تفاوت آجر قرمز و بلوک بتنی جامد ، بررسی ویژگی ها


تفاوت آجر قرمز و بلوک بتنی جامد ، بررسی ویژگی ها

تفاوت آجر قرمز و بلوک بتنی جامد

آجرهای قرمز یکی از قدیمی ترین و پر کاربردترین مصالح ساختمانی است که در درجه اول از رس ساخته شده است.

بلوک های بتنی جامد بلوک های بتونی پیش ساخته هستند که از سیمان و سنگدانه های ریز ساخته می شوند.

تفاوت های مهم آجرهای قرمز و بلوک های بتنی جامد ، بررسی و در زیر جدول بندی شده است.

تفاوت آجر قرمز و بلوک بتنی جامد

ردیف پارامتر آجر های قرمز بلوک بتنی
۱ مصالح خام آجرهای قرمز ، از مواد اولیه زیر استفاده میکنند :رس آهکی یا آلومینا ، شن و ماسه ، اکسید آهن ،منیزیم .

شن و ماسه ای که برای ساخت آجر قرمز استفاده می شود بیشتر از سطح محلی بدست می آید.

در ساخت بلوک های بتنی ، از مواد اولیه زیر استفاده میشود :سیمان پرتلند معمولی ، شن ، ماسه ، آب. در برخی شرایط ، به جای ماسه ریز می توان از خاکستر بادی استفاده کرد.

 

۲ ویژگی ها آجرهای قرمز ، در اندازه های ۱۹۰x90x90mm و ۱۹۰x90x40mm و ۲۳۰x110x70mm و ۲۳۰x110x30mm ، ارائه میشوند . اندازه استاندارد بلوک های بتنی بعه صورت طول ۴۰۰ ، ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلی متر میباشد . و ارتفاع ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلی متر و عرض ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۰۰ ، ۱۵۰ ، ۲۰۰ ، ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلیمتر میباشد .
۳ مقاومت فشاری مقاومت فشاری از یک کلاس به کلاس دیگر متفاوت است.و از این رو در دامنه بین ۳٫۵ تا ۳۵N/mm2 قرار دارد. مقاومت فشاری بلوک بتنی جامد با توجه به درجه سیمان مورد استفاده متفاوت است.مقاومت فشاری آن از ۴ تا۵N/mm2 متغیر است.
۴ چگالی خشک چگالی خشک نیز بسته به نوع آجر متفاوت است.به طور معمول بین ۱۶۰۰ تا ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب ، متغیر است. چگالی خشک بلوک بتنی جامد به درجه بلوک بستگی دارد.این محدوده از ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
۵ جذب آب جذب آب آجرهای قرمز توصیه می شود که کمتر از ۲۰٪ وزن آن باشد جذب آب بلوک بتنی، نبایستی بیشتر از ۱۰٪ وزن آن باشد
۶ هدایت حرارتی هدایت حرارتی آجرهای قرمز توصیه می شود مقداری در بازه ۰٫۶ تا ۱W/mk داشته باشند. بلوک های بتنی جامد معمولاً در محدوده ۰٫۷ تا ۱٫۲W/mk دارای هدایت حرارتی هستند.
۷ تاثیر محیطی آجرهای قرمز از خاک رسی استفاده می کنند که به طور طبیعی در دسترس است. از اینرو این تولیدات ، حاصلخیزی خاک را از بین میبرند . آجرهای قرمز همچنین در طول تولید خود دی اکسید کربن بیشتری منتشر می کنند.
مقدار دی اکسید کربن ساطع شده در طول ساخت بلوک های بتنی جامد کمتر است.
۸ مصرف ملات ملات مصرفی توسط آجرهای قرمز به دلیل سطح نامنظم آن زیاد است. بلوک های بتنی جامد از سطح صاف و یکنواخت برخوردار هستند که از این رو ملات کمتری می خواهند.
۹ مصرف آب عمل آوری نیاز به آب بیشتری دارد بلوک های بتنی جامد ۷ تا ۱۴ روز برای عمل آوری نیاز دارند که نسبت به آجرهای قرمز مقدار زیادی آب نیاز دارند.
۱۰ هزینه آجرهای قرمز به تنهایی ارزان است.اما هزینه کلی شامل هزینه ملات و ساخت و ساز زیاد است زیرا نیاز به ملات بیشتری دارد. بلوک های بتنی جامد به عنوان قطعات جداگانه هزینه بالایی دارند. ملات کمتری مصرف می کند. این مزیت را دارد که می توان برای یک سطح دیوار ، از تعداد کمتر بلوک های بتنی جامد نسبت به آجرهای قرمز برای همان دیوار ، استفاده نمود .
۱۱ موارد استفاده آجرهای قرمز می توانند به عنوان ماده سازه ای برای ساخت سازه هایی مانند ساختمان ها ، فونداسیون ها ، طاق ها ، روسازی و پل ها استفاده شوند.همچنین می تواند برای اهداف زیبایی شناسی مانند محوطه سازی ، نما و بسیاری از اهداف معماری دیگر مورد استفاده قرار گیرد. بلوک های بتنی در ساخت و ساز ها ، به عنوان دیوارهای باربر و غیر باربر، پانل ها و دیوارهای پارتیشن ، دیوار نگهدارنده ، حصار کشی بتنی و… مورد استفاده قرار میگیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *