دانلود کتاب عقاید اسلامی


نام کتاب : عقاید اسلامی

فهرست موضوعات
پیش گفتار .
ضرورت معرفی مکتب .
خدا و نظام آفرینش(1)
خدا و نظام آفرینش(2)
خدا و نظام آفرینش(3)
خدا و نظام آفرینش(4)
خدا و صفات جمال و جلال(1)
خدا و صفات جمال و جلال(2)
خدا و صفات جمال و جلال(3)
خدا و پیامبران(1)
خدا و پیامبران(2)
خدا و پیامبر اسلام(1)
خدا و پیامبر اسلام(2)
خدا و پیامبر اسلام(3)
خدا و پیامبر اسلام(4)
خدا و امامت(1)
خدا و امامت(2)
خدا و امامت(3)
خدا و معاد(1)
خدا و معاد(2)
خدا و معاد(3)
کتابنامه .

 

پیش گفتار.
گمشده امروز بشر.
جنگ های جهانی ویرانگر، افزایش روح خشونت در کشورهای به اصطلاح مترقى، بی پایه در آمدن بسیاری از فرضیه ها و تئوری ها، بار دیگر بشر را به آغوش دین سوق داده و قرن آینده، قرن گرایش به معنویت و اخلاق نامیده شده است، برای عالمان دینى، بهترین فرصت است، که پرده از چهره دین بردارند و واقعیت باورها را به صورت روشن و دور از هرگونه پیچیده گویی و پیرایه، به تشنگان معنویت عرضه بدارند و از این فرصت طلایی بهره کافی ببرند.
لازم است در ضمن ترسیم واقعیت دین، عطا و بازده آن را در زندگی فردی و اجتماعی روشن سازند تا نسل حاضر از نتایج ارزنده دین داری آگاه شده و در نهایت با التهاب بیشتر به سوی دین بازگردد.
درست است که رفاه مادی و تسخیر نیروهای طبیعی در حال افزایش است و پیوسته بشر، بر چهره طبیعت چنگ انداخته و آن را به سود زندگی دنیوی خویش رام می سازد، ولی در مقابل، آمار جنایت در تمام زمینه ها بالا رفته، حتی نسل کشی و کشتار جمعی که در تمام دوره ها محکوم انسان ها بوده، با کمال تأسف امروز به صورت یک مسأله عادی در آمده است.
راه نجات انسان از این فجایع عظیم که خامه و بیان از بازگویی آن ناتوانند جز، برافراشتن پرچم دین و تقویت مبانی مذهبی و بارور کردن باورهای دینی راه دیگری نیست.
اعتقاد انسان به جهان غیب و تحت نظر بودن در تمام مراحل زندگی روح مسؤولیت را در انسان زنده کرده و او را در مقابل فزون طلبی و تجاوز به حقوق همگان خود نگه دار می کند.
این کتاب، برای تبیین عقاید اسلامی که از طریق خاتم پیامبران و فرزندان پاک او و در پرتو عقل و خرد به دست ما رسیده است، نگارش یافته و مسائل اعتقادی را درصد و بیست درس عرضه می نماید.
امید است این دروس که با بازنگری مجدد، تقدیم اساتید معارف و استادان عقاید می شود، در تحقق بخشیدن به آرمان های معنوی مؤثر باشد.
قم، موسسه امام صادق(ع)
24 شوال 3/1418 اسفند.
جعفر سبحانی.

ضرورت معرفی مکتب.
عصری که ما در آن زندگی می کنیم عصر برخورد اندیشه هاست. اندیشمندان و متفکران جهان با استفاده از وسایل نشر، عقاید و آرای خود را در اختیار همگان قرار داده توده ها را به تفکر و اندیشه در باره نظریات خود دعوت می کنند.
جامعه اسلامی به پیروی از دعوت الهی (اُدعُ الی سبیل ربِّک بالحِکمَه و…) باید در چنین عصری مکتب خود را به نحو شایسته ای در اختیار همگان قرار دهند و از این طریق، وظیفه خود را در برابر آن ایفا کنند.
از این رو مدت ها پیش، نگارنده، یک دوره عقاید اسلامی به صورت استدلالی و در سطح عالى، در شش جلد تنظیم و منتشر کرد که به لطف خدا مورد استقبال خوانندگان قرارگرفت و چون گروهی از علاقه مندان درخواست کردندکه آن را به صورت خلاصه و فشرده نیز در اختیار همگان قرار دهیم، از این رو از دانشمند معظم جناب آقای رضا استادی که از مدرسان حوزه علمیه قم و خدمتگزاران جامعه روحانیت است درخواست شد که زحمت تلخیص این کتاب ها را بپذیرد. ایشان نیز این کار را به صورت شایسته ای انجام داد و آنها را در شش بخش به ترتیب زیر تلخیص و تنظیم کرد:.
1. خدا و نظام آفرینش؛.
2. خدا و صفات جمال و جلال؛.
3. خدا و پیامبران آسمانى؛.
4. خدا و پیامبر اسلام؛.
5. خدا و امامت؛.
6. خدا و معاد.
هریک از این بخش ها شامل بیست درس است. پیش از این، هر یک از این بخش ها به طور مستقل چاپ و منتشر شده و اکنون همگی در یک جلد و با ویرایش جدید منتشر می شود. امید است مورد استفاده علاقه مندان و پژوهشگران در عقاید اسلامی قرار گیرد.
در این جا از یادآوری نکته ای ناگزیریم و آن این که در این کتاب کوشش شده است که برای اثبات عقاید اسلامی از روشن ترین براهین بهره گرفته شود و از هر نوع برهان پیچیده که برای نوع افراد، یقین آفرین نیست پرهیز گردد. در عین حال در نگارش کتاب، کمال دقت از نظر ساده نویسی و پرهیز از پیچیده گویی صورت گرفته، به طوری که معلمان دینی به راحتی می توانند این کتاب را تدریس کنند. گاهی دیده می شودکه برخی از افراد غیر وارد پیچیده گویی را نشانه عمق کتاب و ساده گویی را نشانه سطحی بودن آن می انگارند در حالی که طرز تفکر نویسنده برخلاف آن است. استحکام واتقان محتوای اصلی کتاب درگروآن است که از اصول عقلی ونقلی صحیح بهره بگیرد. ساده نویسی و یا پیچیده گویی مربوط به شکل ظاهری آن است و هرگز نمی تواند گویای ارزش محتوایی آن باشد.
نگارنده از نخستین روزی که قلم به دست گرفته، پیوسته سعی نموده علاوه بر تفکر در اصل مطلب در شیوه عرضه آن نیز بیندیشد و از آسان ترین راه، عمیق ترین برهان را بیان نماید. حال اگر برخی پیچیده سرایی را می پسندند مطلب دیگری است و جای سرزنش نیست؛ زیرا (در هر سری ذوقی است و خوش بخت کسی است که ذوقش را دریابد).
قم، حوزه علمیه 4/12/.
جعفر سبحانی.

خدا و نظام آفرینش (1)

درس 1: چرا درباره خدا به بحث و بررسی بپردازیم.
درس 2: آثار ارزنده ایمان به خدا.
1. تعدیل غرایز.
2. پرورش فضایل اخلاقی.
3. ضمانت اجرای قوانین و عامل گسترش عدالت.
درس 3:بحران های روحی و نگرانی ها.
1. مادیگری بی حد و حساب.
2. شداید و مصایب.
3. اندیشه فنا و مرگ.
درس 4: تأثیر ایمان به خدا در کاهش بحران های روحی.
گفتار دانشمندان.
راهنمایی قرآن.
درس 5: خداشناسی از راه فطرت.
حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسان.
چگونه امور فطری را از غیر فطری تمیز دهیم.
1. حس خداجویی جهانی است.
2. فطرت، انسان را به سوی خدا رهبری و هدایت می کند.
3. حس مذهبی مولود عوامل جغرافیایی و یا اقتصادی و سیاسی نیست.
4. تبلیغات پی گیر ممکن است از رشد و تقویت حس خداجویی بکاهد، ولی نمی تواند آن را ریشه کن سازد.
سخنان دانشمندان درباره حس خداجویی.
خداشناسی از راه فطرت در قرآن و روایات.
درس 6: خداشناسی از راه استدلال.
ساده ترین استدلال برای شناسایی خدا.
برهان نظم.
درس 7: سه اصل برهان نظم.
1. نظام شگفت انگیز جهان آفرینش.
2. هر پدیده ای علتی دارد.
3. نظم در آفرینش هر موجود دلیل بر وجود علم، حکمت و قدرت در پدید آورنده آن است.

این فایل ورد در 272 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *