دانلود مقاله باز آفرینی شهری


دانلود مقاله باز آفرینی شهری

چکیده

توسعه سریع شهرنشینی در نتیجه انقلاب صنعتی و پیشرفت های تکنولوژیکی، تأثیرات قابل توجهی بر بافت های قدیمی و تاریخی بر جای گذاشته و موجب بر هم خوردن تعادل های اجتماعی و محیطی گردید. همزمان با بروز مسائل متعدد و تأثیرات آنها بر حوزه های مختلف، توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آن‌ها، به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده به گونه‌ای که سازمان‌های ذیربط را به تکاپوی ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های مذکور سوق داده و لزوم مداخله در این بافت‌ها را در دوره های مختلف زمانی مطرح نموده است. بهسازی و نوسازی شهری به ویژه از قرن نوزدهم تا به امروز، نشانگر این است که در هر دوره‌ای بر اساس شرایط زمانه، رویکرد و نوع نگاه خاصی در امر مداخله در بافت‌های قدیمی و تاریخی غلبه داشته است و دست اندرکاران در هر مقطع زمانی با وقوف بر نقاط ضعف هر رویکرد، سعی در اصلاح آن داشته و بدون رد کامل رویکرد قبلی در جهت تکمیل آن تلاش کرده‌اند. به این ترتیب، رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و  تکامل خود از بازسازی، باززنده‌سازی، نوسازی و  توسعه مجدد به بازآفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته‌اند و در این مسیر، گذاری را از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تأکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری تجربه کرده‌اند. فرضیه‌های پژوهش حاضر را می توان چنین مطرح کرد:

– مرمت و بهسازی شهری دوره‌هایی از تحول و تکامل را پشت سر نهاده و امروز به مرتبه‌ای از حضور خود رسیده که «بازآفرینی شهری» و رویکرد متأخر آن یعنی «نوزایی شهری» نام نهاده می‌شود.

– در این دوران مرمت و بهسازی شهری به صورت فعالیتی یکپارچه و همه جانبه‌نگر درآمده که در آن جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌ محیطی و کالبدی و ایجاد شرایط مناسب جهت دستیابی به توسعه‌های همراه با پایداری و توسعه پایدار، لحاظ می‌گردد.  

پژوهش دو مسیر اصلی را دنبال می کند: اول، تبیین خط سیری است که بهسازی و نوسازی شهری را به بازآفرینی و نوزایی شهری پیوند می‌زند و آن را به رویکرد مداخله‌ای همه جانبه‌نگر و در عین حال معاصرشونده تبدیل می‌نماید. مسیر دوم، مفهوم شناسی رویکرد بازآفرینی شهری و تبیین اصول، راهبردها و فرایند آن می باشد.

واژه های کلیدی:  بازآفرینی شهری –  نوزایی شهری- نوسازی شهری–  باززنده سازی شهری-  بافت فرسوده – بافت قدیمی.

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 20
حجم: 1.20 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *