دانلود پروژه درس روستا – روستای امامه


موقعیت روستا

امامه از روستاهاى بزرگ دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. امامه دو آبادى است که در کنار هم قرار گرفته،یکى را امامه بالا و دیگرى را امامه پایین مى‌نامند. این روستا در پنج کیلومترى مشرق راه اصلى تهران به شمشک و نرسیده به فشم واقع است و راه آن‌ماشین‌رو است. امامه آبادیى است مرتفع و کوهستانى و سردسیر در دامنه جنوبی البرز مرکزی که آبش از رود محلى و قنات و چشمه تامین میگردد.در امامه بالا بیش از ٣٠٠٠ و در امامه پایین بیش از ١۵٠٠ گوسفند نگهدارى مى‌شود. ٣۶ هکتار باغ دارد که محصولات آن غلات بن‌شن،لبنیات،سیب،گیلاس،هلو،آلبالو است.

امامه به سبب راه دشوار و موقعیت استوارى که داشته از قدیم پناهگاهى‌ مناسب به حساب می آمده و مرکز قصران داخل و مقر رئیس قصران تاریخی(معرب کوهسران) و امراء آن سامان‌ محسوب مى‌شده است و بدین سبب سخن را در تعریف آن اندکى تفصیل مى‌دهد. این آبادى خیلى قدیمى است و نامش در منابع باستانى درج و به صورت‌ «انبامه» آمده است که این نام فارسى است. بنابراین نوشتن آن به صورت «عمامه» که در پاره‌اى از موارد دیده مى‌شود، مطلقا وجهى ندارد.

در امامه قلعه‌اى استوار وجود داشته که ظاهرا به وسیله مازیار یا مرداویج زیاری به وجود آمده است و بقایای برج و باروها و بدنه آن هنوز پابرجا و نمایان است .

مطالعات جغرافیایی

روستای امامه در موقعیت 35 درجه و 54 دقیقه و 2/22 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 35 دقیقه و6/14 ثانیه طول جغرافیایی و ارتفاع آن 2234 متر از سطح دریا واقع شده است.

این روستا به لحاظ کوهستانی بودن از یک آب و هوای معتدل در تابستان و هوای سرد و یخبندان در زمستان برخوردار است.

ریشه شناسی

امامه در اصل تغییر یافته واژه ای پهلوی به صورت انبامه بوده که از دو بخش تشکیل شده است . ان که همان اندر فارسی است و بامه که همان بام یا بلندی یا جلو در زبان فارسی است. ترکیب این دو واژه به صورت انبامه به معنی (( مکان یا محلی است که در بلندی قرار دارد یا رو به بالا و جلو است)) و این با موقعیت جغرافیائی امامه که از هر چهار طرف با کوهها محصور شده و خود نیز بر دامنه و بلندای این کوهها استوار گردیده؛ منطبق است.

تاریخچه

امامه از جمله مناطقی است که پس از حمله اعراب مقاومت جانانه ای در برابر مهاجمان داشته است و تا سالها پس از یورش تازیان به ایران به آئین زرتشتی باقی ماند. ورود اسلام به قصران علیا (لواسانات) بویژه این منطقه با مهاجرت و فرار سادات علوی همراه بوده است. یگانه مذهب اسلامی که مردم امامه به آن گرویده اند، مذهب تشیع بوده است و از میان کسانی که در این تحول نقش داشته اند ، حسن بن زید یا همان داعی کبیر را میتوان نام برد.

امامه از موقعیت مستحکم نظامى برخوردار است و به مناسبت موقعیت‌ استوار و مناعتى که دارد، به روزگاران باستان، جایگاه رئیس و امیران قصران‌ داخل بوده است .

جمعیت

 

هم اکنون جمعیت امامه حدود 341 خانواراست که 150 خانوار به صورت دائم ساکن هستند.از چهار دهه گذشته که مهاجرت از روستا به شهرها به اوج خود رسیده بود ،تعدادی از اهالی به شهرهای مجاور از قبیل تهران مهاجرت کردند.البته این مهاجرت ها فصلی بوده به گونه ای که در تابستان برای استفاده از آب و هوا و رسیدگی به زمینهای کشاورزی به امامه می آیند و با بازشدن مدارس به شهر می روند.

اشتغال اهالی

در گذشته اهالی به کشاورزی و دامداری مشغول بودند.تولیدات شیر و فرآورده های دامی توسط اهالی به دیگر شمیران ، تجریش برده و در آنجا به فروش می رساندند.

به علت برخورداری از نعمت آب ، زمینهای پایین دست در طول تابستان به محصولات باغی و کشاورزی پرورش داده و بعدها موفق شدند با نهر آبی که در سمت غربی امامه بالا ایجاد کرده بودند زمینهای شمالی و شرقی را هم برای استفاده از کشاورزی مهیا نمایند.

در گذشته پیر مردان امامه در زمستان که زمینها در زیر پوششی از برف و یخ قرار می گرفت از پشمهای گوسفندان نخهای پشمی تهیه و از آنها برای بافت جوراب و ژاکت پشمی استفاده می کردند.

هم اکنون شغل اصلی اهالی روستا کشاورزی ،باغداری و کمی هم دامداری  میباشد.

زبان

زبان گفتاری مردم امامه مازندرانی یا مازنی است که اصطلاحا به آن طبری نیز می گویند. و برخلاف اوشان ، فشم و لواسان ، فارسی با لهجه قدیم تهرانی نمی باشد. امروزه بیشتر مردم امامه ترجیح می دهند که از زبان خود با نام تبری یاد کنند. گرچه قدیمی ها و کهنسالان امامه همانند بسیاری از مازندرانی زبانان استان های مازندران و گلستان اشتباها زبان خود را گیلکی می خوانند. لهجه مازندرانی مردم امامه مانند روستاهای لالان ، زایگان، آبنیک ، گرمابدر ، میگون و شمشک در رودبار قصران، متمایل به شهرستانهای مازندرانی زبان مجاور واقع در استان مازندران یعنی نور و نوشهر است که به نوری شباهت بیشتری دارد اما میتوان آنرا گویش مازندرانی قصرانی یا گویش مازندرانی لواسانی نیز نامید . نسل جدید مردم امامه به زبان فارسی معمول با لهجه تهرانی صحبت میکنند و علت اصلیش نزدیکی به پایتخت و متعاقبا عدم تمایل و رغبت پدران و مادران امامه ای به آموزش زبان تبری به فرزندانشان است.

جدول سوات روستا

فهرست:

دیدنی‌ها

جاذبه‌های طبیعی

معماری قدیمی

تصاویری از روستا

بررسی موقعیت شهرستان در استان

تقسیمات کشوری شهرستان

بررسی جغرافیا و منابع طبیعی محدوده شهرستان

بررسی ویژگی های شبکه ارتباطی شهرستان شمیرانات

بررسی ویژگی های منابع آب و پوشش گیاهی

بررسی ویژگی های جمعیتی

بررسی ساخت سنی و جنسی

سواد

خصوصیات قومی , مذهبی و فرهنگی

بررسی وضع اقتصادی در روستا

شناخت و بررسی علل پیدایش روستا

کاربری اراضی در روستا

  1. •کاربری مسکونی
  2. •کاربری آموزشی
  3. •کاربری تجاری – خدماتی
  4. •کاربری تاسیسات و تجهیزات
  5. •کاربری درمانی
  6. •کاربری بهداشتی
  7. •کاربری فرهنگی
  8. •کاربری ورزشی
  9. •کاربری اداری
  10. •انبار
  11. •اراضی بایر
  12. •اراضی زراعی و باغات

دامداری

گورستان

معابر

کیفیت ابنیه

تیپ بندی

امکانات و تسهیلات روستا

نقشه پراکندگی مزارع و خانه ها

بررسی تیپ های ساختمانی رایج روستا

  1. خانه تیپ 1 به همراه پلان
  2. خانه تیپ 2 به همراه پلان

سیستم دفع فاضلاب و آب های سطحی

مسائل و مشکلات روستا از نظر ساکنین

 

 

این فایل پاورپوینت در 155 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *