دانلود پاورپوینت آشنایی با سقف های سبک


دانلود پاورپوینت آشنایی با سقف های سبک

مقدمه

کاهش وزن و هزینه ساخت سازه‌ها و افزایش سرعت اجرا، همراه با بهینه‌کردن رفتار ثقلی و لرزه‌ای آنها، همواره مد نظر مهندسین بوده است و از آنجا که یکی از مهمترین اجزای ساختمان برای رسیدن به اهداف مذکور، سقف‌ها می‌باشند، تحقیقات و مطالعات بسیاری در مراکز علمی و دانشگاهی صورت گرفته است تا با افزایش صلبیت درون صفحه‌ای سقف‌ها و سبک‌سازی سقف‌ها، موجبات کاهش نیروی زلزله و اقتصادی شدن ابعاد تیر و ستونها و بهینه‌ شدن رفتار کلی ساختمان فراهم گردد.

بدین‌ منظور، مجموعه حاضر در مورد بررسی رفتار انواع سقف‌های سبک معمول در کشور و سیستم‌های جدید سقف می‌باشد.

این نوع سقف امروزه یکی از متداول‌ترین سقف‌های اجرایی در کارگاه‌های ساختمانی است. این سقف عایق بسیار خوبی در برابر صدا و حرارت می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه و بلوک

1) تیرچه

2) بلوک

3) میلگرد حرارتی

4) میلگردهای ممان منفی

5) میلگردهای محل بازشوها

6) میلگردهای آویز سقف کاذب

7) بیم (ریپ) عرضی

 

1) تیرچه

  • تیرچه عضو پیش‌ساخته‌ای است متشکل از بتن و فولاد که در دو نوع تیرچه پیش‌ساخته و تیرچه خرپایی تولید می‌شود.
  • تیرچه‌ها در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می‌گیرند:
  • مرحله اول: در هنگام حمل و نقل تیرچه‌ها و اجرای سقف.
  • مرحله‌دوم: پس‌از خودگیری بتن سقف و جمع‌آوری شمع‌ها می‌باشد.

الف) تیرچه خرپایی:

تیرچه پیش‌ساخته خرپایی، ازخرپای فولادی و پاشنه بتنی تشکیل می‌شود. قالب بتن پاشنه فلزی بوده و در صورت استفاده از قالب دایمی‌(فوندوله)، آن را تیرچه خرپایی کفشکدار می‌گویند.

ب) تیرچه پیش‌تنیده:

برای ایجاد پیش‌تنیدگی در بتن تیرچه، معمولا از چند رشته سیم فولادی به قطر 5 میلیمتر، با مقاومت نهایی 17500 تا 19000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع، استفاده می‌شود. سیم‌ها قبل از بتن ریزی، تا 65٪ مقاومت نهایی خود کشیده می‌شوند. پس از بتن ریزی و به دست آوردن مقاومت کافی در بتن، و ایجاد پیوستگی مناسب بین فولاد و بتن، به آرامی‌رها می‌شوند تا تیرچه تحت تنش فشاری قرار گیرد. پوشش بتنی روی سیم‌های فولادی، در کلیه جهات، حداقل 20 میلیمتر است و فاصله دو سیم مجاور از هم به حدی است که بزرگترین دانه سنگی بتن، به آسانی بتواند از لابلای آن‌ها جا به جا شود. محل استقرار سیم‌ها طوری انتخاب می‌شوند که تنش فشاری در قسمت زیرین تیرچه، بیشتر از تنش قسمت بالایی آن باشد.

تیرچه‌های پیش تنیده، معمولا فاقد آرماتورهای عرضی می‌باشند. ولی در بعضی از انواع آن، برای تقویت مقاومت برشی دو انتهای تیر، میلگردهای عرضی مطابق شکل زیر در داخل بتن تیرچه کار گذاشته می‌شوند، تا علاوه بر تقویت برشی تیرچه، گیره‌های لازم را برای حمل و نقل تیرچه‌هاتأمین کنند.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 153
حجم: 3.85 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *