مروری بر نحوه نصب انشعابات و بهره برداری


مروری بر نحوه نصب انشعابات و بهره برداری

انشعابات مصرفیهریک از انشعابات مصرفی ساختمانها، نیاز به مقدمات و همچنین رعایت نکات فنی مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال فضای مورد نیاز جهت نصب کنتورهای برق باید مطابق با استانداردهای مختص به خود باشد و یا پیش نیازهای مورد نیاز کنتورهای گاز چه چیزهایی است؟ با این توضیحات، ملزومات اجرایی هریک از انشعابات را بطور مختصر بیان خواهیم نمود.انشعاب آب و فاضلابجهت دریافت انشعاب آب برای ساختمان، در حین ساخت و اجرای تاسیسات مکانیکال، کارفرما بهتر است با مراجعه به اداره آب و فاضلاب منطقه ای، سایز لوله اصلی آب مورد نیاز را با توجه به تعداد واحدها، متراژ آنها و همچنین نوع کاربری ساختمان بررسی نماید. همچنین می تواند از وجود و یا عدم وجود زیرساخت های شبکه فاضلاب شهری (اگو) در محل پروژه اطمینان حاصل نماید تا با توجه به آن و شرایط مورد نظر، اقدامات لازم را جهت متصل نمودن انشعابات شهری به ساختمان خود فراهم آورد.به عنوان مثال در صورت وجود شبکه فاضلاب شهری، نیاز است تا مالک لوله های فاضلاب خود را از آب باران جدا نموده و به سمت شبکه فاضلاب شهری (معمولا در گذر اصلی قرار دارد) هدایت نماید. پیشنهاد می شود، جهت عدم ورود اجسام و یا جانوران (مانند موش و سوسک) موجود در داخل لوله های اصلی شبکه فاضلاب شهری، در مسیر لوله (در داخل ساختمان) از شیرهای یکطرفه استفاده گردد.

شرایط تهیه کنتورهای آب نیز با توجه به مسیر مورد نظر در ساختمان تعیین شده و لوله کشی های داخلی صورت می پذیرد. پس از اتمام این مراحل و با در نظر گرفتن محل لوله اصلی آب شهری، که توسط مامورین شرکت آب و فاضلاب منطقه ای به اطلاع سازنده رسانده شده است، محل نصب کنتورها مشخص شده و به تایید سازمان آب منطقه ای می رسد، تا عملیات اتصال آب شهری به ساختمان صورت پذیرد.

انشعاب برق و تلفنیکی از حساس ترین انشعابات ساختمانها، انشعاب برق می باشد. زیرا در صورت عدم رعایت موارد ایمنی و حتی برآورد میزان مصرف برق مورد نیاز هر واحد، امکان تحمیل هزینه های سنگین وجود خواهد داشت. رعایت نکات استاندارد انشعابات برق و محل نصب کنتورها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عدم رعایت کامل قوانین مریوط به آن، معمولا ادارات برق، انشعاب ساختمان را متصل نخواهد کرد.ناگفته نماند، سازندگان تابلوهای برق، شامل شرکت هایی می باشند که تاییدیه های مورد نیاز اداره برق را گرفته و آزمون های آن را گذرانده اند، که لیست این شرکت ها را به راحتی می توان از اداره برق منطقه ای تهیه نمود.

 پس از پایان عملیات نازک کاری ساختمان و با مراجعه به ادارات برق منطقه ای، ماموران اداره برق به محل پروژه مراجعه کرده و ضمن بازدید از تابلوهای کنتور و تابلو اصلی برق ساختمان، در صورت عدم وجود مشکل، تاییدیه آن را صادر نموده و در مرحله بعدی، نصب کنتورهای اصلی و انشعاب برق به ساختمان صورت خواهد پذیرفت.

جهت گرفتن اشتراک تلفن ثابت از اداره مخابرات ضمن رعایت دقت کافی در اجرای سیم کشی و کابل کشی ساختمان، باید در نصب تابلو تقسیم آن نیز دقت لازم را بکار برد تا در هنگام اتصال به شبکه اصلی، مشکلی در تقسیم آن بین واحدها صورت نپذیرد. بطور معمول تابلوهای تلفن ساختمانهای مسکونی را بصورت بخشی مجزا در کنار تابلو برق اصلی ساختمان می توان یافت.پس از پایان مراحل اجرایی داخلی جهت سیم کشی و نصب تابلوی تلفن در نزدیک ترین محل ممکن به خیابان، درخواست اتصال تلفن به مخابرات منطقه ارائه می شود و ماموران آنها کارهای لازم، جهت اتصال تابلو اصلی به شبکه مخابرات را صورت خواهند داد.

انواع انشعاب های برق بر اساس نوع فعالیت و کاربریالف) انشعاب برق مصارف خانگی: انشعاب برق برای مصارف خانگی به انشعابی اطلاق می شود که صرفاً به منظور به کار انداختن و استفاده از وسایل و تجهیزات متعارف خانگی در واحدهای مسکونی دایر می گردد. ب) انشعاب برق مصارف اشتراکی: این انشعاب برای به کار انداختن تاسیسات اشتراکی مانند آسانسور، شوفاژ، تهویه مطبوع یا روشنایی عمومی و امثال آن در بلوکها و مجموعه های ساختمانی مسکونی و شهرکهای مسکونی و صنعتی و عمومی به طور جدا از سایر انشعابات دایر می گردد. به هر بلوک و یا مجموعه ساختمانی که همه واحدهای آن دارای کاربری یکسان باشند تنها یک انشعاب برای مصارف اشتراکی واگذار می گردد. در صورتی که تاسیسات اشتراکی بلوک ها و یا مجموعه هایی که چند نوع فعالیت ( مسکونی، تجاری، عمومی و غیره ) در آنها انجام می شود مجزا باشد می توان بیش از یک انشعاب اشتراکی واگذار نمود.ج) انشعاب برق مصارف عمومی: انشعاب برق برای مصارف عمومی به انشعابی اطلاق می شود که برای خدمات عمومی به کار رود.د) انشعاب برق تولید (کشاورزی): انشعاب برق تولید کشاورزی به انشعابی اطلاق می شود که ار نیروی برق برای پمپاژ آبهای سطحی و زیر زمینی و یا پمپاژ مجدد آب برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می کند و دارای پروانه معتبر بهره برداری از سازمانهای آب منطقه ای نیز می باشد. ه) انشعاب برق تولید (صنعت و معدن): انشعاب برق تولید (صنعت و معدن) به انشعابی اطلاق می شود که از برق برای به کار انداختن و بهره برداری از صنایع، کارخانه ها، استخراج معادن، صنایع کشاورزی برای تولید فرآورده های کشاورزی و دامی در کارگاهها ( مشخص شده در تعرفه تولید ) و صنایع کوچک و صنوف تولیدی که دارای پروانه معتبر بهره برداری از مراجع ذیربط هستند، استفاده می شود.و) انشعاب برق سایر مصارف: انشعابی که برای محل کسب دایر می گردد مشمول این تعرفه می باشد. ضمناً مصارف سایر انشعاب هایی که با هیچیک از موارد بندهای فوق مطابقت ندارند مشمول تعرفه تجاری و سایر مصارف است.ز) انشعاب برق مصارف آزاد: این انشعاب ویژه متقاضیانی که تمایل به پرداخت هزینه های عمومی برقراری انشعاب برق، ندارند. بهای برق مصرفی انشعاب آزاد با توجه به نوع مصرف و انطباق آن با هر یک از موارد “الف” تا “و” با تعرفه خاص انشعاب بهای برق مصرفی انشعاب آزاد محاسبه و دریافت خواهد شد. برقهای غیر دائم، چراغانیها و تابلوهای تبلیغاتی نیز از جمله اینگونه انشعابات محسوب می گردند.ح) انشعاب برق برای فروش مجدد: این انشعاب ویژه مشترکینی می باشد که نیروی برق را به صورت یک جا از شرکتها دریافت و از طریق شبکه تحت مدیریت خود مجدداً به مشترکین نهایی به فروش می رسانند.

انشعاب گازشاید بتوان انشعاب گاز را به عنوان حساس ترین انشعاب ساختمان معرفی نمود. خطرات ناشی از اجرای نادرست آن در این سالها کم نبوده است. به همین خاطر استانداردهای مربوط به آن بسیار سخت گیرانه می باشد. ناظرین تاسیسات مکانیکی، در حین اجرای لوله کشی های گاز در ساختمان، موظف به کنترل تمامی جزئیات اجرایی و مصالح مورد استفاده می باشند. پس از تکمیل لوله کشی گاز در ساختمان، انشعابات آن به ازای هر واحد یک لوله با توجه به میزان مصرف مورد نیاز آن، در یک نقطه تجمیع می گردد. لوله ها در این محل باید به نحوی کشیده شود تا لوله خروجی و ورودی به کنتور گاز آماده اتصال گردد. پس از تکمیل لوله کشی، تست های کنترلی آن انجام شده و در صورت عدم وجود نقص، تاییدیه آن از طرف مهندس ناظر صادر خواهد شد تا پیمانکار مربوطه اقدامات لازم جهت گرفتن انشعاب اصلی را صورت دهد. پس از گذراندن کنترلهای نهایی و مراحل اداری و همچنین نصب علمک گاز نصب انشعاب صورت خواهد گرفت.لازم به ذکر است، در صورت بالا بودن میزان مصرف، در برخی مواقع باید جهت دریافت انشعاب گاز، ایستگاه گاز نیز تاسیس کرد، تا میزان فشار گاز مورد نظر را تامین نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *