دانلود مقاله سیر تکوینی مفهوم بازآفرینی شهری


دانلود مقاله سیر تکوینی مفهوم بازآفرینی شهری

  • سیر تکوینی مفهوم بازآفرینی شهری
  • تعریف بازآفرینی و بازآفرینی شهری

ابتدا واژه بازآفرینی(Regeneration) تا حدودی به عنوان معادلی جدید برای نوسازی (Renewal) به کار می رفت، و خود واجد معنای تازه ای نبود. ولی به تدریج، این واژه در مقابل تبعات منفی«نوسازی شهری» بار معنایی مثبتی پیدا کرد. واژه ی Regeneration از ریشه فعل Regenerate به معنای احیا کردن، جان دوباره بخشیدن، احیا شدن، از نو رشد کردن، گرفته شده است. در مطالعات شهری به معنای احیا، تجدید حیات ، معاصرسازی و بازآفرینی به کار می رود. واژه (Regeneration) در لغت به معنای «باز تولید یا ترمیم طبیعی بخشی از یک تمامیت زنده که در معرض نابودی قرار گرفته است»، می باشد.(2000،Robert به نقل از لطفی: 1390، 79)

 

پیتر رابرتز(Peter Roberts) ،محقق سرشناس انگلیسی در زمینه توسعه پایدار فضایی و بازآفرینی شهری در سال(2000 میلادی) برای اولین بار تعریف اولیه ای از «بازافرینی شهری» به این صورت ارائه می دهد:

بازآفرینی شهری عبارت است از: نپرش و فعالیتی جامع و یکپارچه که منجر به حل مشکلات شهری شده و به دنبال به دست آوردن بهبود پایدار در شرایظ اقتصادی ، کالبدی،اجتماعی و زیست محیطی نواحی که در معرض تغییرند، می باشد.(16، 200، Roberts&Sykes)

 

در تعریفی دیگر، «بازآفرینی شهری» در سال 2003 این گونه تعریف شد: روند کلی رفع زوال اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی در نواحی که میزان آن به سطحی رسیده که نیروهای بازاری به تنهایی کافی نیست.(شریف زاده:2014، 46)

همچنین در گزارش نوامبر سال 2011 گروه کار بازآفرینی شهری با عنوان «راهنمای حرفه مندان برای بازآفرینی محله« آمده است:«بازافرینی شهری» برآیند مباحث مشترک اقتصادی، اجتماعی ، کالبدی بوده و قلب برنامه ریزی شهری قلمداد می گردد(محله، شهر،مناطق کلانشهری) و بر بسیاری از وجوه حیات شهری از قبیل کالدی، اجتماعی و محیطی پوشش دهد. روش برخورد در بازافرینی به تاریخ شهر بستگی دارد و در نتیجه سیاست های آن می باید یکپارچه و گستره-محور باشد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 6
حجم: 901 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *