دانلود پاورپوینت طراحی شهری خیابان کارگر فضای حد فاصل میدان انقلاب اسلامی تا میدان حر
فهرست مطالب
مقدمه
1- شناخت
2- تحلیل
3-طراحی شهری ، ساماندهی یا نظم دهی ترکیب بدنه خیابان
مقدمه
این کتاب دستاورد مطالعه و طراحی شهری جزیی از خیابان کارگر جنوبی با هدف ساماندههی یا نظم دهی ترکیب بدنه و فضای خیابان است . مقیاس طراحی شهری متوسط و در طول 1400 متر با تاکید بر نوسازی و بهسازی بدنه 36 بلوک محصور کننده فضای خیابان است . فرایند کار بر سه مرحله پیوسته و مرتبط با هم قرار دارد که عبارتند از :
1- شناخت
2- تحلیل
3- طراحی شهری با هدف ساماندهی یا نظم دهی تدریجی ترکیب بدنه خیابان
در مرحله شناخت ، برداشتهای محلی بر اساس برنامه و مطابق با اهداف طراحی شهری در شرایط زیست محیطی نامناسب و آلودگی شدید هوا و به علت محدودیتهای نظامی بودن منطقه کار دشواری بوده است .
در مرحله تحلیل ، فرایند نوسازی و بهسازی به صورت یک جریان مداوم ، نقش دولت ، وظیفه طراحی شهری و بحث مشارکت مردمی طرح گردیده و اشارات کلیدی به دو جربه انگلستان و آلمان شده است .
مرحله سوم ، اصول و قواعد طراحی شهری و ترکیب پیشنهادی بدنه خیابان را در بر می گیرد . نوسازی و بهسازی در این مطالعه و طراحی به صورت یک فرایند به مفهوم جریانی مداوم و تدریجی تلقی شده و پیروی از اصول طراحی شهری موجب می شود که بدنه خیابان با گذشت زمان به مثابه یک کل هماهنگ و مرتبط الاجزاء جلوه کند .
1- شناخت
1- موضوع مطالعه و طراحی
1-1 – منطقه طراحی
موضوع مطالعه و طراحی ساماندهی فضایی جزیی از خیابان کارگر جنوبی حد فاصل میدان انقلاب اسلامی و میدان حر است .
مسیر مورد مطالعه به صورتی با ساختار اصلی تهران قدیم ارتباط پیدا می کند . بدین معنی که بعد از تخریب قلعه ناصری ، خیابان بر مسیر خندق و دیوار قلعه حد فاصل دروازه باغشاه و دروازه گمرک احداث شد . سپس از جنوب تا محل فعلی میدان راه آهن و از شمال در زمینهای مزروعی و باغات بیرون قلعه دهکده امیرآباد مجاور مکان فعلی میدان انقلاب و در مرحله بعد به طرف کارگر شمالی ادامه یافت . میدان حر تقریبا در محل سابق دروازه باغشاه ایجاد شده است . اکنون برخی از اولین ساختمانهای یک و دو طبقه خیابانی که بیرون شهر ناصری احداث شده بودند و بسیار فرسوده شده اند ، در این مسیر باقی مانده اند .
محور شمالی – جنوبی خیابان کارگر در تقاطع با طولانی ترین محور شرقی – غربی تهران (عکس در پاورپوینت)
ساختار اصلی شهر تهران قدیم ، حدود قلعه دوره ناصری و موقعیت محور مورد مطالعه نسبت به آن (عکس در پاورپوینت)
موقعیت مسیر مورد مطالعه و طراحی نسبت به میدان انقلاب و خیابانهای عمده بخش مرکزی تهران (عکس در پاورپوینت)
1-2- طرح مسئله
وضع ناهنجار مسیر مورد مطالعه
– فقدان ارزشهای فضایی خیابان از نظر بصری
– شدت تردد سواره و پیاده
– نوسازیها و تغییرات بی ضابطه ساختمانها
– ناسازگاری میان فضا و فعالیت و ضعف کارکرد
– فشردگی تراکم ساختمانی بلوکهای شهری پیرامون
– آلودگی شدید هوای خیابان
1-4- هدف
مطالعات مرحله شناخت نشان می دهد که از یک سو ترکیب خیابان فشرده و کم فضا و مبتلی به مسائل زیادی است . از سوی دیگر بخشهای قابل توجهی مستلزم نوسازی و بهسازی است . لذا هدف این است که ضمن ایجاد ترکیبی نو در فرایند شکل گیری فعالیتها ، به نوسازی و بهسازی بناهای خیابان ی با توجه به امکان و استعداد بالقوه و نهایی مکان از نظر اقتصادی جهت داده شود .
1-5- فلسفه و تفکر حاکم بر این طراحی شهری
فلسفه طراحی مبتنی بر ایجاد فضای نو با احترام به ارزشهای معماری گذشته و اصلاح تدریجی فضا و بناهای خیابان خواهد بود .
اندیشه نو شدن فضا بر اساس قاعده ” تجدد اشکال ”
یعنی همواره ایجادحرکت و حیات وفضا و اشکال تازه به صورت تدریجی تاریخ معماری ایران نشانگر این امر است
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 190 |
حجم: 5.46 مگابایت |