دانلود پروژه شبکه های GPS


دانلود پروژه شبکه های GPS

مقدمه

بشر اولیه همیشه به دنبال روشهای مناسبی جهت پیدا کردن مسیر خود بوده است . انسانهای اولیه این کار را با سنگ چین کردن و در نظر گرفتن علائم طبیعی انجام می دادند ولی این علائم به مرور زمان از بین می رفت .در اوائل قرن هفدهم کشورها فقط عرض جغرافیایی را می توانستند محاسبه کنند و این کار را با محاسبه زاویه ستاره شمالی با خط افق انجام می دادند .از سوی دیگراستفاده از ستارگان،قطب نما و سایر عوامل طبیعی در دنیای قدیم تا اندازه ای راه گشای بشر بود ولی به هیچ وجه نمی توانستند طول جغرافیایی را اندازه گیری کنند و به همین خاطر بسیاری از کشتیها در اثر ناوبری اشتباه گم می شدند و دیگر هرگز پیدا نمی شدند . در نهایت بشر با اختراع ساعت توانست طول جغرافیایی را محاسبه نماید . مبداء طول جغرافیایی طبق قرارداد بین کشورها گرینویچ می باشد . Time Greenwich Mean یا همان GMT طبق این قرارداد کره زمین که 360 درجه می باشد و هر ساعت 15 درجه خواهد بود . برای مثال کشور ما ایران 3:30 + نسبت به گرینویچ جلو تر است . بشر هر روز به دنبال پیدا کردن راه جدیدی جهت ناوبری مطمئن تربود.در حالیکه امروزه پیچیدگی های جغرافیایی اعم از بافت شهرها،خیابان وغیره زمینه ی استفاده از این گونه روش ها را تا حد زیادی منتفی کرده وضرورت استفاده از فناوری های مدرن جهت توسعه ی مراحل جمع اوری،توزیع و کاربردی ساختن اطلاعات جغرافیایی و داده های زمین مرجع را نمایان نموده است.سیستم موقعیت یاب جهانی(GPS) یکی از این فناوریهای مدرن می باشد که توانسته کمک شایانی در پیشبرد بسیاری از مسائل روز مره داشته باشد. طی سالیان گذشته، فناوری های زیادی برای مسیر یابی و تعین موقعیت مکانی مورد استفاده و ازمون قرار گرفت که هریک ضمن داشتن امتیازات،نا کارامدی های خاص خودرا داشت.

در جدول (1) مهم ترین محدودیت های فناوری های مورد استفاده در مسیر یابی و تعیین موقعیت مکانی به طور اختصار ارائه گردیده است.

جدول(1):محدودیت های فناوری های مورد استفاده در مسیر یابی و تعیین موقعیت مکانی

نوع فناوری محدویت ها
 

 

Landmarks

در موقعیت جغرافیایی محدود قابل استفاده است.تحت تاثیر جابجایی و محدودیت های محیطی قرار دارد.
 

 

 

Dead reckoni

 

بسیار پیچیده بوده وصحت ان  شدیدا به نوع دستگاه بستگی دارد که معمولا ابتدایی و ناکارامد بود.در این مورد،به شدت احتمال وجود خطا ها وجود دارد.
Celestial بسیار پیچیده و غیر دقیق بوده و فقط در شب امکان پذیر است
 

 

Omega

غیر دقیق و مبتنی بر تعداد بسیار کم طول موج های ارسالی درچند جهت بوده و تحت تاثیر اختلالات رادیویی ناخواسته قرار می گیرد.
 

 

 

Loran

محدوده پوشش محدود(معمولا سواحل)،دقت آن در موقعیت های جغرافیایی مختلف،متغیر است.به راحتی تحت تاثیر اختلالات رادیویی ناخواسته قرار می گیرد.
 

 

 

SatNav

مبتنی بر اندازه گیری های داپلر با طول موج کوتاه بوده و شدیدا تحت تاثیر جابجایی جزئی گیرنده قرار میگیرد.تعداد ماهواره های حمایت کننده، اندک بوده و به روز کردن اطلاعات، تناوب مناسب را ندارد.

 

اولین ماهواره ی GPSدر سال 1980پرتاب شد.در ابتدا 11 ماهواره ی اول با نامBlock Iبه منظور توسعه این تکنولوژی فرستاده شد. از سال 1989تا 1993،23 ماهواره ی تولیدی بعدی تحت عنوان Block II پرتاب شدند. پرتاب بیست و چهارمین ماهوار در سال 1994،این سیستم را تکمیل کرد. به علت نوپا بودن GPSتصور می شد که کاربرد آن فقط در صنعت هواپیمایی باشد در صورتیکه امروزه در نقشه برداری،توزیع برق، تلفن،مخابرات، مدیریت شهری،دریاها،اکتشافات نفت و گاز،مهم تر از همه در ناوگانهای هوایی- دریایی و اخیرا در کارهای زمینی نقش موثری ایفا می کند.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 46
حجم: 4.87 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *