نرم افزار آزمون شخصیتی MMPI


آزمون MMPI، مشهورترین و پرمصرف‌ترین پرسش‌نامه شخصیتی است که به عنوان یک ابزار عینی برای تشخیص بیماری‌های روانی تدوین شده است . این آزمون، یک پرسش‌نامه خودسنجی با پاسخ‌های “آری” یا “نه” است. این آزمون دارای سه مقیاس روایی و ده مقیاس بالینی است. مقیاس‌های روایی، اطلاعاتی را در مورد رویکرد آزمودنی نسبت به آزمون فراهم می‌کنند. ده مقیاس اولیه بالینی نیز برای تشخیص اختلال‌های روانی به کار می‌رود.

هدف از اجرای تست MMPI-2 شناخت ابعاد شخصیت آزمون دهنده می باشد و ویژگیهای شخصیتی فرد را مشخص می کند. کاربرد تست MMPI-2 در موارد استخدام مشاغل خاص و مهم، ازدواج و مسائل خانوادگی و همچنین شناسایی اختلالات رفتاری و روانی می باشد و حتما باید توسط متخصصین روانسنجی و یا روانشناسی تفسیر گردد.

«MMPI فرم کوتاه»

MMPI در سال ۱۹۶۷ توسط کانن به ۷۱ سوال تقلیل یافت. وی ادعا نمود که این ماده­ها می­توانند همان قدرت تشخیص آزمون اصلی (فرم بلند) را داشته باشد. در سال ۱۳۵۴ اخوت، براهنی، شاملو و نوع پرست، این آزمون را بر روی دانشجویان و دانش آموزان دختر و پسر نرم نمودند. و از روایی و اعتبار خوبی نیز برخوردارامی باشد.

این آزمون شامل ۱۱ ماده می­باشد (۳ مقیاس روایی و ۸ مقیاس بالینی):

الف- مقیاس­های روایی

(L) دروغ­سنج: سادگی، تحجر فکری یا دروغگویی آزمودنی را نشان می­دهد.

(F) نابسامدی: بیشتر نمودار آشفتگی فکری و خود کم انگاری است.

(K) مقاومت دفاعی: جنبه­ های دفاعی آزمودنی را نشان می­دهد.

ب- مقیاس­های بالینی:

(Hs) هیپوکندری Hypochondriasis

(D) افسردگی   Depression

(Hy) هیستری   Hysteria

(Pd) انحراف اجتماعی  Psychopathic deviation

(Pa) پارانویا Paranoia

(Pt) ضعف روانی Psychasthenia

(Sc) اسکیزوفرنیا Schizophrenia

(Ma) هیپومانی     Hypomania

البته لازم به ذکر است که در فرم کوتاه سه مقیاس؟، Si، MF، از بین ۱۴ مقیاس فرم بلند حذف شدند. حذف مقیاس MF (مردانگی- زنانگی) از فرم ایرانی به علت تفاوت­های فاحش فرهنگی بین صفات و ویژگی­های زنان و مردان ایرانی و غربی بوده است. حذف مقیاس Si (درونگرایی اجتماعی) نیز به این علت بوده که این مقیاس، حتی در فرم اصلی MMPI دارای ثبات و روایی رضایت بخشی نبوده است. بنابراین استفاده از این مقیاس، نمی­تواند دارای ارزش تشخیصی باشد. میزان استفهام (؟) نیز به علت کم بودن تعداد سوالات در فرم کوتاه حذف گردید و لذا هنگام اجرای پرسشنامه، باید از آزمودنی خواسته شود تمام سوالات را پاسخ دهد.

تصویر محیط نرم افزار

این پکیج نرم افزاری شامل سه بخش زیر است:

۱- نرم افزار: حاوی فایل برنامه که بدون نیاز به اینترنت و بدون محدودیت روی چندین کامپیوتر قابل نصب و اجرا است.

(نکته: نرم افزار قابلیت رسم نیمرخ روانی را ندارد ولی شما با مشاهده نتایج آزمون و شاخص ها می توانید به تفسیر نتایج بپردازید)

۲-تحلیل و تفسیر: شامل مجموعه کامل فایل راهنما، تحلیل و تفسیر به همراه مثال

۳-فرم کاغذی آزمون MMPI-2 جهت پرینت سوالات

فرم کوتاه 71 سوالی

 توجه: برخلاف سایتهای انلاین که با گرفتن مبلغ زیادی فقط یک بار میتونید تست از خودتون بگیرید و برای جواب و تفسیرش و رسم نمودار باید پول پرداخت کنید با این نرم افزار که بهتون ارائه کردیم میتونید هر چقدر که خواستید از خودتون تست بگیرید و تا جایی که میشه خودتون رو اماده کنید.
این تست رو توی ازمون های استخدامی دولتی هم میگیرن ازتون، پس اگه میخواهید که جواب تستون خیلی عالی در بیاد باید چند بار تمرین کنید تا خوب جواب بدید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *