دانلود پروژه شبکه های نسل آینده Next Generation Networks


دانلود پروژه شبکه های نسل آینده Next Generation Networks

کارشناسی فناوری اطلاعات

در این پروژه از زوایای بسیار متفاوت، هوش شبكه را در نظر گرفته ایم. ما پروتكل ها، روشها و ابزار خدمات رسانی در شبكه های telephony (تلفنی)، mobile (شبكه متحرك) و اینترنت را بررسی كرده ایم. بعضی از استانداردها مناسب هستند و سایر استانداردها پیشنهادهای صنعتی جدید هستند.

به طور كلی موضوع اصلی كه در این پروژه دنبال می شود تقارب یا اصطلاحاً همگرایی سرویسهای Voice (صدا) و Data (دیتا) به سمت یك دنیای جدید از درخواستهای پیشرفته كه یك راهی برای ارتباط برقرار كردن بین افراد به وجود می آورند، می باشد. در واقع نیاز به یكی كردن حالت انتقال مداری و انتقال بسته ای (Packet) به یك شبكه باند پهن جهانی بود كه اتحادیه مخابرات بین المللی را برای ایجاد شبكه های Next Generation تحریك كرد.

چند دهه پیش واژه ارتباط از راه دور (مخابرات) مترادف واژه telephony شد. شبكه تلفنی هنوز هم یك زیربنای ارتباطی بسیار مهمی را نشان می دهد. اما این شبكه به یك منبع خدمات دارای ارزش اضافی تبدیل شده است. شبكه mobile , telephony و اینترنت حال وسایل ارتباطی مناسبی در بسیاری از خانواده ها هستند.

امروزه، شبكه های telephony، اینترنت و شبكه های سلولی mobile مراحل مختلفی را می گذرانند. همانطوری كه در اینجا بحث كردیم هر یك از این شبكه ها دارای پروتكل ها و خدمات مخصوص به خود هستند. هر یك از آنها به جواز مخصوص خود نیاز دارند و اغلب توسط اپراتورهای رقیب و متفاوتی كنترل می شوند.

البته ارتباطی بین شبكه های اینترنت، ثابت و mobile (متحرك) وجود دارد. امكان انجام مكالمه تلفنی از شبكه ثابت تا شبكه متحرك، جستجوی صفحات وب از طریق پایانه متحرك یا connect شدن به اینترنت از طریق تلفن وجود دارد.

هنوز، اتصال داخلی میان شبكه های mobile، telephony و اینترنت بر مبنای نقطه به نقطه است. شما برای connect شدن به اینترنت از طریق تلفن نیاز دارید از میان یك مركز سوئیچ ارتباطی عبور كنید (GMSC). شما برای جستجوی صفحات وب از طریق یك پایانه متحرك نیاز دارید از مودم (اگر شبكه GSM است) یا از یك gateway router (مسیریاب گذرگاه) (اگر شبكه GPRS است) استفاده كنید. شكل زیر واقعیت فعلی را نشان می دهد.

15-10 سال به بعد شبیه چه چیزی می شوند مشكل است. واژه شبكه نسل آینده لغت رایجی است كه امروزه بسیاری از مردم در صنعت ارتباطات از آن استفاده می كنند. به نظر می رسد این واژه به هرآنچه كه یك شبكه ممكن است در حاشیه قرار دهد اشاره می كند اما این واژه تعریف خوبی ندارد.

هنوز چندین نكته كلی وجود دارد كه به نظر می رسد در اكثر دیدگاههای مردم نسبت به اینكه شبكه های نسل آینده چه چیزی هستند مشترك باشد. یك نكته این است كه IP در نهایت برای انتقال صدا، و مولتی مدیا به یك تكنولوژی تبدیل شود. شبكه های IP ارزان هستند و در مقایسه با سوئیچینگ مدار تلفنی یا موبایل راحت تر به یكدیگر متصل و كنترل می شوند.

IP مشكلات خاصی هم دارد. شبكه های IP همیشه راحت تنظیم نمی شوند و برای فراهم كردن QOS و امنیت دچار مشكل می شوند. انتظار می رود IPV6 ورژن جدید IP فاقد اكثر این مشكلات باشد. در بسیاری از موارد در صنعت فرض می شود كه شبكه های نسل آینده دارای شبكه انتقال با هستة اصلی IPV6 باشند.

شبكه های امروزی داده، mobile و telephony در این زمینه نیستند اما مثل شبكه های access كه به شبكه های هسته ای IP منتقل می شوند، زیاد دیده می شوند. البته این مورد به نوعی وسیله مناسب نیاز دارد تا با این واحدهای getway یا interworking تماس برقرار كند. شكل مقابل این دید سطح بالا نسبت به شبكه های نسل آینده را نشان می دهد. همانطوری كه شكل نشان می‌دهد، احتمالاً IP در شبكه به یك تكنولوژی مجتمع تبدیل می شود.

همانطوری كه در زیر لیست شده است، حداقل سه موضوع كلیدی در سناریوی شبكه های نسل آینده شكل بعد وجود دارد:

  • تهیه end to end-QOS تضمین QOS برای ارتباط بین دو مشترك در دسترسی شبكه های مختلف ممكن است بین تكنولوژیهای مختلف برای مثال شبكه GRPS، شبكه هسته ای IP و شبكه تلفنی به مذاكره QOS نیاز داشته باشد.
  • فدراسیون بین مسئولین سرویس دهی: با افزایش رقابت و قانون زدایی این احتمال وجود دارد كه ارتباطات فراتر از قلمرو یك اپراتور یا مسئول سرویس دهی باشد. شبكه های نسل آینده باید توانایی به توافق رسیدن بر سر ارتباطات و خدمات در حوزه فرد دهنده خدمات را داشته باشد. گشت زدن در شبكه های mobile می تواند به عنوان یك مورد خاص فدراسیون دیده شود.
  • كنترل هوش مختل شده:شبكه های نسل آینده در داخل شبكه (مثل IN) و بیرون شبكه (مثل كاربردهای PCS، SAT و MEXE هوشمند هستند. آنها وسایلی برای سطح مشترك میان هوش بخشهای مختلف شبكه را تهیه می كنند.

هر سه نقطه در شبكه مربوط به هوش هستند و شرایط جدید را به تكنولوژیهایی ارائه می دهد.

مشكل كلیدی در شبكه های نسل بعدی نامتجانس بودن تكنولوژیهای حمل و كنترل، توزیع داده و منطق كنترل است. پس به نظر می رسد كنترل هوش مختل، ریشه مشكل باشد.

مقدمه

در سیستمهای مخابراتی باید همانگونه كه اطلاعات از مبدأ فرستاده می‌شود، در مقصد نیز بازیابی شود. برای فرستادن اطلاعات می توانیم از دو روش انتقال آنالوگ و انتقال دیجیتال استفاده كنیم. در حالت دیجیتال به جای آنكه كل پیام ارسال شود، نمونه هایی از آن كه به صورت كد درآمده است فرستاده می شود. محیط انتقال بین دو مركز می تواند كابل، رادیو یا فیبر نوری باشد.

انواع روشهای Modulation

SDM= Space Division Multiplex

FDM= Frequency Division Multiplex

TDM= Time Division Multiplex

PAM= Pulse Amplitude Multiplex

PCM= Pluse Code Modulation

در شروع ارتباطات تلفنی، مسیرهای ارتباطی، انفرادی و اختصاصی بود. به این صورت كه به ازای هر ارتباط تلفنی یك زوج سیم مجزا به كار می رفت. این روش مالتی پلكس تقسیم مكانی (SDM) نامیده می شود. انبوهی از سیمها كنار یكدیگر قرار می گرفتند و به علت اینكه قسمت اعظم سرمایه گذاری در شبكه خطوط می باشد در مراحل اولیه تلاشهایی برای استفاده چندگانه از خطوط در مسیرهای طولانی به عمل آمد.

این تلاشها منتهی به پیدایش FDM (مالتی پلكس تقسیم فركانسی) گردید كه عبارت از تقسیم باند پهن فركانس به باندهای فركانس فرعی می باشد. هر باند فرعی دارای یك سیگنال كاربر سینوسی است كه با یك سیگنال تلفنی مدوله می شود. بعد از عمل دمدولاسیون در طرف گیرنده سیگنالهای تلفنی مجدداً به فركانسهای اولیه خود برمی گردند. در این روش پهنای باند را بین 60 تا 108 درنظر گرفتند و آنرا به 12 قسمت kHZ4 تقسیم می كنند. به ازای هر KHZ4 یك ارتباط یعنی كلاً 12 ارتباط برقرار می شود. در این روش چون فیلترهای بسیار دقیقی برای بیرون كشیدن پهنای باند مشترك لازم است روش خوبی نیست.

اما این تنها راه استفاده از خطوط نیست. راه دیگر TDM (مالتی پلكس تقسیم زمانی) می باشد. در این روش از تقسیم زمانی استفاده می كنند. روی هر مسیر در هر 125 میكرو ثانیه 32 كانال ایجاد كردند. هر یك از كانالها از نظر باند صوتی KHZ4 است. یك كانال در هر كدام از پریودهای متوالی مختص یك سیگنال تلفنی است. بنابراین بطور همزمان می توان چند سیگنال تلفنی ارسال كرد. اساس TDM بر پایه این تئوری است كه برای انتقال سیگنالهای تلفنی ارسال كامل موج لازم نیست و كافی است كه از موج در فواصل منظم نمونه برداری شده و این نمونه ها ارسال گردند. وقتی از شكل موجی نمونه برداری می شود قطاری از پالسهای باریك تولید می شود، بطوریكه در دامنه هر پالس نمودار دامنه شكل موج در لحظه نمونمه برداری می باشد. این تغییر شكل به عنوان مدولاسیون دامنه پالس (PAM) شناخته شده است. پوش سیگنال PAM منعكس كننده شكل منحنی اولیه می باشد. فاصله بین نمونه برداریها نسبتاً طولانی است از این فاصله ها می توان برای ارسال سیگنالهای PAM دیگر استفاده كرد. وقتی پالسهای چند سیگنال PAM تركیب می شوند، یك مالتی پلكس تقسیم زمانی PAM را تشكیل می دهند.

اگر نمونه های شكل موج یعنی پالسهای با دامنه های مختلف به سیگنالهای باینری تبدیل شوند، واژه PCM به كار می رود. در طی این روش نمونه های شبه پالس مدرج و كدبندی می شوند. در این روش معمولاً از 8 بیت استفاده می شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 220
حجم: 3.29 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *