دانلود رایگان ضوابط و مقررات احداث معابر شهرک حمل و نقل بین المللی


دانلود رایگان ضوابط و مقررات احداث معابر شهرک حمل و نقل بین المللی

الف- کلیات

ضوابط و مقررات ارائه شده در این بخش بر گرفته ضوابط و استاندارد مصوب طراحی راه و معابر نظیر نشریات طراحی راههای ایران (نشریه 161)، آیین نامه 12 گانه طراحی راههای شهری، آیین نامه طراحی روسازی ایران (نشریه 234) و سایر آیین نامه ها و نشریات طراحی راهها و معابر بوده و رعایت ضوابط آنها در جهت طراحی لازم الاجرا می باشد. اما با توجه به وضعیت و شرایط خاص تقاضای حمل و نقل در محدوده شهرک حمل و نقل به برخی از ضوابط تاکید بیشتری شده است. در ادامه به شرح این ضوابط پرداخته شده است.

ب- المانهای طراحی

اهم المانهای طراحی که لازم است در طراحی شهرک حمل و نقل بین المللی توجه ویژگی به آن گردد شامل سه دسته زیر می شود:

  1. مسافت دید
  2. مولفه های افقی
  3. مولفه های عمودی
  4. اجزا مقطع عرضی

جدول (1) فاکتورهای مهم طراحی معابر که لازم است در طراحی راهها حتماً مد نظر قرار گرفته شوند را نشان داده شده است. از آنجاییکه وسیله نقلیه طرح در این شهرک وسایل نقلیه باربر (نظیر تریلی و کامیون) می باشد لذا لازم است برخی از ضوابط بر اساس بحرانی ترین حالت تردد وسایل نقلیه باربری استفاده شود که در ادامه به ضوابط مشخصه های مورد نیاز اشاره خواهد شد. پارامترهای مشخص شده با خط در جدول (1) پارامترهایی می باشند که این بخش ضوابط آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

جدول 1- فاکتورهای مهم طراحی راهها و معابر شهرک حمل و نقل بین المللی

مقوله طراحی پارامترها و مولفه طراحی
مسافت دید مسافت دید توقف
مسافت دید تصمیم گیری
مثلث دید و دید در تقاطع
مولفه های افقی حد اقل شعاع در قوسهای افقی
بربلندی
تقاطع ها و گذرسازی
تعریض
مولفه های عمودی طول بحرانی سطوح شیبدار
مقاطع عرضی عرض خطوط تردد
عرض و روبه شانه ها
موانع تفکیک خطوط رفت و برگشت
جدول کشی
فاصله عاری از مانع
پارکینگ الگوی طراحی پارکینگ

 

ب-1- مسافت دید

از آنجاییکه بحرانی ترین وسیله نقلیه استفاده کننده از معابر، وسایل نقلیه باری نظیر تریلی و کامیون می باشد لذا مسافت دید باید با در نظر گرفتن مسافت دید مورد نیاز برای توقف و یا عکس العمل اینگونه وسایل در نظر گرفته شود. از جمله عوامل مورد نیاز جهت بررسی و تعیین مسافت دید ارتفاع مانع می باشد. در آشتو ارتفاع چشم راننده وسایل نقلیه سواری برابر با 07/1 متر (5/3 فوت) در نظر گرفته شده است حال آنکه ارتفاع چشم رانندگان وسایل نقلیه سنگین 44/2 متر (8 فوت) در نظر گرفته شده است لذا ارتفاع موانع موجود در معابر لازم است با رعایت تامین دید برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین در معابر در نظر گرفته شوند.

ب-2-حداقل شعاع در قوس های افقی

وسیله نقلیه طرح در معابر شریانی شهرک حمل و نقل بین المللی، تریلی می باشد لذا در نظر گرفتن ابعاد آن برای طراحی مولفه های افقی راهها، طراحی تقاطع ها و نحوه گذرسازی ضروری می باشد. شکل (1) و جدول (2) ابعاد و اندازه های تریلی طرح بر اساس آشتو و آیین طراحی راههای ایران (نشریه 161) نشان داده شده است.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 12
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 2.62 مگابایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *