دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی مدیران
پرسشنامه زیر شامل فهرستی از سؤالات درباره رفتار شهروندی سازمانی مدیران و عوامل مرتبط با آن است. سؤالات پاسخ درست یا غلط ندارند، زیرا الزاماً یک پاسخ بهتر از پاسخهای دیگر نیست. از شما پاسخ دهنده گرامی خواهشمندیم که در کمال دقت و صداقت به پرسشها پاسخ داده و ما را در تحقق اهدافمان یاری رسانید. پیشاپیش از همکاری شما کمال تشکر را داریم.
برای آشنایی با مفهوم ” رفتار شهروندی سازمانی” ذیلاً تعاریفی آروده شده است تا زمینه پاسخگویی به سؤالات مورد نظر برایتان فراهم آید.
رفتار شهروندی سازمانی، رفتارهایی فراتر از وظیفه و افزون بر نقش هستند که کارکنان به منظور کمک به دیگران و سازمان انجام می دهند. ماهیت این رفتارها بگونه ای است که اختیاری، داوطلبانه و خودخواسته اند و نظام پاداش و تنبیه سازمانی تأثیر زیادی بر آنها ندارد (ارگان، پادساکوف و مکنزی، 2006). رفتار شهروندی سازمانی رفتاری کـه از روی مـیل و اراده فـردی بوده و بطور مستقیم یا صریح از طریق سیستم پاداش رسمی سازمانی مـورد تقدیر قرار نمیگیرند، ولی باعث ارتقاء عملکرد اثر بخش سازمان میگردند (مارکوزی و اکسین، 2004). رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یک منبع اجتماعی که از طریق تبادل رفتار که پاداشهای اجتماعی دریافـت مـیکنند، مورد ملاحظه قرار میگیرد. بنابراین وقتی کارکنان احساس میکنند، گویا چیزی از سـازمان دریافـت میکنند، رفتار شهروندی آنها بیشتر خواهد شـد (آنگ و همکاران، 2003).
اورگان رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان نوعی رفتار کارکنان سازمانها تـعریف مـیکند کـه عملکرد اثر بخش سازمان را بدون توجه به اهداف بهرهوری فردی هـر کـارمند ارتقاء میدهد. عناصر کلیدی OCB عبارتند از:
- یک نوع رفتاری است فراتر از آنچه که برای کارکنان سازمان بطور رسـمی تـشریح گـردیده است.
- یک نوع رفتاری است که بصورت اختیاری و بر اساس اراده فردی مـیباشد؛
- رفـتاری اسـت که بطور مستقیم پاداشی به دنبال ندارد و یا از طریق ساختار رسمی سازمانی مورد قدردانی قـرار نـمیگیرد؛
- رفـتاری است که برای عملکرد سازمان و موفقیت عملیات سازمان خیلی مهم است(کاسترو و همکاران، 2004).
ابعاد:
رفتار شهروندی سازمانی در جهت سازمان
رفتار شهروندی سازمانی در جهت فرد
طبقه:
مؤلفههای فردی
مؤلفههای شغلی
مؤلفههای سازمانی
مؤلفههای رهبری
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 5 |
حجم: 136 کیلوبایت |