دانلود پاورپوینت اطلاعات حمل و نقل جاده ای
تعاریف
Free way (آزاد راه):
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت و برگشت جدا از هم (مجزا) و شامل حداقل 2 خط عبور در هر جهت است ورود به آن و خروج از آن فقط از محلهای معین که برای این منظور اختصاص یافته و تحت شرایط خاص از نظر زاویه ورود وخروج امکان پذیر می باشد.تقاطع همسطح در آزادراه وجود ندارد و مسیرهای متلاقی دارای تقاطع غیر هم سطح (تبادل) می باشند.
Express way )راه اکسپرس):
بزرگ راهی است که به عنوان راه با سرعت بالا با حداقل 4 خط (2 خط در هر جهت ) تعریف شده است و می تواند یا با دسترسی محدود یا با دسترسی جزیی و مختصر باشد.
Main road(راه اصلی)
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن که برای عبور وسایل نقلیه موتوری و به ندرت وسایل نقلیه غیر موتوری و پیاده در نظر گرفته می شود و جزیی از شبکه سراسری و ملی است . راه اصلی در بسیاری از حالتها ،به دو خطه دوطرفه عمل می کند ولی در مواردی می تواند به چهار خطه پیوسته ویا مجزا توسعه یابد. تقاطعها معمولاً هم سطح است .
Highway (راه اصلی چهار خطه (بزرگراه))
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت و برگشت ،شامل حداقل دو خط عبور است تقاطع های مهم بزرگراه معمولا از نوع غیر مسطح است. ورود به بزرگراه و خروج از آن با محدودیت نسبی انجام می گیرد.
راه اصلی عریض:
راهی است دو طرفه با حداقل دو خط عبور با سواره رو به عرض 3.65 متر برای هر خط عبوری و شانه های طرفین به عرض حداقل 1.85 متر.
راه اصلی معمولی :
راهی است با سواره رو به عرض 7 متر با اضافه شانه های طرفین به عرض حداقل 1 متر
راه فرعی :
راهی است که ارتباط مراکز جمعیت و تولید داخل یک منطقه را برقرار می کند و جزیی از شبکه داخلی آن است.راه فرعی معمولا به صورت دو طرفه عمل می کند.
راه فرعی درجه یک :
راهی است با حداقل 2 خط عبور با سواره روی روسازی شده به عرض3.25 متر برای عر خط باضافه شانه های طرفین.
راه فرعی درجه دو:
راهی گفته می شود با دو خط عبور سواره رو به عرض 5.5 متر باضافه شانه های طرفین./ ماخذ سالنامه آماری کشور
شبکه راههای انگلستان حدود 370،000 کیلومتر می باشد که یکی از راههای مهم حمل و نقل می باشد .
احداث Express way در چین در سال 1988 آغاز گشت و دارای شرایط زیر می باشد:
– طول بزرگراههای موجود تاپایان 2005 = 1،900،000 کیلومتر
– طول آزادراههای موجود تا ابتدای 2006 = 41،200 کیلومتر
– طول آزادراههای موجود در سال 2006 = 4،400 کیلومتر
– طول آزادراههای موجود تا پایان 2007 = 45،600 کیلومتر
– برنامه احداث راه اکسپرس تا پایان 2010 = 65،000 کیلومتر
– برنامه احداث راه اکسپرس تا پایان 2020 = 85،000 کیلومتر
– برنامه احداث راه اکسپرس تا پایان 2030 = 120،000 کیلومتر
– برنامه احداث راه اکسپرس تا پایان 2050 = 175،000 کیلومتر
ژاپن دارای 89 راه اکسپرس می باشد که در6 شهر، متمرکز می باشند.
8 راه اکسپرس ژاپن توسط East Nippon ساخته شده و مالک آنها می باشد.
17 راه اکسپرس ژاپن توسط West Nippon ساخته شده و مالک آنها می باشد.
شبکه راه اکسپرس در مالزی بعد از ژاپن و چین در جنوب شرقی آسیا با
1،192 کیلومتر طول در مقام سوم می باشد که دارای 30 راه اکسپرس است.
کلیه راه های اکسپرس در مالزی با روش Bot مدیریت می گردند.
طولانی ترین راه اکسپرس در مالزی از شمال به جنوب با 966 کیلومتر طول می باشد
مالزی دارای 61 عدد بزرگراه می باشد.
مقایسه طول راههای برخی از کشورها (سال 1997)
نسبت طول راهها به مساحت | مساحت
(میلیون کیلومتر مربع ) |
درصد راههای آسفالت شده | طول کل راهها
(هزار کیلومتر) |
نام کشور | |
67/0 | 6/9 | 61 | 6420 | آمریکا | برخی از بیشترین کشورها |
63/0 | 2/3 | — | 2000 | هندوستان | |
23/0 | 6/8 | 9 | 1980 | برزیل | |
13/0 | 6/9 | 22 | 1210 | چین | |
07/3 | 4/0 | 74 | 1160 | ژاپن | |
1/0 | 6/1 | 50 | 162 | ایران | کشورهای
خاور میانه |
07/0 | 2/2 | 43 | 162 | عربستان سعودی | |
18/0 | 8/0 | — | 140 | پاکستان | |
11/0 | 4/0 | 86 | 4/47 | عراق | |
22/0 | 2/0 | 23 | 5/41 | سوریه | |
05/0 | 5/0 | — | 2/39 | یمن | |
11/0 | 3/0 | 30 | 8/32 | عمان |
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 37
حجم: 790 کیلوبایت