دانلود رایگان معماری شهرک اکباتان تهران


دانلود رایگان معماری شهرک اکباتان تهران

شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب تهران و ناحیه شش منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته‌است.

شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب تهران و ناحیه شش منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته‌است. این شهرک 59/4 کیلومتر مربع وسعت و 44981 نفر جمعیت دارد. شهرک اکباتان از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی و از جنوب به جاده مخصوص تهران کرج محدود گشته‌است. این شهرک را شرکت عمران و نوسازی اکباتان ساخته‌است. شهرک اکباتان در مسیر خط چهار متروی تهران قرار دارد. عمر مفید این شهرک در حدود 300 سال برآورد شده است.

طراحی مجموعه شهرک بر عهده جردن گروزن آمریکایی و ساخت آن بر عهده شرکت آمریکایی استارت Starrett) ) بوده است.
طرح ساخت این شهرک در ابتدا بسیار وسیع بود، و به طور نمونه شامل ساخت دریاچه مصنوعی و بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی ایران و غیره می‌شده‌است. بعد از انقلاب تغییراتی در مجموعه‌های رفاهی اقتصادی آن انجام گرفت و و یا متوقف شد. اما در حال حاضر و پس از سی سال طرح‌های آن بصورت مجموعه‌های رفاهی، فرهنگی و اقتصادی در دستور کار ساخت قرار گرفته‌است.

این شهرک از سه فاز تشکیل شده که هر فاز شامل چند بلوک و هر بلوک شامل چند ورودی می‌باشد:
• فاز یک شهرک اکباتان
• فاز دو شهرک اکباتان
• فاز سه شهرک اکباتان

این شهرک دارای ۳۳ بلوک، ۱۴۷۵۵ واحد مسکونی است.
اکباتان بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی با سرمایه‌گذاری خارجی بود که برای اولین بار در ایران با هدف کنترل بافت جمعیتی تهران و انتقال سرریز جمعیتی ناشی از ورود شهر به دوران مدرنیته و اسکان گسترده کارمندان دولتی، ساخت آن آغاز شد. به کارگیری نخستین مورد از تکنولوژی ساخت بتنی و از جمله تکنولوژی قالب‌های جهنده و فراهم آوردن زمینه انتقال تکنولوژی به شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در زمینه ساخت و ساز و همچنین نخستین تجربه شهرسازی کامل در حاشیه تهران با اختصاص تمام فضاهای شهری از ویژگی‌های بارزی بود که در ساخت اکباتان دخیل بودند. در این شهرک برای اولین بار تجربه معماری درون واحدی از طریق پولیش‌زنی سیمان به جای روش متداول زیرسازی برپایه گچ به کار گرفته شد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 8
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 1.68 مگابایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *