دانلود کار آموزی خط 5 مترو تهران – پست برق بنیاد رنگ


دانلود کار آموزی خط 5 مترو تهران – پست برق بنیاد رنگ

پیشگفتار

مزایای استفاده از راه آهن برقی نسبت به دیزلی باعث شده است که تمام کشور های توسعه یافته و درحال توسعه تلاش روز افزونی برای بهره مندی بیشتر از این سیستم اغاز کنند.در کشور عزیز ما نیز بحث راه آاهن برقی از سالها قبل مطرح بوده است و در سالها ی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک محور راه آاهن برقی در مسیر  تبریز – جلفا احداث و به  بهره برداری رسیده است .

در سالهی پس از انقلاب با وجود تمام مشکلات، با تلاش مسئولین و شرکت راه آهن برقی تهران و حومه سر انجام در سال 1377 دومین محور راه آهن برقی کشور در مسیر تهران – کرج به بهره برداری رسید .نحوهء تغذیه و کنترل شبکه برق رسانی از اساسی ترین موضوعات قابل بحث در این زمینه می باشد .

در این مبحث ما با پست های برق  مترو تهران – کرج،آشنا شده و قسمت های مختلف آن را بررسی کرده و از اساس کار این سیستم اگاه خواهیم شد.باید شبکه برق طوری طرح ریزی شود که از یک پایداری و ثبات قابل قبول و تا حد امکان مطمئنی برخوردار باشد. امروزه قطع شدن برق برای مدت کوتاهی باعث مختلف شدن زندگی فردی و قطع شدن برق کارخانه های صنعتی و مصرف کننده های بزرگ، موسسه های علمی و پژوهشی بمدت نسبتاً طولانی موجب زیان های جبران ناپذیر می‌شود. لذا قطع شدن و یا قطع  کردن دستگاهها و تجهیزات الکتریکی معیوب از شبکه لازم است ولی کافی نیست بلکه باید تدابیری بکار برده شود که برق مصرف کننده ای که در اثر بوجود آمدن عیب فنی از شبکه قطع شده است، در کوتاهترین مدت ممکنه تامین گردد.انتقال برق، وقفه را دستگاهها و وسائل حفاظتی تامین می‌کند که ما به آنها رله‌های حفاظتی و یا رله می‌گوئیم.

ساختار پست های فشار قوی

 

پستهای انتقال نیرو به همراه خطوط انتقال نیرو سیستم انتقالنیروی برق را تشکیل می دهند ، وظیفه پستهای انتقال نیرو انتقال قدرت از مراکز تولیدبه خطوط انتقال ، اتصال خطوط انتقال به یکدیگر و تحویل برق به سیستم فوق توزیع وتوزیع می باشد . از آنجا که مواردی از مشخصه های پست با یکدیگر مربوط می باشند ،همیشه نمی توان بهترین مشخصه در موارد مختلف را برای یک پست بهینه در نظر گرفت. اینرابطه در مشخصه های فنی محیط زیست و پایایی با مشخصه های اقتصادی وجود دارد یعنینمی توان بصورت همزمان بالاترین پایایی و کمترین هزینه احداث را در پست بهینه داشتچرا که برای افزایش پایایی پست احتیاج به تجهیزات بیشتری می باشد که باعث افزایشهزینه احداث پست می گردد. در نتیجه شرط کمترین هزینه احداث و بالاترِین پایایی نمیتواند برقرار باشد. ولی برخی مشخصه های دیگر پست مستقل از یکدیگر بوده و اثر و یاحداقل ، اثر  متضادی در یکدیگر ندارند و در هر مورد می توان بهترین آن را انتخابکرد.

هدف اصلی از احداث پستهای فشارقوی امکان انتقال نیروی برق ازنیروگاهها به محل های مصرف و ایجاد ارتباط مناسب بین نقاط تولید و مصرف و در نتیجهایجاد امکان مناسب برای بهره برداری از سیستم برق رسانی می باشد. در نتیجه پستهایانتقال نیرو بایستی در شرایط مختلف بهره برداری سیستم آمادگی انجام وظیفه خود راداشته باشند. و بهره برداری از سیستم را تسهیل نموده و کمترین اختلال را ایجادنمایند . در حقیقت اولویت اول در بهینگی یک پست تامین نیازهای بهره برداری سیستم میباشد.

دسته بندی پست های فشارقوی

برای جلوگیری از تنوع زیاد ،پست ها به سه گروه اساسی تقسیم می شوند:
پستهای بسیار مهم : پستهایی هستند که درآنها قطع برق حتی به صورت موقت برای شبکه قابل تحمل نباشد و این عمل ممکن استاثراتی چون از بین بردن پایداری شبکه و درنتیجه ایجاد خاموشی سراسری و یا خاموشیمنطقه ای داشته باشد و یا در مورد صنایع باعث خراب شدن اساسی تجهیزات موجود گردد. این سری پستها شامل موارد زیر می باشد:
پستهای نیروگاهی بزرگ با ظرفیتبالا
پستهایی که در صورت خاموشی آنها پایداری سیستم تحت الشعاع قرار گیرد
صنایع ذوب یا صنایع مشابه که اهمیت استثنایی از لحاظ تداوم تغذیه دارند.
پستهایمهم : پستهایی که قطع برق به صورت موقت برای آنها قابل تحمل باشد ولی در بلند مدتاثرات سویی بجا می گذارد . این پستها شامل موارد زیر می باشد:
پستهای صنایعبزرگ که قطع برق در آنها برای مدت طولانی باعث کم شدن تولید و احیانا کمبود دربازار مصرف گردد.
پستهای تبدیل پربار شهری و یا منطقه ای که قطع آنها باعثایجاد خاموشی موضعی می شود ولی پایداری سیستم را مختل نمی سازد.
پستهای تغذیهکننده مناطق صنعتی و کشاورزی مهم.
پستهای معمولی : پستهایی که قطع برق در مواقعاضطراری به مدت زیاد (چند ساعت) برای آنها قابل تحمل باشد . معمولا اینگونه پستهادارای مصرف کمی می باشند،

 

فهرست مطالب :

پیشگفتار …………………………………………………4

ساختار پست های فشار قوی …………………………………………..5

دسته بندی پست های فشارقوی………………………..5

اجزاء تشکیل دهنده پستها…………………………………..5

بررسی تجهیزات فشارقوی ، حفاظت ، کنترل و ثبات وقایع…………………….6

سیستم تغذیه………………………………………….7

سیستم زمین ……………………………………..8

ترانسفورماتور جریان………………………………….8

مشخصات فنی شینه‌ها درپستهایفشارقوی……………………………….8

موج گیر و تجهیزات کوپلینگ………………………….9

اجزاء اصلی یکسیستم PLC…………………………..10

راکتورهای موازی………………………………10

ترانسفورماتورهای ولتاژخازنی……………………………..10

سیستمحفاظت ازصاعقه………………………………11

سکسیونر …………………………………….11

ترانسفورماتور زمین-کمکی………………………..14

بریکر………………………………………………………..15
سیستم کنترل…………………….17

سیستم اسکادا ……………………………………18

رله ها …………………………………23

تب چنجر…………………………………31

تابلوی آلارم پست برق بنیادرنگ…………………………….33

منابع ……………………………………………..34

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 43
حجم: 101 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *