ترفندهایی از اتوکد – بخش سوم
متغیر ها در اتوکد
بسیاری از تنظیمات برنامه اتوکد با کمک متغیرهایی با نامهای از پیش تعریف شده کنترل میشود. معمولا برنامه نویس ها از این متغیر ها در متن برنامه های خود استفاده می کنند. همچنین میتوان از برخی از این ها در ماکرو نویسی هم کمک گرفت.
بسیاری از کسانی که به طور حرفه ای از اتوکد استفاده میکنند ترجیح میدهند بجای یاد گیری محل دگمه های صفحات پیچیده و تو در توی تنظیمات اتوکد از این متغیر ها در خط فرمان استفاده کنند. به عنوان مثال در ترفند قبلی با متغیر PREVIEWEFFECT آشنا شدید.در خط فرمان دستور SETVAR را تایپ کرده و سپس علامت سوال (؟) را تایپ کرده و اینتر کنید. سپس علامت * را تایپ کرده و اینتر کنید. در اینجا با زدن دگمه F2 میتوانید فهرست تمامی متغیر های برنامه اتوکد را مشاهده کنید.
همچنین می توانید فهرست تمامی این متغیر ها را در پنجره System Variables مشاهده کنید. برای این کار از دستور SYSVDLG در خط فرمان استفاده کنید.
قبلا تعدادی از این متغیر ها را توضیح دادم. ولی نکته : تعدادی متغیر هستند که در کمتر کتابی به آنها اشاره شده و همچنین تعدادی از آنها غیر قابل تغییر هستند. شاید در نسخه های آینده اتوکد این متغیر ها فعال شوند. در زیر تعدادی از آنها را نام میبرم (ممکن است برخی از این ها در نسخه اتوکد شما عمل نکند) :
• LINFO_ : شماره سریال قفل سخت افزاری شما را نشان میدهد. تذکر : برای عمل کردن این متغیر در خط فرمان این عبارت را عینا تایپ کرده و اینتر کنید (علامت پرانتز ها حتما باید باشند) :
• SERVER_ : مشخص کننده لایسنس شبکه. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• PKSER_ : شماره سریال اتوکد. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• VERNUM_ : ورژن شناسه اتوکد. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• ENTMODS : مقدار این متغیر متناسب با انجام هر عملیاتی در ترسیم افزایش میابد.
• GLOBCHECK : این متغیر جهت کنترل نحوه نمایش پنجره های DCL (مخفف :dialog control language) هست. از DCL در توابع لیسپ برای تعین نحوه نمایش پنجره ها استفاده میشود.
• MILLISECS: شمارش گر میلی ثانیه (از نسخه 2002 به بعد)
• NOMUTT: اگر مقدار این متغیر صفر باشد کلیه پیغام های اتوکد پنهان میشوند.
• QAFLAGS: مقداری بین 0 تا 32767 قبول میکند! این متغیر ناشناخته است! با تغییر آن ریسک نکنید!
• SHORTCUTMENU: جهت افزایش کارآیی برای مواردی که نیاز به کلیک های طولانی هست کاربرد دارد.
• SPACESWITCH: مقدار این متغیر میتواند صفر یا یک باشد. و کاربرد آن فعال کردن امکان سوئیچ با دبل کلیک از محیط model به paper و برعکس میباشد.
• APBOX: ناشناخته!
• ACGIDUMPMODE: ناشناخته!
• LAZYLOAD: ناشناخته!
• MACROTRACE: ناشناخته!
• MAXOBJMEM: ناشناخته!
• CPUTICKS: متغیر Read-Only ناشناخته!
• QAUCSLOCK: ناشناخته!
• ADCSTATE: وضعیت پنجره Design Center را نمایش میدهد. اگر این پنجره باز باشد مقدار این متغیر 1 و اگر بسته باشد صفر است. (پنجره Design Center با کمک میانبر CTRL+2 باز یا بسته میشود.)
• AUXSTAT: تعین وضعیت دستگاههای جانبی متصل به سیستم. (به عنوان مثال دیجیتایزر)
• ENTEXTS: جهت محاسبه فضای ترسیم.
• ENTMODS: مقدار این متغیر با انجام هر عملیات روی اشیا زیاد میشود.
البته توضیح برخی از این متغیر ها را خودم حدس زدم! در خیلی از فرومها و سایتها اگر دقت کرده باشید هیچ توضیحی جز اینکه اینها اسرار اتوکد هستند گفته نشده!
دلیل نبود این متغیر ها در فهرست متغیرهای برنامه اتوکد بدلیل آپدیت نبودن فایل sysvdlg.dat اتوکد هست.
گویا از ورژن 2006 به بعد این فایل اتوکد در بسته های شرکت اتودسک فراموش شده آپدیت شود!
وجود برخی خطوط نامعلوم در نقشه ها که با پاک کردن آنها ، بخشی از اندازه گذاری ها یا تمام اندازه گذاری های انجام شده پاک می گردند.
در این حالت به مسیر زیر رفته و شکل فلش های خطوط اندازه گذاری را تغییر می دهیم.
در اصل این حالت یک قابلیت جالب می باشد که می توان با ساخت یک بلوک و معرفی آن در بخش فوق با انتخاب گزینه ی user arrow، می توان بلوک مورد نظر را به عنوان شکل فلش قرار داد. ولی برخی که قبلا این کار را با عدم آشنایی انجام داده اند و کار را ناقص رها کرده اند ، باعث شده اند که شکل فلش ها تغییر یافته و در محل نامشخصی و به شکل بلوک ساخته شده قرار گیرند.
تجزیه ی متن های نوشته شده به حروف تشکیل دهنده ی آنها
می دانیم که نمی توان توسط دستور explodeمتون نوشته شده را تجزیه کرد. برای این منظور از مسیر زیر استفاده می کنیم. البته باید توجه داشت که نوار منوی expressدر نسخه های پایین تر اتوکد به شرطی وجود دارد که هنگام نصب اتوکد گزینه ی fullرا انتخاب کرده باشیم.
Express > text > explode text
بزرگ کردن آیکون های نوار ابزار
برای این کار به مسیر زیر می رویم و تیک گزینه ی use large buttons for toolbarsرا می زنیم
Tools > options > display > window elements
تغییر جهت بزرگنمایی با چرخاندن ماوس
به طور پیش فرض ، با چرخاندن چرخ ماوس به سمت جلو ، تصویر بزرگ می گردد ( zoom in) و بالعکس. ولی با اجرای متغییر سیستمی zoomweelو وارد کردن مقدار یک ، این اتفاق برعکس خواهد بود.
تنظیم سرعت بزرگنمایی با چرخش موس
با اجرای متغییر سیستمی zoomfactorو وارد کردن عددی بین 3 و 100 می توان سرعت بزرگنمایی را کم و زیاد کرد. لازم به ذکر است که عدد پیش فرض اتوکد 60 می باشد.
به هم ریختن اندازه گذاری
در برخی نقشه ها هنگام کپی کردن یا جابجا کردن یک فایل درون یک نقشه یا نقشه دیگر ، برخی اندازه ها در جای خود قرار نگرفته و به سمتی پرت شده یا کشیده می شوند. برای حل این مشکل ، دستور dda را اجرا کرده و تمام نقشه را انتخاب می کنیم.
پیوسته کردن چند خطی (line)
یک تریسم با فرمان line درست کردیم و حالا می خواهیم آن را به هم پیوسته کنیم
ابتدا فرمان pedit را اجرا کرده و چند خطی را انتخاب و در مرحله بعد J را تایپ کرده و از فرمان خارج می شویم
حال چند خطی به pline تبدیل شده است.