معماری کلاسیک


معماری کلاسیک

معماری کلاسیک گونه‌ای از معماری است که از عناصر برگرفته از معماری دوران کلاسیک روم و یونان تشکیل شده است. سبک‌های معماری زیادی از معماری کلاسیک الهام گرفته‌اند و این مساله باعث شکل گیری باز زنده سازی‌هایی مانند معماری نئوکلاسیک از میانه قرن ۱۹ و طرح های یونانی در قرن بیستم شد.ادامه متن را در ادامه مطلب مطالعه نمائید.اکثر سبک‌های معماری که پس از رنسانس در اروپا‌ زاده شده‌اند جزء معماری کلاسیک محسوب می شوند. یکی از نمونه های بارز به کار رفته معماری کلاسیک در ایران را می توان کاربرد نمایی رومی در نمای شهری منازل و ادارات قدیمی کشور ما نام برد. این تعبیر گسترده از این اصطلاح توسط جان سامرسون در کتاب زبان کلاسیک معماری به کار گرفته شده است. عناصر معماری کلاسیک در زمینه‌های معمارانه متفاوتی نسبت به زادگاه اصلیشان به کار گرفته شده‌اند. شیوه‌های کلاسیک دوریک، یونیک و کرنتین که در معماری سبک گرای قرن ۵ پیش از میلاد یونان معنی دارند در معماری قرن اول گال‌ها دوباره به کار گرفته می‌شوند و از آن زمان بار‌ها و بار‌ها تجدید شده‌اند.

تعریف کلی کلاسیک

در اذهان ما تصور معمارانه ایده عالی نسبت به هر دو دوره وجود دارد که اغلب با بناهای یادمانی منفردی معرفی می شود. از این دست است پارتنون برای یونان باستان، پانتئون برای رم باستان، کلیسای سنت پیترو باستانی برای صدر مسیحیت، و تمپیه تو برای دوره رنسانس پیشرفته از اهمیت خاصی برخوردار است. با وجود اینکه قرن نوزدهم از جنبه فرهنگ اجتماعی به طور غیرمشخص و با سرعت در حال مدرن شدن بود. دوره ایجاد ساختمان هایی چون اپرای پاریس یا خانه ی پارلمان لندن به گونه ای هماهنگ مشابه کارهای قرون پیشین نیز بود؛ و از طرفی هم با کارهای قرن هجدهم تفاوت نداشت.به گار بردن طرح نمای رومی در بناهای کلاسیک از مهم ترین نشانه های این دوره بوده است. همان گونه که به نظر می رسید، در قرن هجدهم، تاریخ به طرف گذشته ی دور عقب نشینی کرد و این حرکت با ساختمان خانه جیزیک آغاز شد که در سال 1725 میلادی در خارج لندن برپا گردید. این کار تقلیدی از ویلای روتوندای پالادیو بود که تقریباً دو قرن پیش از آن ساخته شده بود. معماری تاریخ رای قرن هجدهم به معنی احیای سبک های ابتدایی تر توأم با تحولاتی بود که در جریان آن نظم کهن اروپا به دنیای مدرن قرن هجدهم و نوزدهم تغییر شکل داد.

معبد پارتنون یونان

کرد که آن را با انقلاب کشاورزی دوره نئولیتیک مقایسه می کنند. در آن انقلاب، شکارچی خانه به دوش تبدیل به کشاورز ده نشین شد. با وجود متنوع بودن تاریخ قبل مدرن، جنبه های مادی زندگی، اساساً بدون تغییر مانده بودند. اکثریت مردم از لحاظ سطح معیشت در رده ی کشاورزان ده نشین بودند و همان منابع محدود انرژی به کار گرفته می شد و مصالح ساده ی مشابه و و سایل حمل و نقل با کارگر و محصولاتی که به همان روش ابتدایی تولید می شوند، به کار می رفتند. انقلاب صنعتی این الگو را منسوخ کرد و روش قدیمی زندگی و کار کردن را با مجموعه ی شگفتی آوری از پیشرفت های تکنیکی نامترقبه به کنار زد. به جای قدرت ماهیچه بشر و حیوان، ماشین بخار با سوخت ذغال، مقادیر نامحدودی از انرژی را به وجود آورد. ماشین به کار گرفته شد تا محصولات با تولید انبوه را جایگزین تولید فردی استادکاران سازد و از آهن، فولاد و حتی فلزات ترکیبی دیگر به جای مصالح طبیعی استفاده به عمل آورد. کارخانه ها به سرعت زیاد شدند و بار رشد آنها بر جمعیت شهرها اضافه شد. در این اقتصاد متحرک، تفاوت های اجتماعی سنتی شروع به فرسوده شدن کرد و به انتها رسیدن روش قدیمی زندگی را سرعت بخشید. همان گونه که سبک کلاسیک موجی عظیم از باورها و الگوهای عقایدی و مذهبی مردم را در کالبد شهری و معماری به نمایش گذاشته بود، انقلاب صنعتی یک پایان سریع و ناگهانی را برای این سبک به وجود آورد.

معبد پانتئون رم

اگر قرن هجدهم عصر خرد بود، از طرفی عصر تمایلات ضدنقیض هم بود. فردگرایی دوران رنسانس به گونه ای اجتناب ناپذیر نهایتاً به روشنگری فرانسه منتهی گردید و تأکیدی بود بر احساسات و تصورات فردی. تاریخ گرایی قرن هجدهم، احیای دوباره یونان و رم از طریق افکار و اندیشه های آندره پالادیو بود. تاریخ گرایی معماری اروپا شدیداً وام دار اندیشه های پالادیو بود. معمارانی چون اینیکو جونز و کریستوفر رن، پالادین ایسم را در اروپا و بخصوص در انگلستان را انداخته بودند.

ریشه های باستانی معماری کلاسیک

سبک معماری کلاسیک بر اساس شیوه ها و طرح های باستان دردوره های یونان و رم می باشد. مهم ترین و قدیمی ترین شکل معماری کلاسیک بر اساس سه شیوه دوریک، ایونیک و کرنتین شکل گرفته است. اگر چه هنر یونانی مدت بسیار زیادی منبع الهام هنرمندان باختر زمین بوده است. اروپاییان تا میانه ی سده هجدهم مستقیماً درباره آن چیز زیادی نمی دانستند. سرزمین یونان در جنوب شبه جزیره بالکان واقع شده است و می توان چهار ناحیه مجزا را در این سرزمین از هم تشخیص داد. یونان شمالی به وسیله سلسله ی جبال پند (Pinde) به مناطق مجزا تشکیل شده است.

سرستون های شیوه های یونانی (دوریک، ایونیک، کرنتین)

فرهنگ مردم یونان بعد از فروپاشی تمدن مسینی ها (Mycenaean) و مینوی (Minoan) بین سال های 1100 الی 800 قبل از میلاد، از تداخل دو گروه مختلف انسان ها شکل گرفت. گروه اول مردمانی منضبط یا تعصب شدید قبیله ای بودند، که دورین ها (Dorians) نام داشتند.

مینوی (Minoan)

این گروه تاخ و تاز خود را از شمال آغلز کردند و در حدود سال های 1100 قبل از میلاد در پلوپونز (Peloponnesus) ساکن شدند و منطقه ای به نام اسپارتا (Sparta) را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. گروه دوم که ملتی بازرگان و سیلست مدار بودند، ایونین ها (Ionians) نام داشتند و از طریق دریای اژه به آسیای صغیر و جزایر یونان آمده بودند و با وجود اختلاف بین فرهنگ های این دو گروه، در قرن هشتم قبل از میلاد، اتحادی بین دورین ها و ایونین ها صورت گرفت که از این پس به آنان هلنی (Hellenes) اطلاق شد.

رمانتیسم

پرداختن به رمانتیسم به یافتن یک تعریف مشخص مربوط نمی شود، بلکه به کشف راهی مربوط می شود که از طریق آن بتوانی از میان انبوه در هم تنیده تعاریف موجود به سلامت گذر کنیم. کلمه رمانتیک به چیزهایی آنچنان متنوع و گوناگون دلالت می کند که به تنهایی و فی نفسه هیچ معنایی ندارد. توان و تأثیر این کلمه تنها تا بدان حد است که کارکرد های یک کلیشه زبانی را انجام دهد. رمانتیسم بیماری است، کلاسیسم سلامت است.
رمانتیسم تکامل لطافت و زیبایی نمای رومی را به حداکثر رسانده است.
کلاسیسم نظم و انظباتی مبنی بر ذوق سلیم است کمالی مبنی بر اعتدال. اما رمانتیسم بی نظمی و آشفتگی در تخیل است، جوش و خروش خطا و نادرستی و یک موج کور خود محوری ادبی است.
هنر کلاسیک محدود و متناهی را تصور کند، هنر رمانتیک نامحدود و لایتناهی را نیز در نظر دارد و از آن خبر می دهد.
توهم مشاهده لایتناهی در درون طبیعت به جای اینکه آن را از طبیعت منفک و جدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *