دانلود تحقیق انواع چرخدنده


پیشگفتار:

 

بر صاحبان خرد و دانش و بینش پوشیده نیست، که یکی از شاخصهای ارزنده موفقیت ملل بر دیگران میزان اطلاعات و مسئولیت های فردی است که بایستی در قبال کار و تخصص خود داشته باشند.

بدیهی است که استادان و مهندسان و معلمان چون مشعلدارانی بزرگ، روشنی بخش راههای تیره و تار زندگی ابناء بشر می باشند زیرا که توانسته اند زندگی عادی اولیه جامعه را بصورت نوین امروزی تبدیل نمایند . همانطوری که ملاحظه می شود اغلب کشورها از جمله کشورهای اروپای غربی و شرقی که دارای صنایع سنگین بوده وپیوسته در پناه کوشش و زحمات طاقت فرسای مهندسین کار آزموده و دانشمندان لایق خود توا نسته اند کشورشان را به اوج عظمت برسانند و از دسترنج و تکنیک های برتر خود سایر کشورها را رهنمون باشند و ماشین آلات صنعتی و الکترونیکی خود را در اغلب کشورهای جهان گسترده نمایند در این صورت دنیایی که با این سرعت بطرف دانش و بینش و صنعت پیش میرود بر ما است که بکوشیم تا لااقل قطره ای ازدریا باشیم .البته ناگفته نماند که کشور عزیز ما با داشتن مهندسین متخصص وجوانهای متفکر استعداد صنعتی ش دن را خواهد داشت در این صورت بر این افراد است که در کمک به صنعت و خود یاری کوشا باشند.

اما در این میان مهندسین یا متخصصین در هر رشته ای را خود مأخذ و منبعی باید تا در تحت آن بتوانند بوظایف کار خود و پیشرفت و تکنیکهای نوین آگاهی پیدا کنند و برای دسترسی به این اهداف ، کتاب یکی از منابع مهم بوده که می توان توسط آن خود و دیگران را در جهت علم و صنعت هدایت نمود . از آنجایی که در امور فنی وتکنیک امروزه کتابی در این مورد در دسترسی دانشجویان و دانش پژوهان دررشته های صنایع و مکانیک و ذوب فلزات نمیباشد لذا تصمیم بر آن گرفتم تا شاید این مجموعه کوچک ناچیز کمکی به دانش دیگران و راهنمایی برای کارخانجات ماشین سازی بوده و در پیشرفت صنعت شریک باشم.

مقدمه :

پینیون و کرانویل :

عمل این قسمت در واقع فراهم ساختن یک نسبت دائمی کاهش سرعت است و همچنین چرخش 90 درجه ای مسیر گشتاور انتقالی. نسبت کاهش سرعت در این قسمت در حدود 4:1 برای خودروهای معمولی تا 10:1 برای خودروهای سنگین متغیر است. این عمل در یک یا دو مرحله انجام می شود. برای کاهش کمتر از حدود 7:1 این عمل یک مرحله ای و برای کاهش بیشتر این کار در دو مرحله صورت می گیرد. کاهش دور توسط یکدست چرخدنده صورت می گیرد که گشتاور دریافتی از محور خروجی جعبه دنده را به دیفرانسیل انتقال می دهند. این چرخدنده ها از دو چرخدنده که یکی کوچکتر بنام پینیون ( pinion ) و دیگری بزرگتر بنام کرانویل ( crown wheel ) تشکیل می شود. البته گاهی اوقات و در برخی موارد از جمله در خودروهای سنگین بجای پینیون و کرانویل از حلزون ( worm ) و چرخ حلزون ( worm wheel ) استفاده می شود که بعلت اصطکاک بیشتر راندمان مکانیکی کمتری نسبت به چرخ دنده ها دارند، اما نیروی فشارنده آنها بیشتر است و استفاده از آنها در جاهاییکه کاهش سرعت بیشتری مورد نیاز می باشد، مناسبتر است. (شکل1-1)

شکل1-1 حلزون و چرخ حلزون که در خودروهای سنگین استفاده می شود.

در زیر به سه نمونه از دنده هایی که بعنوان پینیون-کرانویل در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند اشاره شده است :

1)  straight bevel gears

در این حالت پینیون و کرانویل، چرخدنده های ساده هستند. این پینیون و کرانویل در واقع ساده ترین و ارزانترین نوع آنهاست. مشکل اصلی آنها این است که در این حالت دنده ها به طور پیوسته با هم درگیر نیستند و حالت درگیری وخلاصی پشت سرهم دارند و باعث ایجاد ضربه و ایجاد صدا می شوند.

 

 

شکل1-2 straight bevel gears

2) spiral bevel gears

این نمونه نیز همانند حالت قبلی است با این تفاوت که از چرخدنده های مارپیچی بجای چرخدنده های ساده استفاده شده است که باعث کارکرد نرمتر سیستم در این حالت می شود، ضمن اینکه بعلت تماس پیوسه دنده ها با هم از میزان سروصدا در این حالت کاسته می شود.

شکل1-3 spiral bevel gears

3) hypoid gears

این چرخدنده ها نیز دنده های مارپیچی دارند و تنها تفاوت آن با حالت قبل در این است که در اینجا پینیون زیر خط مرکزی کرانویل قرار می گیرد؛ در نتیجه میل گاردان پایین تر می آید و می توان کف اتاق و مجرای عبور میل گاردان را پایین تر در نظر گرفت. همچنین از دیگر مزایای این حالت، این است که تعداد دنده های درگیر برای حمل بار در این سیستم بیشتر است.

این مجموعه با نام طراحی چرخ دنده های پینیون کرانویل شامل کلیاتی درباره انواع چرخ دنده و طراحی کامل چرخدندههای پینیون کرانویل و ماشین های مورد استفاده برای تراش این نوع چرخ دنده ها می باشد. البته در بخش آخر نمودارها و شکل هایی که می توانست برای استفاده کننده مفید باشد گنجانده شده است .

 

فهرست مطالب

پیشگفتار

فصل اول – مقدمه

مقدمه

فصل دومانواع چرخدنده                          

چرخدنده های شانه ا ی

چرخدنده های ساده

چرخدنده های ساده داخلی

چرخدنده های مارپیچی

چرخدنده های مخروطی

چرخدنده های حلزونی

چرخدنده های جناقی

فصل سوممکانیزم چرخدنده های مخروطی

ابعاد چرخدند ه های مخروطی و مکانیزم آنها

قابلیت انتقال بار

محاسبات مقاومتی

فصل چهارمچرخدنده های مخروطی مارپیچ

طبقه بندی عموی چرخدنده های مخروطی مارپیچ

هندسه چرخدنده مخروطی مارپیچ و روابط پایه ا ی

زاویه مارپیچ

جهت  مارپیچ

جهت های چرخش

انتخاب جهت انحناء و چرخش

اشکال مخروط های چرخدنده های مخروطی

جهت مارپیچ، جهت چرخش و رابطه آنها با نیروها

تجزیه نیروها

نیروی رانش محوری

نیروی شعاعی

محاسبات تنش و نرخ توا ن

سیستم گلیسون Gleason

زاویه مارپیچ سیستم گلیسون

چرخدنده های صفر و هایپوئید

چرخدنده های هاپیوئید(hypoid gears

چرخدنده های مخروطی مارپیچ با سیستم پالوئید(palloid) کلینبرگ

سیستم کروکس(kurvex) برای چرخدنده های مخروطی مارپیچ

محاسبات چرخدنده کروکس

طراحی چرخ دنده های ها پیوئید برای محورهای اتومبیل

چرخدنده های مخروطی مارپیچ سیستم آرکوئید(ARCOID).

فصل پنجم – حل مسأله و برنامه مطلب

حل مسأله

برنامه مطلب

نتیجه گیری

پیشنهادات

منابع

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 98
حجم: 5.84 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *