دانلود پاورپوینت بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی انسانی با رویکردی طولی


دانلود پاورپوینت بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی انسانی با رویکردی طولی

این فایل مربوط به یک دفاعیه از مقاله کارشناسی ارشد می باشد. کسانی که درس سمینار در مدیریت یا دفاع از مقاله دارند می توانند از این پاورپوینت استاندارد استفاده کنند. تمامی موارد لازم برای دفاع از یک مقاله در این فایل آورده شده است

عنوان پایان نامه:

« بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی انسانی با رویکردی طولی»

(مطالعه موردی: مؤسسه فرهنگی قدس“روزنامه قدس“)

 

مقدمه

از نیمه دوم قرن بیستم،  جهان وارد عصر تازه ای شد و پایان عمر صنعتی، آغاز گردید، تحولات پرشتاب علمی و فناوری در زمینه ترانزیستورها، موتور متحرک این تحول بوده است،  ابتدا با ورود رایانه به بازار و در ادامه با تحول در حوزه اطلاعات و ارتباطات،  رایانه ها، به فناوریهای ارتباطی پیوستند و” انقلاب  فناوری اطلاعات و ارتباطات ”  به وقوع پیوست. طی چند سال اخیراستفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ارگانهای مختلف، با هدف ایجاد سازمانهای کارا و ارائه خدمات به گونه ای سریع، آسان و مناسب، در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر بهره وری و اندازه گیری آن نیز، در دهه های اخیر از مباحث عمده و مورد توجه سازمانها بوده، که با ظهور فناوری اطلاعات وارتباطات، تمام توجهات، به استفاده از دستاوردهای آن جهت افزایش بهره وری منعطف شده است                                   

بیان مسأله

تافلر (1990) در کتاب معروف خود ” موج سوم ” به منظور توضیح ماهیت تکامل بشری سه موج تغییر را بر می شمرد.  وی این سه موج تاریخ بشری را به چهار دوره بزرگ تقسیم می نماید. اول دوره قبیله ای که بین دو تا سه میلیون سال قبل،که در آن دوره،  پیشینیان تواناییهای اولیه را کسب کردند. دومین دوره کشاورزی است که بین دوتا دوازده هزار سال قبل که کشاورزی جای شکار را گرفت و خانواده تا اندازه ای بزرگتر شده را شامل می شود. تافلر این دوره  را ” موج  اول ”  نامگذاری نموده است. دوره سوم که عصر صنعتی نام گرفته است، شروع ” موج دوم ” است که بین قرن هجدهم تا بیست میلادی است که در این عصر کارخانه بعنوان موتور اقتصادی جایگزین زراعت شد. دراین مرحله بود که جوامع طی آن به جوامعی خدمتگذار تبدیل شدند. در این دوره جاذبه استخدام بیشتر مبتنی بر ارائه خدمات بود. در این عصر سرمایه منبعی استراتژیک بشمار می آمد.  از وقتی که بشر مفهوم صنعت و تکنولوژی را  دریافت، اطلاعات قابل تولید به حدی رسید که دیگر نمی شد آن را در ذهن یک فرد به تنهایی نگهداری کرد. “موج سوم” که تافلر از آن یاد می کند، همان قرن ” اطلاعات ” است که مقارن با نیمه دوم قرن بیستم شروع شد. و اکنون بشریت در حال گذر از آن است. و صنعت و اقتصاد جهان بر پایه تبادل اطلاعات، ارتباطات الکترونیکی و استقلال بیشتر بنا نهاده می شود. در عصر ” اطلاعات ” به جای تمرکز بر سرمایه تمرکز بر ارزش اطلاعات است و حاکمیت به رایانه،  فناوری اطلاعات،  متخصصان و افراد بسیار ماهر تعلق دارد و بجای تلاش فیزیکی بر لزوم استفاده از قدرت اندیشه تأکید می شود.   

طی بیست سال گذشته مقالات متعددی در مورد جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات روی بهره وری نوشته شده است که نتایج  اغلب این مقالات در مورد انقلاب “فناوری اطلاعات و ارتباطات ” ناامید کننده بوده است  و  تصور بر این بوده که سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب کاهش بهره وری شده و اثر کمی روی فرآیند رشد اقتصادی و اشتغال داشته باشد.

درباره رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره وری بحث های زیادی مطرح گردیده است، اما رشد بهره وری روند کندتری نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را داشته که از این بعنوان ” تعارض در بهره وری “نام برده شده است . در واقع این اصطلاح به این مفهوم است که با وجود آنکه سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد داشته است اما رشد بهره وری به نسبت کمتری بوده است.

امروزه در بحث های کلان کشور ما نیز ، از جمله طرح تکفا و طرح تحول اداری، و این اواخر قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولین و مدیران دولتی با جدیت در تلاشند تا با استفاده از توانمندیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظام اداری،  علمی و آموزشی کشور را از فضای سنتی به سمت محیط مبتنی بر جامعه اطلاعات و سیستم مبتنی بر مدیریت اطلاعات و نظام آموزشی هدایت کنند و با توجه به اینکه، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستمهای اطلاعاتی در هر سازمان به منظور افزایش بهره وری یکی از چالش ترین وظایف مدیران امروزی است و با عنایت به این مطلب که بسیاری از سرمایه گذاریهای انجام شده بر فناوری اطلاعات بویژه در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما ، آنچنان که انتظار داشته ایم، بهره وری نداشته اند.         

و از طرفی رسانه های ارتباط جمعی و از جمله مطبوعات از شاخصهای مهم توسعه در جوامع امروزی است و بعنوان یکی از مهمترین وسایل ایجاد تغییرات در جوامع بشری محسوب می گردند. گسترش وشیوع وسائل ارتباط جمعی به حدی است که عصر ما عصر ارتباطات  نامیده شده است، وبا پیشرفتهایی که در زمینه فناوری ایجاد شده، رسانه های گروهی بیش از هر دوره ای ارزش و اهمیت یافته اند.

مؤسسه فرهنگی قدس (روزنامه قدس) نیزدر مجموعه رسانه های ارتباط جمعی قرار می گیردکه به منظور فعالیت در عرصه فرهنگ ایران اسلامی و اعتلای سطح بینش عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مخاطبان خود تأسیس گردیده و اطلاع رسانی به هنگام و دقیق به مخاطبان و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را سر لوحه کار خود قرار داده است، در بیانیه مأموریت این سازمان آمده است:

“…ما با به کارگیری ابزارهای نوین رسانه ای و در سر لوحه آن مهارتها و فنون مختلف نگارش مطالب در عرصه های مختلف ، سعی می کنیم حضوری مؤثر و مداوم در افکار عمومی داشته باشیم ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیزات پیشرفته برای تحقق مأموریت ، مد نظر ماست”.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 80
حجم: 2.62 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *