دانلود رایگان گزارش کار آزمایشگاه فیزیک (2) – مطالعه و بررسی پس‌ماند مغناطیسی و رسم منحنی هیسترزیس


دانلود رایگان گزارش کار آزمایشگاه فیزیک (2) – مطالعه و بررسی پس‌ماند مغناطیسی و رسم منحنی هیسترزیس

مواد بر حسب خاصیت مغناطیسی به سه دسته پارامغناطیس، دیا مغناطیس و فرومغناطیس تقسیم می‌شوند. در مواد فرومغناطیس حوزه‌های ریزی از اتم‌ها وجود دارد که در آن‌ها دو قطبی مغناطیسی اتم‌ها در یک جهت قرار دارد. با قرار گرفتن یک ماده فرومغناطیس در میدان مغناطیسی خارجی حوزه‌های مغناطیسی داخلی مرتب شده و تقریباً همگی در جهت میدان قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود تا القای مغناطیسی به شدت افزایش یابد. افزایش شدت القای مغناطیسی تا جائی ادامه می‌یابد که تقریباً همه حوزه‌ها در یک جهت قرار گرفته باشند. در چنین حالتی فرومغناطیس را اشباع شده می‌گویند.

اما پس از این اگر میدان مغناطیسی خارجی اعمال شده کاهش یابد شدت القای مغناطیسی دیگر به نسبت خطی با آن کم نمی‌شود چرا که برخی حوزه‌ها تمایل دارند در همان حالت قبلی خود بمانند. حتی اگر میدان خارجی صفر هم شود بازهم تا زمان کمی خاصیت مغناطیسی در فرومغناطیس ناشی از همان پایداری تغییر جهت دو قطبی‌های حوزه‌ها باقی می‌ماند که به آن پسماند مغناطیسی می‌گویند. مثلاً فولاد که یک فرومغناطیس سخت است تا زمان قابل توجهی پس از قطع میدان خارجی خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می‌کند.

شرح آزمایش:

برای مطالعه وضعیت پسماند مغناطیسی در یک فرومغناطیس این ماده را (مثلاً آهن) به عنوان هسته وارد یک چنبره می‌کنیم. اگر در چنبره هسته‌ای نمی‌بود با برقراری جریان میدان مغناطیسی معادل  در آن ایجاد می‌شد. ( گذردهی مغناطیسی خلاء ‌ جریان عبوری و ‌تعداد دورها بر واحد طول است.) اما اگر هسته آهنی وجود داشته باشد میدان ایجاد شده شدید‌تر خواهد بود و معادل  می‌شود. مقدار  با مغناطیس شدگی  نسبت مستقیم دارد.

بنا بر این برای بدست آوردن مقدار مغناطیس شدگی هسته آهنی کافی است میدان مغناطیسی ایجاد شده  را بدست آوریم و با میدان اعمال شده یعنی  مقایسه کنیم تا  به عنوان ضریبی از ‌بدست آید.

برای اندازه‌گیری  هم کافی است تا از قانون القای فارادی کمک بگیریم. برای این منظور از یک سیم‌پیچ ثانویه که به دور چنبره می‌پیچیم کمک می‌گیریم. این سیم‌پیچ را به یک آمپرمتر بسیار حساس (گالوانومتر) متصل می‌کنیم. با تغییر میدان مغناطیسی  جریانی متناسب با  در سیم‌پیچ ثانویه ایجاد می‌شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 5
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 130 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *