دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک 1 – آزمایش آونگ ساده


دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک 1 – آزمایش آونگ ساده

هدف آزمایش:

تحقیق قوانین حرکت آونگ و محاسبه شتاب جاذبه زمین

وسایل و تجهیزات مورد نیاز:

  1. دو گلوله فلزی با جرم های مختلف
  2. نخ
  3. گیره و پایه
  4. کرنومتر
  5. خط کش یا متر
  6. نقاله متصل به پایه

 

مقدمه:

آونگ ساده دستگاه ایده‌آلی است، شامل جرم نقطه‌ای که توسط یک نخ سبک و غیر قابل کشش آویزان شده است. هر گاه آونگ را از موضع تعادلش به یک طرف بکشیم و سپس رها کنیم، آونگ در اثر نیروی گرانش در یک صفحه قائم شروع به نوسان می‌کند.

در بیان حرکتهای مکانیکی بسیار متنوعی که در طبیعت روی می‌دهند، اغلب با ‏حرکتهای تکراری مواجه می‌شویم. مثلا  هر چرخش یک حرکت تکراری است. هر نقطه از ‏جسم در حال چرخش یکنواخت ، طی هر چرخش ، از موضع چرخشی قبلی با حفظ ‏ترکیب و بدون تغییر سرعت می‌گذرد.

حرکت تناوبی و نوسانی یکی از مهمترین انواع حرکت می‌باشد. اهمیت این حرکت به دلیل کاربرد آن در مطالعه ساختار اتمها می‌باشد. آونگ ساده ، یک مثال ساده است که برای توصیف حرکتها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زندگی روزمره نمونه‌های زیادی از این نوع حرکت وجود دارد. به عنوان مثال ، می‌توان به ساعتهای شماته‌دار قدیمی اشاره کرد که معمولا در بعضی از خانه‌های قدیمی ، هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جابجایی هر ذره در حرکت تناوبی را همیشه می‌توان بر حسب توابع سینوسی یا کسینوسی بیان کرد. چون اصطلاح هماهنگ (هارمونیک) به عبارتهایی اطلاق می‌شود که شامل این توابع‌اند، حرکت تناوبی را غالبا حرکت هماهنگ می‌گویند. با اتصّال یک قلم به انتهای آونگ و رسم خطوطی بر روی یک کاغذ متحرّک نیز می توان مشاهده کرد که نموداری شبیه به نمودار سینوسی رسم می شود. آنچه از ظاهر شکل برمی‌آید، حرکت به صورت هماهنگِ ساده می‌باشد.

 

مشخصات حرکت هماهنگ:

  1. مدت زمان لازم برای انجام یک رفت و برگشت را دوره تناوب حرکت هماهنگ نامیده و آنرا با نمایش می دهند. به عبارت دیگر دوره تناوب، زمان لازم برای یک نوسان یا چرخه کامل است.

 

  1. تعداد نوسانها (یا چرخه‌ها) در واحد زمان را فرکانس نامیده و با نشان می‌دهند. بنابراین فرکانس عکس دوره تناوب است. یکای فرکانس در دستگاه  دور بر ثانیه یا هرتز می‌باشد.

 

  • موضعی که در آن هیچ نیرویی به ذره در حال نوسان وارد نمی‌شود، موضع تعادل می‌نامند و جابجایی «خطی یا زاویه‌ای) عبارت است از فاصله (خطی یا زاویه‌ای) ذره نوسان کننده از موضع تعادل آن در هر لحظه

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 7
حجم: 241 کیلوبایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *