دانلود پاورپوینت پیاده راه ها


دانلود پاورپوینت پیاده راه ها

چکیده

نوشتار حاضر، سعی در معرفی پیاده­مداری دارد. در ابتدا مقدمه ای عنوان شده است که به برخی مفاهیم از جمله خیابان و تغییر و تحولات مقیاس شهرها با  شروع انقلاب صنعتی و پیش از آن پرداخته شده است . سپس به پیشینه و روند تحول این واژه در طی زمان و در کشورهای گوناگون می پردازد . پس از آن به توضیح برخی مفاهیم پایه شامل پیاده مداری ، پیاده راه و آرام سازی پرداخته است که در این مفاهیم به دسته بندی انواع پیاده راه ، اهداف ساماندهی فضاهای پیاده در شهرها ، نکات لازم در طراحی مسیرهای پیاده و کیفیت آن و روش های آرام سازی می پردازد و طرح های مفهومی کاهش سرعت در کشور هلند را به تفصیل بیان می کند . سپس در انتها چند نمومه پروژه پیاده مداری داخلی و خارجی معرفی شده است .

مقدمه

خیابان به عنوان یکی از عناصر اصلی فضای شهری محسوب می­شود، آن­جایی که امکان مراوده بین انسان­ها، تفریح، پیاده­روی، گذران اوقات فراغت،  بازی، خرید، تجمع و تظاهرات، دیدار، نشست، نگاه کردن، دسترسی، تردد، تبلیغات، اطلاع­رسانی و … را برای همگان فراهم می­آورد. مطمئناً عملکرد فضاهای عمومی از جمله خیابان با رشد تکنولوژی حمل و نقل و بر اساس سطح الگوی رفتاری (فرهنگی) عابر پیاده و بر اساس جنسیت و سن (مرد و  زن، کودکان، خردسالان، پیر و جوان، سالمندان و … )، آب و هوا و … در جوامع مختلف و در طول تاریخ متفاوت بوده و هست (معینی، 1385، 6). تا قبل از انقلاب صنعتی، اندازه و تناسبات عناصر شکل دهنده شهر بر مبنای مقیاس انسانی و الگوی جابه­جایی­ها نیز بر اساس حرکت فرد پیاده بود. یعنی  او اندازه و فاصله ­ها را تعیین می­کرد. در واقع تعیین کننده جهت و گسترش توسعه شهر، توسط او تعریف می­شد. با شروع انقلاب صنعتی در اروپا، که با  رشد و گسترش سریع شهرها همراه بود، به تدریج دیدگاه­های طراحی و برنامه­ریزی شهرها تغییر یافت. با اختراع اتومبیل و استفاده از آن که سرعت و راحتی را به ارمغان آورده بود، به مرور فرد پیاده، جایگاه و اولویت خود را در فضای معابر از دست داد. قطعنامه آتن در مورد جداسازی انواع ترددها در  سال 1933، ضربه اصلی را به رفت و آمد پیاده وارد ساخت. از سوی دیگر دیدگاه منطقه­بندی کاربری­ها (1933) و تفکیک آن­ها بر اساس مسکن، کار،  خرید و تفریح در شهرسازی مدرن موجب افزایش فاصله­ها شد.

مفهوم پیاده مداری

از دهه 60 قرن 20 میلادی، تحولی در شهرسازی رخ داد که لزوم بازگشت به اصولی را فراهم آورد که در شهرهای گذشته (ما قبل صنعت) جاری بود و  اینک باید با نیازهای زمان مطابقت داده می­شدند. رنگ باختن حیات اجتماعی و تولد شهرهای بی­روح، لزوم بازنگری به طرح­های شهری را (که توده و  فضا هر دو را در برمی­گرفت) و نیز فقدان فضاهای شهری و عمومی مطلوب (که نبود عرصه­های عمومی را گوشزد می­نمود) دو چندان می­نمود. فقدان حیات شهری به لحاظ فقدان حضور فعالیت­های اجتماعی و انتخابی شهروندان در شهر بی­شهریت، لزوم توجه به فضاهای شهری به عنوان عرصه­های عمومی که مکان حضور جامعه مدنی است، را یادآور شد (حبیبی، 1380، 45). اندیشه خیابان­های دموکراتیک با درآمیختن برخی جنبه­های پیاده و خیابان­های قابل زندگی براساس اعتقاد به استفاده عمومی استوار است. جین جیکوبز یکی از اولین حامیان خیابان­های دموکراتیک بود و شهرسازان را نسبت به این مسئله آگاه ساخت که در دیدگاه ناظر “خیابان” در خلق حس مکان و ایجاد  امنیت در محلات اهمیت زیادی دارد (معینی، 1390، 60). خیابان دموکراتیک اتومبیل سوار را حذف نمی­کند بلکه با ایجاد تعادلی عادلانه میان اتومبیل­ها و دیگر استفاده­کنندگان خیابان، نظیر عابران پیاده و دوچرخه­سواران، فضای مناسبی برای آن در نظر می­گیرد و به عنوان یک خیابان قابل زندگی نه تنها بر ایمنی و آسایش تأکید دارد، بلکه دسترسی و نیازهای انواع مختلف مردم را درنظر گرفته و مداخله فعالانه، تصرف، اکتشاف، اعتراض و دگرگونی به وسیله استفاده­کنندگان را تشویق می­کند (معینی، 1390، 61). زایش فضای جدید از دل فضای کهن، برای نظارت و مراقبت توسعه برونی شهر و با هدف توسعه درونی اهمیت می­یابد و بالاخره “شهر زنده فضا” متولد می­گردد (حبیبی، 1380، 47).

مفهوم پیاده مداری

  • بنابراین اولین اقدام می­تواند کنترل حضور وسایل نقلیه موتوری در بافت باشد. تقریباً در تمام مطالعات مربوط به بهسازی، نوسازی و بازسازی مراکز کهن

شهری، این اقدام صورت پذیرفته و ضمن آن­که تجهیزات لازم به درون بافت برده می­شود، از معابر مختص عابر پیاده و طراحی شده نیز بهره گرفته می­

شود. جهت اجرای این امر، شرایط بافت ایجاب می­نماید که اولویت تخصیص مسیرهای موجود در بافت به عابران پیاده در هماهنگی با ضرورت حضور

اتومبیل صورت پذیرد. بنابراین مداخله در مسیرهای شهری می­تواند به عنوان اولین گام یا گام­های نهادین در ساماندهی شهر برای نیل به شهر مطلوب به

حساب آید. مسیری که انسانی، پویا و زنده است، سبب رونق حیات اجتماعی می­گردد، هویت­بخش و خاطره­ساز است و خود به عنوان یکی از عرصه­های

جمعی، صحنه نمایش شهر است و به عبارتی هم “مقصد” است و هم “معبر” (حبیبی، 1380، 46).

  • انگاره کلی مطرح شده را می­توان تحت عنوان “احیای نقش انسان پیاده در شهر” بیان نمود که در پس آن “احیای شهر کهن (شهر درونی) با قابلیت­های

گردشگری منطبق با حرکت پیاده” جای دارد. در این انگاره آنچه مورد توجه اصلی قرار می­گیرد عبارت است از:

– رابطه انسان با انسان و مجموعه انسانی، که احیاء حیات مدنی را طلب می­نماید.

– رابطه انسان با فضا، که ایجاد عرصه­های عمومی را مطرح می­کند.

– رابطه انسان با کالبد، که گفتگوی شکل و شاکله را طرح می­کند.

– رابطه انسان با زمان، که تداوم تاریخی فرهنگ، سنت، هویت و خاطره را می­جوید.

– رابطه انسان با مکان، که انباشت، تجسم و تجسد خاطره­های جمعی را پی گرفته و از شکل به شاکله ره می­برد (حبیبی، 1380، 47).

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 35
حجم: 674 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *