ادبيات موضوع
بخش اول : ارزيابي عملكرد
1- تعريف ارزيابي عملكرد
به منظور درك صحيح از هر پديده يا موضوع لازم است مفهوم آن تعريف شود تا درك صحيح و فهم مشترك نسبت به موضوع حاصل گردد .
سيستم ارزشيابي عملكرد يك سيستم مرحله اي بوده كه داراي يك رابطه تعاملي دو طرفه است مراحل اين سيستم عبارتند از :
الف – مشخص نمودن ارزشيابي كننده و ارزشيابي شونده
- ب – زمانبندي ارزشيابي
- ج – جمع آوري و گردآوري اطلاعات
د – تعيين روشهاي مختلف
هـ – تعيين روشهاي اندازه گيري [1]
صاحبنظران از ديدگاههاي مختلفي ارزشيابي عملكرد را تعريف نموده اند كه به چند نمونه از آنها اشاره مي شود.
- سيستمي كه تجديد نظر دوره اي و ارزيابي عملكرد شغلي افراد را ارائه مي كند.
- مراحلي كه طي آن سازمان نحوه عملكرد منابع انساني را در انجام وظايف و مسئوليتهاي محوله مورد بررسي و سنجش قرار مي دهد .
و مي توان گفت كه ارزشيابي :
- يك فرايند هدفدار است كه مي بايست به طور مستمر انجام شود .
- به جنبه هاي كمي و كيفي توجه دارد و فقط ظواهر را نمي بيند .
- به زمان توجه مي كند .
- داراي ملاكهاي مشخصي است كه تقريبا مورد تاييد اكثريت مي باشند .
- داراي دو نوع هدف سازماني و فردي است و هيچگاه قصدش تخريب يا مچ گيري افراد نيست[2] .
فايلجو ارزشيابي را جمع آوري اطلاعات و دسته بندي آنها بر اساس اهداف تعيين شده ميداند[3] .
فراگرد ارزشيابي عبارت است از يك سلسله اقدامات رسمي براي بررسي عملكرد كارمند در فاصله زماني معين است و شامل تمام رفتارهاي فرد در ارتباط با كاركرد او در در آن دوره زماني مي شود .
2- تاريخچه ارزشيابي :
توجه به لياقت و شايستگي افراد در كار را شايد بتوان به قدمت تاريخ پيدايش دولتها در جهان مقارن دانست . حكومتها براي رسيدن به اهداف خود مجبور بودند از افرادي استفاده كنند كه شايستگي و لياقت تصدي مشاغل بزرگ و حساس كشوري ولشگري را داشته باشند .
افلاطون انديشمند بزرگ يوناني در 25 قرن پيش نوشته است “كه هرگز دو فرد همانند متولد نشده اند ” يعني افراد در خصوصيات رواني و بدني با هم متفاوت هستند و هر يك از افراد براي شغلي مناسب هستند ، ارسطو در كتاب خود به نام «سياست» آورده است كه اگر جامعه ، خواهان سعادت است بايد كار به دست كاردان و قدرت و مسئوليت معلوم و حاكم ، قانون باشد[4].
[1] عباسعلي حاج كريمي و حسن رنگرز, مديريت منابع انساني ،انتشارات چاپ و نشر بازرگاني فروردين، 79 صفحه 211
[2] كرامتي ، جعفريان راد ارزشيابي عملكرد كاركنان ,نشر پژوهش توس صفحه 5
[3] مديريت در آموزش و پرورش شماره 17
[4] كرامتي و جعفريان راد همان منبع صفحه 5
فهرست مطالب
فصل دوم : ادبيات موضوع
بخش اول :ارزيابي عملكرد
1-تعريف ارزيابي عملكرد
2- تاريخچه ارزشيابي
3- فلسفه ارزشیابی
4- ماهيت و ضرورت ارزيابي عملكرد
5- نگرش به ارزيابي عملكرد
6- مراحل فرايند سيستم ارزيابي عملكرد
7- عوامل موثر در انتخاب نوع سيستم ارزيابي عملكرد
8- خطاهاي ارزشيابي
9- روشهاي ارزيابي عملكرد
10- موانع استفاده از روشهاي ارزيابي عملكرد
11- مشخصات و ويژگيهاي يك سيستم ارزيابي عملكرد
12- ارزشيابي در اسلام
13- اصول ارزشيابي در اسلام
بخش دوم : اثر بخشي
1- مقدمه
2- تعاريف اثر بخشي
3- عوامل تعيين كننده اثر بخشي كار
4- مدلهاي اثر بخشي از ديدگاه صاحبنظران
5- عوامل موثر اثر بخشي سازمان
6- شاخصها و روشهاي سنجش اثر بخشي
7- شاخصهاي اثر بخشي سازمان
8- پيشينه مطالعاتي موضوع تحقيق
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: ۳۹ |
حجم: ۲۰۴ کیلوبایت |