دانلود مقاله ادبیات موضوع


ادبيات موضوع

بخش اول : ارزيابي عملكرد

1- تعريف ارزيابي عملكرد

به منظور درك صحيح از هر پديده يا موضوع لازم است مفهوم آن تعريف شود تا درك صحيح و فهم مشترك نسبت به موضوع حاصل گردد .

سيستم ارزشيابي عملكرد يك سيستم مرحله اي بوده كه داراي يك رابطه تعاملي دو طرفه است مراحل اين سيستم عبارتند از :

الف – مشخص نمودن ارزشيابي كننده و ارزشيابي شونده

  • ب – زمانبندي ارزشيابي
  • ج – جمع آوري و گردآوري اطلاعات

د – تعيين روشهاي مختلف

هـ – تعيين روشهاي اندازه گيري  [1]

 

صاحبنظران از ديدگاههاي مختلفي ارزشيابي عملكرد را تعريف نموده اند كه به چند نمونه از آنها اشاره مي شود.

  • سيستمي كه تجديد نظر دوره اي و ارزيابي عملكرد شغلي افراد را ارائه مي كند.
  • مراحلي كه طي آن سازمان نحوه عملكرد منابع انساني را در انجام وظايف و  مسئوليتهاي محوله مورد بررسي و سنجش قرار مي دهد .

و مي توان گفت كه ارزشيابي :

  • يك فرايند هدفدار است كه مي بايست به طور مستمر انجام شود .
  • به جنبه هاي كمي و كيفي توجه دارد و فقط ظواهر را نمي بيند .
  • به زمان توجه مي كند .
  • داراي ملاكهاي مشخصي است كه تقريبا مورد تاييد اكثريت مي باشند .
  • داراي دو نوع هدف سازماني و فردي است و هيچگاه قصدش تخريب               يا مچ گيري افراد نيست[2] .

فايلجو ارزشيابي را جمع آوري اطلاعات و دسته بندي آنها بر اساس اهداف تعيين شده ميداند[3] .

فراگرد ارزشيابي عبارت است از يك سلسله اقدامات رسمي براي بررسي عملكرد كارمند در فاصله زماني معين است و شامل تمام رفتارهاي فرد در ارتباط با كاركرد او در در آن دوره زماني مي شود .

2- تاريخچه ارزشيابي :

توجه به لياقت و شايستگي افراد در كار را شايد بتوان به قدمت تاريخ پيدايش دولتها در جهان مقارن دانست . حكومتها براي رسيدن به اهداف خود مجبور بودند از افرادي استفاده كنند كه شايستگي و لياقت تصدي  مشاغل بزرگ و حساس كشوري ولشگري را داشته باشند .

افلاطون انديشمند بزرگ يوناني در 25 قرن پيش نوشته است “كه هرگز دو فرد همانند متولد نشده اند ” يعني افراد در خصوصيات رواني و بدني با هم متفاوت هستند و هر يك از افراد براي شغلي مناسب هستند ، ارسطو در كتاب خود                به نام «سياست» آورده است كه اگر جامعه ، خواهان سعادت است بايد كار به دست كاردان و قدرت و مسئوليت معلوم و حاكم ، قانون باشد[4].

[1]  عباسعلي حاج كريمي و حسن رنگرز, مديريت منابع انساني ،انتشارات چاپ و نشر بازرگاني فروردين، 79 صفحه 211

[2] كرامتي ، جعفريان راد ارزشيابي عملكرد كاركنان ,نشر پژوهش توس صفحه 5

[3] مديريت در آموزش و پرورش شماره 17

[4] كرامتي و جعفريان راد همان منبع صفحه 5

 

فهرست مطالب

فصل دوم :‌ ادبيات موضوع

بخش اول :‌ارزيابي عملكرد

1-تعريف ارزيابي عملكرد

2- تاريخچه ارزشيابي

3- فلسفه ارزشیابی

4- ماهيت و ضرورت ارزيابي عملكرد

5- نگرش به ارزيابي عملكرد

6- مراحل فرايند سيستم ارزيابي عملكرد

7- عوامل موثر در انتخاب نوع سيستم ارزيابي عملكرد

8- خطاهاي ارزشيابي

9- روشهاي ارزيابي عملكرد

10- موانع استفاده از روشهاي ارزيابي عملكرد

11- مشخصات و ويژگيهاي يك سيستم ارزيابي عملكرد

12- ارزشيابي در اسلام

13- اصول ارزشيابي در اسلام

بخش دوم : اثر بخشي

1- مقدمه

2- تعاريف اثر بخشي

3- عوامل تعيين كننده اثر بخشي كار

4- مدلهاي اثر بخشي از ديدگاه صاحبنظران

5- عوامل موثر اثر بخشي سازمان

6- شاخصها و روشهاي سنجش اثر بخشي

7-  شاخصهاي اثر بخشي سازمان

8- پيشينه مطالعاتي موضوع تحقيق

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ۳۹
حجم: ۲۰۴ کیلوبایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *