جزییات پله و قرنیز


پله‌ها

سازه پله‌ها معمولاً در کارهای بتنی به صورت دال‌های بتنی یا تیرچه بلوک و در کارهای فلزی به صورت طاق ضربی همراه با تیر IPE هستند.

انواع پله‌ها

  • پله‌های موزائیکی که خود این نوع پله به دو صورت پیش ساخته یا درجا به کار می‌روند.
  • پله‌های سنگی
  • پله‌های چوبی
  • پله‌های آلومینیومی

زیرسازی و نصب پله‌ها

در صورتی که پله‌ها در طبقات باشند نصب به چند طریق صورت می‌گیرد یکی آنکه طاق پله‌ها قبلاً با تیرچه و بلوک‌، تیر آهن، طاق ضربی یا دال بتن آرمه اجرا شده باشد که در آن صورت دیوار جانبی کنار طاق پله بین کف تا پاگرد پایین دو پاگرد را باید با ملات گچ و خاک یا ملات ماسه و سیمان به ارتفاع ۵۰ سانیتمتر اندود نمود و سپس خط پله را روی آنها پیاده و سپس نصب نمود.

اگر پله‌ها سیمانی و موازئیکی بود باید مطابق ابعاد تعیین شده از سمت پایین به بالا نسبت به نصب آنها اقدام نمود. در این حالت پله‌ها باید طوری نصب شوند که کف پله کمی به سمت جلو و حدوداً ۱٪ شیب داشته باشند.

در صورتی که پله از موزائیک درجا استفاده شود باید ابتدا زیرسازی آن با بتن انجام و سپس قشر رویی موزائیک شود.

چنانچه کف و قد پله نیز از سنگ پلاک و تکیه گاه آن طاق ضربی باشد پس از خط کشی پله روی دیوار، نصب از پایین به بالا انجام می‌شود. ابتدا قرنیز را کار گذاشته و پشت آن را با ملات ماسه و سیمان (دوغاب) پر کرده و برای اینکه قرنیز جابجا نشود از کمی گچ در پای آن استفاده می‌شود پس از گیرش دوغاب، گچ باید به طور کامل جمع آوری شود قرنیز پله باید کاملاً قائم و تراز نصب شوند سپس سنگ کف پله روی آن که ضخامت آن حداقل ۳ سانتیمتر است بر روی آن نصب می‌شود. سنگ کف پله حدوداً باید ۱٪ شیب داشته باشد می‌توان جلوی سنگ کف پله را گرد کرد که تیزی آن گرفته شود.

پله‌های بتنی

اگر پله به صورت بتن آرمه و همراه با دال اجرا شود در آن صورت پس از آرماتورگذاری و قالب بندی و بتن ریزی به صورت پله‌ای اجرا می‌شود فقط باید به این نکته توجه داشت که بعداً روی این پله چه چیزی نصب می‌شود تا پیش بینی‌های لازم صورت پذیرد.

  • فضای بین طاق و پله باید با ملات ماسه و سیمان و بتن کاملاً پر شود.
  • به هیچ عنوان برای نصب پله در پشت کار نباید از گچ استفاده نمود.
  • در صورتی که پله موزائیکی پیش ساخته باشد پس از نصب حداقل تا سه روز نباید روی آن رفت و آمد کرد.
  • در صورتی که پله موزائیکی درجا باشد بعد از گذشت ۱۴ روز می‌توان روی آن رفت و آمد کرد.
  • پله‌های تیشه کاری شده یا کلنگی در فضای باز باید هر چند سال یک بار دو باره تیشه و یا کلنگی شوند.
  • پله‌های فلزی بعد از نصب، باید کاملاً تمیز و سمباده زنی شوند و پس از پوشش توسط ضد رنگ باید با رنگ روغنی رنگ آمیزی شوند.

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *