دانلود پاورپوینت بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟
یادگیری مشاهده ای :
انسان ها از راه مشاهده ی انسان های دیگر می آموزند.
تعبیر از مفهوم آموزش و پرورش :
انتخاب بهترین سرمشق ها یا الگوها برای ارائه به شاگردان به این منظور که ویژگی های این سرمشق ها مورد مشاهده و تقلید قراربگیرند.
با این فرض که یک تمایل طبیعی در انسان ها برای تقلید آنچه در دیگران مشاهده می کنند وجود دارد.(تبیین فطرت گرایانه)
ادوارد ثرندایک :
یک گربه را در جعبه ی معما و گربه ی دیگری را در قفس مجاور آن قرار داد.گربه ی داخل جعبه ی معما قبلا آموخته بود که چگونه خود را آزاد سازد.گربه ی دوم باید این گربه را مشاهده می کرد تا از آن طریق پاسخ گریز را یاد بگیرد. اما وقتی که ثرندایک این گربه را در جعبه ی معما
قرار داد پاسخ گریز را انجام نداد.
لازم بود که این گربه تمامی مراحل کوشش و خطایی را که گربه ی اول
برای یادگیری گریز از جعبه طی کرده بود انجام دهد تا این که یاد بگیرد چگونه خود را از قفس آزاد سازد.
ثرندایک :
در تجارب من با این حیوان ها چیزی یافت نشد… که فرضیه ی وجود یک توانایی کلی در حیوان ها برای یادگیری اعمال حیوان های دیگر را تایید کند.
واتسون پژوهش های ثرندایک با میمون ها را تکرار کرد و او هم هیچ گونه گواهی برای یادگیری مشاهده ای نیافت.
ثرندایک و واتسون
هر دو نتیجه گرفتند که یادگیری تنها از راه تجربه ی مستقیم صورت می پذیرد نه از راه تجربه ی غیرمستقیم یا تجربه ی جانشینی.
یادگیری در نتیجه ی تعامل شخص یادگیرنده با محیط انجام می شود ، نه بر اثر مشاهده ی تعامل کس دیگری با محیط خودش.
تبیین میلر و دلارد از یادگیری مشاهده ای :
یک ارگانیسم می تواند با مشاهده ی فعالیت ارگانیسمی دیگر یاد بگیرد.
اگر رفتار تقلیدی تقویت بشود ، مانند هر یادگیری دیگری نیرومند خواهد شد.
رفتار تقلیدی را به سه نوع تقسیم کرده اند :
1- رفتار یکسان : وقتی رخ می دهد که دو نفر یا بیشتر به یک موقعیت به طور یکسان پاسخ دهند.
2- رفتارنسخه برداری کردن (کپی کردن) : شامل هدایت رفتار یک شخص به وسیله ی شخصی دیگر است.
3- رفتارجورشده ی وابسته : رفتاری است که در آن یک مشاهده گر برای تکرار کورکورانه ی اعمال یک سرمشق یا الگو تقویت می شود.
سایر یافته های میلر و دلارد :
ü تقلید می تواند به صورت عادت درآید. میلر و دالرد این تمایل آموخته شده برای تقلید رفتار افراد را تقلید تعمیم یافته نامیده اند.
üاگر پاسخ های تقلیدی داده نشوند و تقویت نگردند ، یادگیری صورت نخواهد گرفت. برای آن ها یادگیری تقلیدی حاصل مشاهده ، پاسخ دهی آشکار و تقویت است.
ü میلر و دالرد نیز مانند اسلاف خود دریافتند که ارگانیسم ها از مشاهده ی صرف چیز ها یاد نمی گیرند.
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 46 |
حجم: 544 کیلوبایت |