دانلود پاورپوینت سیمای شهر – کوین لینچ – ترجمه دکتر منوچهر مزینی


دانلود پاورپوینت سیمای شهر – کوین لینچ – ترجمه دکتر منوچهر مزینی

سیمای محیط:

تماشای شهر ،هر چقدر که مناظر آن معمولی باشد دلپذیر تواند بود.شهر نیز مانند یک بنای نفیس معماری ، ساختمانی است که در فضا قد بر می افرازد،با این تفاوت که مقیاسی بزرگتر دارد و تنها با گذشت زمان شکل و سیمای نهایی خود را میابد.

در مشاهده مناظر شهر تقریبا تمام حواس در کار است و تصویری که در ذهن حاصل می آید؛ترکیبی از مشاهده و احساس تمام انهاست.

 

وضوح بصری  یا خوانایی سیمای شهر :

در این کتاب مقصود  اصلی کوین لینچ این است که کیفیت بصری  سه شهر  آمریکایی را ملاحظه کنیم و این کار را با مطالعه تصور ذهنی که مردم ، از شهر محل سکونت خود دارند انجام داده است.

اگر چه وضوح یا خوانایی به هیچ وجه روی تنها صفت یک شهر زیبا نیست ،اما اگر محیط زندگی ادمیان را با مقیاس اندازه ، زمان و پیچیدگی شهر،مورد ملاحظه قرا داد ه این عامل اهمیت خاص می یابد.برای در ک این نکته  نباید شهر را به خودی خود در نظر بگیریم ، یلکه آن را به تصور و به دیده ساکنین آن بنگریم.

توازن و سلامت وجود شخص به آشنایی وی با محیط وابسته است

واضح است داشتن تصویری روشن از محیط،شخص را قادر می سازد به آ سانی از جای به جای دیگر رود.و پایه ای موثر و مفید در رشد قوای ذهنی او می تواند باشد.

بلکه این تصویر روشن خود نقشی اجتماعی به عهده دارد .

به شخص نوعی احساس امنیت می دهد.

چگونه تصویر محیط بوجودمی آید؟

تصاویری که از محیط در ذهن ناظر بوجود می آید،براستی حاصل جریانی دو جانبه بین ناظر و محیط او است. محیط با مظاهر خاص خود جلوه گر می شود و رابطه ای در ذهن ناظربین او و تجاربش بو جود می آورد. ناظر پاره ای عوامل بصری محیط را انتخاب می کند،آن را در ذهن خود به نظام می آورد و به آن معنی می دهد.

 

آنگاه تصویری که بدین ترتیب در ذهن خود به نظام می آید عوامل مورد مشاهده را تشدید می کنند در همین حال خود تصویر  با جریانی مداوم و متحرک به معیار عوامل منتخب مورد  مشاهده که به ذهن راه یافته آزمایش می شود .از همین رو تصویر هر عامل ثابت مفروض ممکن است در ذهن ناظرین مختلف کاملا متفاوت باشد. یک شخص ممکن است در جایی که اشیا موجود در آن مغشوش بنظر آید،شی مورد نظر خود را ب آسانی بیابد. برخلاف ان شئ ای ممکن است برا ی نخستین با مورد مشاهده قرار گیرد و به آسانی تصویری روشن در ذهن بوجود آورد نه بدلیل اینکه به دید ناظر آشناسیت بلکه به دلیل شباهت و هم آهنگی با تصویری که هم اکنون در دهن ناظر موجود می باشد

عواملی از سیمای شهر که بر اساس آن تصویری روشن از شهر در ذهن بوجود می آید:

 

1-pathراه

2-landmarkنشانه

3-edgeلبه

4-nodeگره

5-districtمحله

 

بافت و علائم مشخصه شهر :

 

تصویر هر محیط شهری را ممکن است به سه جز تجزیه کرد:

علائم مشخصه ، بافت و معنی.

علائم مشخصه

1-صفاتی که خاص خود شئ است و به آن فردیت و وحدانیت می دهد.

2- تصویری که از هر شی در ذهن داریم باید رابطه فضائی و شکلی آن را با ناظر و با اشیا دیگر معلوم دارد

3-شئ باید برای ناظر واجد پاره ای معانی باشد. این سه نکته را نمی توان از یکدیگر کاملا جدا کرد. شناخت بصری یک در با معنای آن به عنوان یک در کاملا به یکدیگر پیوسته است.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 39
حجم: 7.36 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *