابلوهای راهنما،جداول و علائم مسدود شود.
– ورودی از تندرو به کندرو و یا بالعکس در هر نقطه می بایست تنها دارای یکی از عملکردهای فوق
باشد(فقط ورودی یا فقط خروجی).
– حد اقل فاصله ورودی و خروجی از تندرو به کندرو و بالعکس 600متر باشد.
– جاده های متقاطع با مسیر ورودی مستقیماً به باند تندرو اتصال نداشته باشند.
– عرض سواره تندرو در هر طرف بیش از 6 متر مجاز نیست.
– عرض مفید سواره کندرو به اضافه محل توقف خودرو 5 متر می باشد.
– در حاشیه مسیر کندرو ورودی شهرها می بایست امکان پارک خودرو وجود داشته باشد.
– احداث هر گونه پارکینگ جمعی فقط در لایه دوم مجاز است.
5- بدنه ها و جداره ها
– بدنه ها و احجام ورودی شهر با تأکید بر خصوصیات اقلیمی و بومی شهر ساخته شوند.
– تقارن نسبی دو جداره مسیر برای افزایش وضوح و خوانایی مسیر حفظ شود.
– تفکیک و تغیییر کاربری باغات و محوطه سبز اطراف مسیر ورودی ممنوع می باشد.
6- کف
– مسیر می بایست در تطابق با توپوگرافی و شکل طبیعی محل باشد.
– در صورت انحنای مسیر استفاده از قوس ها با شعاع بسیار کم ممنوع است.
– تغییرات ناگهانی در عرض مسیر در باند تندرو ممنوع است.
– ایجاد ناهمواری و پستی و بلندی ناگهانی در کف مسیر(مانند سرعت گیر)در تمام طول مسیر ممنوع است.
– ارتفاع جداول حاشیه مسیرها و جزیره های میانی نمی بایست بیش از 15سانتی متر باشد.
7- پوشش گیاهی
– طرفین طول مسیر ورودی حد اقل به عرض 10 متر درختکاری شود.
– تراکم عناصر پوشش گیاهی(درخت و بوته) با نزدیک شدن به محدوده شهر افزایش یابد.
– پوشش گیاهی طرفین مسیر ورودی می بایستی دارای تعادل بصری باشد.
8- مبلمان شهری
– تجهیزات شهری مورد نیاز مسافرین از جمله کیوسک تلفن عمومی،آبخوری و شیرآب،سطل زباله و نیمکت می بایست در حوزه پیاده رو و کندرو ورودی قرار گیرند.
9- صوت
– حد اکثر مجاز میزان صوت در ورودی شهرها 55 دسی بل است.
10- نور
– میزان روشنایی مسیر ورودی می بایست 12 لوکس باشد.
– از چشم زدگی و خیره نمودن منابع نوری می بایست جلوگیری شود.
– ورودیها و خروجی های منتهی به مسیر ورودی نورپردازی شوند.
منبع: راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران
وزارت مسکن و شهرسازی