دانلود پروژه تمرین معماری 2 – مطالعاتی از طراحی دبستان


دانلود پروژه تمرین معماری 2 – مطالعاتی از طراحی دبستان

ازمیان همه ی پروژه های معماری  که می بایست طراحی شودهیچ یک به اندازه ی طراحی مدرسه نمی تواندجذاب و دل انگیز باشد.چرا که بسیاری از فعالیت های مهم انسانی و آموزش ورشدکودکانمان در آن صورت میگیرد.

ساختمانهایی که به عنوان مدارس ابتدایی ازآنهااستفاده می شود عموما از لحاظ کاربرد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشد و فضایی دل انگیز برای کودک که زمان  قابل توجهی از اوقاتش را در آن سپری می کند نیست وتحرک وپویایی رااز کودک گرفته وبه جای تشویق او به درس خواندن نسبت به یادگیری دل سرد می کند.

مدرسه تمام مکانهایی که انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری از آن استفاده می کند.این مکان تنها برای یادگیری وآموختن عقاید نمی باشد بلکه برای فهم ادراک دلایل وجود رابطه ی متناسب بین انسان و طبیعت می باشد.

که می توان شامل فضاهای زیر باشد:

1_فضاهای آموززشی

2_فضاهای کمک آموزشی

3_فضای اداری

4_فضای خدماتی

5_سالن ورزشی

6_آمفی تئاتر

7_فضاهایی برای آموزش علمی دروس مانند باغ گیاه شناسی

 

اهداف کلی که درطراحی دبستان مورد نظراست:
_1 ایجاد بستری مناسب جهت تغییر نگرش نسبت به تعلیم و تربیت
_2 کشف راه منطقی بین یادگیری ،یاددهی و طراحی معماری
_3 توجه به تناسبات انسانی(کودک)در فضای آموزشی
_4 انعطاف پذیر ساختن مدرسه و فضای آموزشی(ارتباط مستقیم با طبیعت(
_5 تشویق کودکان به اکتشاف ،خلاقیت،تصور،بیان،تحقیق و مطالعه(آموزش به صورت عملی(
_6 و در مجموع ایجاد دنیایی بهتر برای کودکان

 

نقد و بررسی نظام های آموزشی

بر اساس دسته بندی آقای دکتر سمیع آذر در رساله دکترای خود (تاریخ تحولات مدارس در ایران) سیستم های آموزشی دارای 3 دسته زیر می باشند:

1- سیستم آموزش سنتی ( معلم محور(

2- سیستم آموزش رایج( موضوع محور(

3- سیستم آموزش مدرن (شاگرد محور )

 

سیستم آموزش سنتی ( معلم محور(  :که شکل حلقه داشته ومعلم در این روش در نقطه ی آغازین حلقه ومعمولا در جناح بالای اتاق می نشیند وطلاب در دو سوی او شکل دایره گونه را تشکیل می دادند.

سیستم آموزش رایج(موضوع محور):در این سیستم کلاس درس به صورت اتاق مستطیل شکل که در داخل آن نیمکت هاوسکوی استقرار معلم در برابردانش آموزان است که یک نوع اصالت معلم در تعلیم وتربیت را به عنوان تنها منبع کسب دانش است ورابطه ی دانش آموزان با یکدیگر سرکوب وحتی سزاوار تنبیه تلقی می شود.و مفهوم دانش آموز موجودی خالی از دانش که تنها با نیروی شنیدن قادر به فراگیری است.

3 آموزش مدرن (دانش آموز محور)

الگوی جدید کلاس درس اتاقی است معمولا مربع شکل که در آن میز و صندلی های دانش آموزان قابل حرکت و جابه جایی است و در اطراف کلاس پراکنده گردیده اند . در پشت این میزها که از نظر شکلی کاملا متفاوت با نیمکت های مرسوم در ایران است گروه های کوچک معمولا 4 نفری دانش آموزان در یک ارتباط متسمر با یکدیگر قرار دارند . در این کلاس ها جایگاه دانش آموزان تا پایان سال ثابت نبوده و امکان پیوستن به گروه جدید همیشه وجود دارد .در داخل کلاس درس به غیر از میز و صندلی و تخته سیاه اشیا کمک آموزشی بسیاری نیز یافت می شود . شاید بتوان گفت که بخش عمده ای از اشیا آموزشی که مطابق معمول در اتاقی به نام آزمایشگاه نگهداری می شده است. اکنون به داخل کلاس آورده شده است تا به طور دائمی در دسترس دانش آموزان قرار گیرد .

   رنگ فضاها

رنگ بعنوان عنصر تفکیک ناپذیر معماری تاثیر فراوانی بر روحیه و رفتار کاربران فضاها و ساختمانها دارد وحالات روانی و عاطفی آنان را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد.

در مدارس ، رنگ فضاها و تجهیزات آموزشی به دلیل شرایط سنی و روحی کودکان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است . زیرا این امر می تواند باعث شادابی ، نشاط ، آرامش روانی ، تحرک و تلاش دانش آموزان گردد و فرآیند یادگیری را افزایش دهد . همچنان که می تواند زمینه کسالت ، خمودی ، بی تحرکی ، عصبانیت ، اضراب و افسردگی آنان را فراهم آورد . در حالی که خاکستری رنگ بی رنگی است متاسفانه از رنگ خاکستری استفاده می شود .

                  تیرگی و روشنی

رنگهای تیره از جنبه بصری انسان پیشروی می کند به این سبب دیوارهای تیره رنگ ، اتاق را کوچکتر نشان می دهند  . متقابلا رنگهای روشن پسروی داشته فضا را بزرگتر می نمایند .

                 سردی و گرمی

انسان می تواند بوسیله احساس تا هفت درجه گرما یا سرما را در محل کارش حس کند . هر وقت که با رنگ آبی یا سبز مواجه می شود ، احساس سردی و موقعی که قرمز یا نارنجی را می بیند گرما را احساس می کند .رنگهائی که از تجزیه نور سفید حاصل می شوند دارای حداکثر درخشش هستند

                 مکان رنگ

برحسب اینکه رنگ در سقف ، دیوارها یا کف قرار داشته باشد ، اثرات خاصی در انسان بوجود می آورد که دقت در ویژگی آنها واجد اهمیت است . رنگهای گرم روشن از بالا تحریک کننده از طرفین گرمابخش و در کف حالت رونده دارند ، رنگهای گرم و تیره از بالا متین از طرفین محدود کننده و در کف اطمینان بخش هستند .رنگهای سرد و روشن از بالا آرام بخش از طرفین وسعت بخش و بر زمین نرم و لطیفند ، رنگهای سرد وتیره از بالا تهدید کننده و از جوانب مالیخولیائی و در پایین سنگین و طاقت فرسا بنظر می آیند.

              صــــوت

از جمله عواملی که سبب کاهش تمرکز حواس و از دست رفتن دقت و توجه در افراد می گردد سروصداهای اضافی و آزار دهنده است .موقعیت مکانی مدارس وهمجواری نادرست آنها با مناطق پرصدا موجب کاهش بازدهی آموزشی می گردد .احداث سدهای صوتی مانند خاکریزها ، فضای سبز متراکم و یا حائل شدن ساختمانهای جنبی دیگر می تواند در کاهش تراز صدای نامطلوب در محیط آموزشی بسیار موثر باشد . همچنین دور نگهداشتن امکانات و وسایل ورزشی از کلاسهای درس باعث تمرکز حواس دانش آموزان و رشد فرآیند یادگیری می گردد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 87
حجم: 4.33 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *