دانلود پاورپوینت معمار رم کولهاس و ارتباط آثارش با طبیعت


 

رم کولهاس معمار هلندی
بررسی و تحلیل چندی از آثار رم کولهاس / برای درس، انسان، طبیعت، معماری
۱- خانه بوردو
۲- ویلا دال آوا
۳- مرکز هنرهای معاصر رتردام

رم کولهاس معمار هلندی ، متولد سال 1944 رتردام هلند است . بین سالهای 1952 تا 1956 در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در   آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه معماری A.A  پرداخت . در سال 1972 با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد. و در آنجا اقامت گزید . در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب ” نیویورک هذیانی”در سال 1998 به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب ( کوچک ، متوسط ، بزرگ ، خیلی بزرگ ) نشان داد که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را رئالیسم نو مینامید ، روح اصلی مدرنیسم را احیا کرد.کولهاس از معمارانیست که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کارو فعالیت حرفه ای خود کرد . شفافیت بصری ، استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ و به کار گیری فرم های خالص از ویژگی های کارهای اولیه او نظیر ” خانه دو دوست ” است که بیشتر تحت تاثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.

کولهاس نه صرفا یک معمار بلکه مهمتر از آن یک نظریه پرداز نیز می باشد که کار خود را با باز تعریف مفاهیم مدرنیته شروع کرده است.

یکی از برجسته ترین معماران قرن حاضر ، دریافت کننده جایزه پریتزکر در سال 2000 ، کولهاس است. وی به عنوان یکی از بهترین، با جرات ترین و خلاق ترین معماران مطرح است.کولهاس حرفه خود را به عنوان آرشیتکت با نوشتن یک کتاب شروع کرد، نه طراحی یک ساختمان .

فرانسه – بوردو – ساخته شده [ 1998-1994 ]

این خانه در شهر بوردو ، کشور فرانسه و در سال 1998 برای یک خانواده معلول ساخته شد .

یک مکعب بتنی وسیع که ظاهرا هیچ تکیه گاهی ندارد .بر روی فضای بازی شناور است که به طور اتفاقی با دیوارهای شیشه ای تعریف شده است .تیرها عموما از بالا به پائین نگهدارنده بارهای وارد بر ساختمان هستند .در اینجا یک تیر فلزی منفرد که تقریبا یک طبقه ارتفاع دارد در بالای ساختمان قرار گرفته است و بیشتر شبیه علامتی در ساختمان است تا قطعه ای از سازه عملکردی .

پلکان اصلی منتهی به تراز بعدی ، نوعی دهانه لانه حیوانات است که به طور جالبی در فضای آزاد تراس طبقه همکف پدیدار می شود .یک در عجیب کشویی شیبدار به محدوده نشیمنی با دیوار شیشه ای در قسمت جنوبی می تواند با شیب خود به سمت تراس حرکت کرده و در آن ِ واحد که فضایی را باز می کند ، فضای دیگر را بپوشاند. کمی بالاتر زیر طاقی رنگ نشده و زمخت ، مکعبی بتنی به طور قاطع فضا را به بیرون رانده و نگاه بیننده را به بیرون ، بر فراز دره گرون و شهر بوردو در دوردستها هدایت می کند .

طبقه بالا در داخل مکعب بتنی ،دنیایی تقریبا محصور از فضاهای به هم بافته است که برخی رو به آسمان دارند .تنها اتاق خواب والدین در انتهای شرقی ،دارای دید به اطراف از طریق انتهای باز مکعب می باشد .اتاق خواب کودکان دارای دریچه های کوچک باریک شونده و زاویه داری شبیه لنزبرای تمرکز دیدبر نقاط کلیدی اتاقها مانند بالش ،حمام و میز تحریر می باشد .

مهمترین فضا در کل خانه آسانسور آن است که مطمئناً آسانسوری متدوال نیست و یک اتاق کامل ،شبیه اتاق مطالعه ای مبلمان شده می باشد که مانند آسانسور اتومبیل ، در پارکینگها بر روی پایه ای هیدرولیکی حرکت می کند .این همان نکته کلیدی است که قفل فضا را برای ساکنِ روی ویلچر خود باز می کند ؛ این آسانسور در زیرزمین ،قسمتی از آشپزخانه خانه بوده و به یک سرداب باز می شود ؛در طبقه میانی بر نشیمن حکمفرمایی می کند و در طبقه بالا تبدیل به شاه نشینی در اتاق خواب اصلی می گردد،اما این آسانسور یک اتاق نیز محسوب می شود که سه طبقه ارتفاع داشته و قفسه کتابی کشیده شده از کف تا سقف دارد .

در مورد مکعب شناور مرموز ؛یک انتهای آن بر روی درگاه فلزی چاقی قرار دارد و انتهای دیگراز تیری که در دل آسمان دیده می شود آویخته شده است و این تیر نیز به نوبه خود توسط غلاف بتنیِ یک پله گرد نگه داشته شده است .این پله گرد جایی که از میان تراسی باز عبور می کند و در خطر اشتباه گرفته شدن با یک ستون   می باشد؛ با پوششی از کروم منعکس کننده نور ،حالتی محو پیدا کرده است .این ستون به طریقی غیر هم محور با تیر کنسول شده قرار دارد ، از این رو با یک کابل کششی ، مهار شده و در زمینِ محوطه متعادل شده است .

این پاورپوینت در 42 اسلاید خدمت شما دوستان ارائه میگردد.