دانلود کتاب دیدگاه ها و روش های نوین و کاربردی در آموزش و یادگیری


دانلود کتاب دیدگاه ها و روش های نوین و کاربردی در آموزش و یادگیری

کتاب دیدگاه ها و روش های نوین و کاربردی در آموزش و یادگیری نوشته دکتر محمداحسان تقی زاده که در دانشگاه پیام نور تهیه شده است

 

قرن بیست و یکم عصر اطلاعات یا جامعه اطلاعاتی لقب گرفته است، و این دانایی بر اندام جامعه لباس توانایی می پوشاند و تمام عرصه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. از جمله رویکرد محلی محور آموزش و تربیت را به رویکرد جهانی تبدیل می نماید. آموزش الکترونیکی یکی از این دستاوردهای بشری است که دنیای علم را متحول کرده است.

سرفصل های کتاب دیدگاه ها و روش های نوین و کاربردی در آموزش و یادگیری :

فصل اول – کلیات و مفهوم شناسی

  • انقلاب یادگیری الکترونیکی
  • تعریف یادگیری الکترونیکی
  • مفهوم E در یادگیری الکترونیکی
  • تعریف آموزش الکترونیکی
  • تعریف دوره الکترونیکی
  • جامعه اطلاعاتی و رویکردهای نوین در آموزش
  • ویژگی های آموزش از دور
  • علل گسترش آموزش از دور
  • آموزش فراگیر محور و آموزش معلم محور
  • روند تحول آموزش افزارها در فرایند یاددهی – یادگیری
  • محیط های چندرسانه ای در آموزش
  • محیط های مجازی
  • سامانه های شبیه سازی
  • سامانه های نمایشی مجازی
  • کلاس درس مجازی
  • محاوره انسان و رایانه
  • سفارشی کردن آموزش
  • آموزش الکترونیکی
  • سامانه ی مدیریت آموزشی
  • سامانه مدیریت محتوای آموزش
  • فناوری های آموزش الکترونیکی
  • متن
  • مستندات
  • صوت و تصویر
  • پست الکترونیکی
  • پیام رسانی فوری و گفت و گو
  • گروه های خبری
  • تابلوهای اعلانات
  • تخته های سفید
  • برنامه های کاربردی اشتراکی
  • کنفرانس های صوتی یا ویدئویی
  • فضاهای مجازی چند کاربره
  • محیط های مجازی گرافیکی
  • شبیه سازی
  • پایگاه داده ها
  • نرم افزارهای کنترل از دور
  • معلم مجازی
  • فناوری های آموزشی
  • خط
  • رادیو، تلویزیون و رایانه

فصل دوم – مبانی نظری یادگیری الکترونیکی

  • دیدگاه فلسفی
  • دیدگاه اجرایی
  • مسئولیت و کنترل
  • مفاهیم نظری
  • اصول
  • اصول تدریس
  • تدریس و فناوری
  • پیدایش صنعت یادگیری مبتنی بر وب
  • بنیان راهبردی برای یادگیری الکترونیکی
  • منافع و مزایای یادگیری الکترونیکی
  • طراحی محتوای آموزش الکترونیکی
  • آموزش الکترونیکی و کار مجازی
  • آموزش الکترونیکی و آموزش از دور
  • منافع آموزش الکترونیکی
  • دانشگاه های مجازی
  • کارمجازی و کار از دور

فصل سوم – مکاتب یادگیری

  • مکتب یادگیری رفتارگرایی
  • پیشنهاد های مکتب رفتار گرایی برای طراحی یادگیری الکترونیکی
  • پیشنهادهای مکتب شناخت گرایی برای طراحی آموزش الکترونیکی
  • تعریف یادگیری و یادآوری در روانشناسی خبرپردازی
  • مقایسه انسان و کامپیوتر در نظریه خبرپردازی
  • مکتب یادگیری ساخت گرایی
  • آماده سازی یادگیرنده
  • فعالیت های یادگیرنده
  • تعامل یادگیرنده
  • انتقال یادگیری
  • برنامه ریزی برای آینده
  • کاربردهای دیدگاه ساخت گرایی برای طراحی محتوای آموزش الکترونیکی
  • کارکردهای نظریه آموزش یادگیری الکترونیکی
  • سبک های یادگیری
  • تعریف سبک های یادگیری
  • توجه به سبک های یادگیری مختلف
  • توانایی های شبکه
  • یادگیری الکترونیکی و حضور اجتماعی
  • نقشتعامل در یادگیری الکترونیکی
  • تعامل دانشجو – دانشجو
  • تعامل دانشجو – استاد
  • تعامل دانشجو – محتوا
  • تعامل استاد – استاد
  • تعامل استاد – محتوا
  • تعامل محتوا – محتوا
  • الگویی برای یادگیری الکترونیکی
  • به سوی نظریه ای برای یادگیری الکترونیکی
  • دانشجوی یادگیری الکترونیکی
  • جلب رضایت دانشجویان در یادگیری الکترونیکی

فصل چهارم – موسسه و دانشگاه مجازی سنجش و استاندارد آن

  • استاندارد های مطرح در یادگیری الکترونیکی
  • تعریف موسسه آموزش مجازی
  • دانشگاه مجازی و خصوصیات آن
  • پیش بایست راه اندازی دانشگاه مجازی
  • نیازهای دانشجویان یادگیری الکترونیکی
  • سنجش و ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی
  • سنجش عملکرد دانشجویان

فصل پنجم – راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی

  • راهکارهای توسعه آموزشی الکترونیکی در دانشگاه پیام نور بر اساس نظرات متخصصین
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور بر اساس الگوهای توسعه ای کشورهای دنیا
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور چین
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور تایلند
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور ژاپن
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور مالزی
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور فیلیپین
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور امارات متحده عربی
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور بحرین
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور اندونزی
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور عربستان
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور غنا
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور مصر
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور آفریقای جنوبی
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور کنیا
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور فرانسه
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور انگلستان
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور سوئد
  • راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور آمریکا
  • الگوی (مدل) مناسب جهت توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور

فصل ششم – دیدگاه ها و روش های آموزش و یادگیری

  • تعریف یادگیری
  • دیدگاه های یادگیری
  • دیدگاه رفتاری
  • دیدگاه شناختی
  • دیدگاه شناختی اجتماعی
  • دیدگاه زیگلر
  • رویکرد ساخت گرایی اجتماعی به تدریس
  • اینترنت
  • تفاوت بین نظریه پردازش اطلاعات و نظریه رفتارگرایی
  • پیشینه رویکرد پردازش اطلاعات
  • یادگیری گروهی با کامپیوتر
  • آثار منفی یادگیری الکترونیکی بر سامانه ی آموزش و فراگیران
  • شیوه استفاده ازکامپیوتر در تدریس و یادگیری
  • روش سخنرانی
  • روش آزمایش فکر
  • روش خواندن
  • روش نمایش (ارایه)
  • روش بحث و گفت و گو
  • روش تماشای فیلم
  • روش ایفای نقش
  • روش بحث
  • روش کار گروهی
  • روش بازی، شبیه سازی، ایفای نقش
  • روش پروژه و تکالیف درسی
  • روش اکتشافی هدایت شده
  • روش خلاقیت، طراحی و نوآوری
  • روش یادگیری از طریق تجربه
  • روش استفاده از وسایل کمک تدریس

فصل هفتم – مهارت های آموزشی و یادگیری

  • مهارت های یادگیری (برای معلم و استاد)
  • مهارت های فردی و شخصی
  • مهارت های حرفه ای
  • مهارت های آموزشی
  • مفهوم آموزش و پرورش سازنده
  • روندهای مثبت یادگیری
  • رابطه بین طرح آموزشی و نظریه های یادگیری
  • نقد و ارزشیابی
  • نقشه راه
  • مفهوم خودکنترلی
  • رویکردهای شناختی – رفتاری
  • تبیین تعامل سه سازه، شخصیت، انگیزش و عملکرد در فرایند یادگیری – آموزش
  • یادگیری با کامپیوتر بر اساس چه نظریه هایی تدوین شده است؟
  • شباهت بین کامپیوتر و انسان به عنوان پردازش کنندگان خبر
فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 328
حجم: 3 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *