دانلود پاورپوینت Traditional Neighborhood Development – TND


دانلود پاورپوینت Traditional Neighborhood Development – TND

Why does TND make sense?

پیش از صنعتی شدن، محلات شهری در طول دوره های زمانی توان سازگاری با روند کند تغییرات اجتماعی و  اقتصادی را داشته و ضمن حفظ ارزش های طبیعی محیط و رفع نیاز های فردی و اجتماعی ساکنین خود، از پویایی و سرزندگی لازم برخوردار بودند.(رفیعیان و دیگران،2:1389)

به تدریج با تغییر روش های معیشتی و پیامدهای ناشی از آن و همچنین عدم حفظ تعادل متغیرهای اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی،نوعی گسست کالبدی و فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات شهری ایجاد گردیدکه منجر به ناکارآمدی عملکردی محلات شد.

منطقه بندی عملکردی و آپارتمان های بلند که ثمره و نتیجه مدرنیته بود منجر به از بین رفتن حس اجتماعی و هویت مکان شد، احساس بیگانگی بین ساکنان محلات روز به روز بیشتر شد و پویایی و سرزندگی از محلات رخت بربست.طراحی ها عموما اتوموبیل محور بوده و انسان به عنوان عامل فرعی در برنامه ریزی ها تلقی شد.) داوودپور،138: 1  )

دیدگاه ها واندیشه صاحبنظران در رابطه  با محله

سال نظریه پرداز تئوری
1898 Ebnezer howard هاوارد باغشهر خود را به بخش هایی به نام ward با 5000 نفر جمعیت به همراه

مدرسه تقسیم بندی کردکه در حدفاصل چند خیابان اصلی شهر قرار گرفته اند.

1922 clarence perry وی برای محله چارچوبی تعریف کرد:مکانی با 5000 نفر جمعیت،مساحت 160 ایکر،با مرکزیت مدرسه ی ابتدایی و اختصاص 10 درصد سطح زمین به پارک و فضای سبز
1928 clarence stein از نظر اشتاین واحد همسایگی برای سکونت 7500 تا 10000نفر جمعیت با شعاع عمل یک مدرسه ابتدایی با فضاهای سبز عمومی می باشد.
1950 patrick abarcrombie ابرکرومبی مطرح می کند که بسیاری از شهرهای جدید پس از جنگ جهانی دوم براساس واحد همسایگی ساخته شده اند.
سال نظریه پرداز تئوری
1960 Kevin lynch محله ها قسمت هایی میان اندازه یا بزرگ هستند و به دلیل خصوصیات مشترکی که دارند کاملا شناختی هستند و می توان سیمای آن ها را از درون تمییز داد. حدود محله از نظر بصری می بایست معین ومعلوم باشد.
70-1960 Jane jacobs دفاع از نظر سلامت روان، لزوم توجه به کاربری های متنوع در محله، تراکم وحضور مردم در محله، وجود ساختمان هایی با قدمت و شراسط متفاوت در محله
90-1980 New urbanism teories محله ها باید پیاده محور ، فشرده، دارای کاربری مختلط، همچنین طیف وسیعی از مسکن برای گروه های درآمدی مختلف باشند.
2004 Hogh barton در این زمینه کتابی به نام shaping neighbourhoodبه رشته تحریر درآمده که در آن پویایی و سرزندگی، پایداری و تامین بهداشت را از ارکان اصلی محلات معرفی می کند.

منبع: رفیعی ودیگران،5:1389

توسعه محلات سنتی بر اساس ترکیب کاربری ها طراحی شده است. بدین معنا که کاربری هایی مانند تجاری، اداری و فضاهای باز با کاربری های مسکونی ترکیب شده اند.ترکیب کاربری ها موجب افزایش مالیات می شود.ترکیب کاربری ها همچنین به افزایش پیاده روی بین کاربری های مختلف کمک می کند.ترکیب کاربری ها همچنین موجب تقویت مرکز محله می شود.به عنوان مثال مرکزمحله ممکن است تسهیلات عمومی مانند پارک،فضای تفریحی،مدرسه،کتابخانه،خرده فروشی داشته باشد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 58
حجم: 8.37 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *