دانلود تحقیق نقش معلم در کاهش رفتارهای بزهکارانه
مقدمه :
احتی گاهی تصور می کردم که بهتر است هر معلمی با این افراد و عوامل ایجاد کننده ی زمینه برای انحرافات آشنا شود . با مطالعه و تحقیق مناسب و سعه ی صدر سعی در یافتن راه حل های مناسب داشته باشد . چه بسا بسیاری از ما معلمان ندانسته و نا خواسته با برخی رفتار ها مستعد کننده ی زمینه های ایجاد بزهکاری در افراد علی الخصوص نوجوانان شویم .
هرگز نباید فراموش کرد که تک تک ما می توانیم نقش موثری در تعلیم صحیح افراد و هدایت آن ها به صراط مستقیم باشیم .
منظور از نوجوان چیست ؟
از آن جایی که بزه کاری بیش تر در سنین نوجوانی مد نظر ماست ابتدا به بعضی از ویژگی های زمان بلوغ و نوجوانی می پردازیم .
نوجوانی از مهم ترین دوره های زندگی است که به سنین بین 12 تا 18 سالگی اطلاق می شود .منظور از بلوغ یا نوجوانی رشد و بلوغ در کلیه ی جنبه ها اعم از فیزیکی ، عقلی و اجتماعی است . به همین جهت این واژه نسبت به واژه های « بلوغ جنسی » که مفهوم بسته تری دارد و « جوانی » که دارای مفهوم وسیع تری است ، رجحان می یابد . نوجوانی دوره ای است حد فاصل میان کودکی و بزرگسالی .
حدود و هم چنین طول مدت آن چندان مشخص نیست و بسته به افراد و جوامع گوناگون متغیر است . شروع آن را که همراه با بلوغ جنسی است ، با قاطعیت به نسبت بیش تری می توان تعیین کرد . بنابراین طول مدت نوجوانی در جوامع گوناگون یکسان نیست . اما به طور کلی دوره ی نوجوانی به بین 12 تا 18 الی 21 سالگی اطلاق می شود . در حدود سال های 1800 پزشکان به مطالعه ی بلوغ جنسی و تغییرات هم زمان با آن توجه ی خاصی پیدا کردند . اما برای اولین بار استانلی هال نوجوانی را به حیطه ی روان شناسی جدید وارد کرد .او توجه ی خود را بر خصوصیات روانی نوجوانی متمرکز کرد . یعنی او نوجوانی را به علت نزدیک بودن به بالاترین مرحله ی تحول نوع ، مقام ممتازی را می یابد . حال آن که کودکی مربوط به مرحله ی ابتدایی تحولات نوعی است . اگر چه نظریه ی تحولی او صد در صد پذیرفتنی نیست اما پژوهش های وی هم چنان ارزشمندند .
مکتب فکری دیگری بلوغ را امری اجتماعی می داند . این دیدگاه تمامی نمود ها و ویژگی های نوجوانی را مولود شرایط اجتماعی می داند . از همین رو بلوغ را واقعیتی اجتماعی به شمار می آورد . یعنی در ابتدا توجه به تغییرات فیزیولوژیک و جسمانی بوده اما به تدریج مسائل روانی و اجتماعی نیز مد نظر قرار گرفته اند . گروهی دیگر استنباط از بلوغ به مثابه ی یک بحران را دارند . واژه ی ( crise ( به معنای بحران که از واژه ی یونانی ( krisis ) مشتق شده است تغییرات قاطعی را می رساند که در جریان یک تحول پیش می آید و نمودار دگرگونی های عمیق است .
در روان شناسی ظاهراً منظور از بحران دوران بلوغ ، پذیرش ضمنی ویژگی ها و شرایط زیر است :
1 . تغییرات ناگهانی و مهم در ارگانیسم ، ذوق و علائق ، نگرش و احساس و هم چنین ارتباط با دیگران و به طور خلاصه در تمامی نمودهای کردار و رفتار
2 . بروز مشکلات جدیدی که موجب عدم سازگاری نوجوان با محیط می شود .
3 . مجموعه ی شرایط بالا ، مرحله ی انقلابی و مشکل از رشد را تشکیل می دهد که به طور مشخص از مراحل دیگر ، که آرام ترند ، مجزا است .
روسو در کتاب چهارم امیل ، به زبان ادبی زیبایی ، با تشبیه بروز بلوغ جنسی به طوفان ، در آن یک انقلاب و زایش دوباره می بیند .
اما از نظر دبس جدا کردن دوره ی نوزادی ، به عنوان یک مرحله ی بحرانی ، از مراحل دیگر رشد تا اندازه ای افراطی است . اما نمی توان انکار کرد نوجوانی حد فاصل کودکی و بزرگسالی است .
هم چنین تغییرات عمیق و همه جانبه ( جنسی ، جسمانی ، عقلانی ، عاطفی ، اجتماعی ) که در این دوره تحقق می پذیرند ، هستی روانی نوجوان را دچار دگرگونی می سازد یعنی او خود را به نحو دیگر احساس می کند . به عبارت بهتر خود را از دست می دهد . با خود می گوید من کیستم . به همین جهت موجودی است نسبتاً شکننده و متاثر از آنچه او را احاطه کرده است .
فهرست
مقدمه ……..
منظور از نوجوان چیست ؟ ……….
تعریف و علل بزه کاری ….
روش های اصلاح و تغییر رفتار بزه کاران ……..
تجربیات شخصی ……..
نقش مذهب در آموزش کودکان …….
طراحی نمودارهای فشارهای عصبی – شخصی ……..
جدول ارزیابی عادات عصبی در دانش آموز ……
استفاده از احادیث و آیات برای درمان و پیشگیری …..
نقش راهنمایان و کارشناسان آموزش …………….
توجه معلمین به سازندگی اخلاقی ….
منابع ……………..
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 17 |
حجم: 174 کیلوبایت |