2- طرح کالبدی و سازمان فضایی طرح
بخشی از ضوابط و معیارهای طراحی کالبدی به منظور سازماندهی فضایی محدوده طرح به شرح زیر ارائه میگردد .
1-2- ضوابط طراحی کالبدی
1)- حدنصاب فاصله و زمان سپری شده مراکز خدماتی تا بخش مسکونی :
الف- محدوده مسکونی محل بازی،ملاقات همسایهها.
ب- محدوده رفع مایحتاج روزانه- برخوردهای دوستانه.
– مغازهها- کودکستان- مدرسه ابتدایی- موسسات امور اجتماعی و درمانی- ایستگاههای اتوبوس.
ج- بخشی از شهر، محل رفع مایحتاج در زمانهای ویژه.
– فروشگاههای بزرگ، موسسات فرهنگی، مدارس راهنمایی، محل کار.
تنظیم عملکرد فضایی اهداف
محیط برنامهریزی :
بخش مسکونی، نقطه حرکت = مسکن
2- رابطه زنجیری بین مقاسط مختلف در مسیر دسترسی ها :
3- تنظیم دسترسی ها و مقاصد با اهداف مشخص :
الف – راههای مشخص که همه روزه طی می شود .
ب- راههای منتهی به مقاصدی که به لحاظ آب و هوا و فضای دلپذیر انتخاب می شود
پ- انتخاب راههای فرعی و میان بر
ت- تجمع فعالیت ها در مسیر خیابانهای اصلی از نظر عملکرد
ث- درجه بندی پیاده روها به عنوان دسترسی ها تعیین کننده در مجموعه های مسکونی
د- دسترسی برای مایحتاج روزانه به صورت زنجیره ای
ذ- مسیرهای پیاده با پیش بینی استراحتگاه
ر- شبکه بندی راهها بر اساس سلسله مراتب
4- طراحی پیاده روها و دسترسی عابر پیاده :
الف – تفاوتهای فضایی در مسیر پیاده روها به منظور شناخت محیط و کسب کنجکاوی
ب- خصوصیات فضایی متنوع ، با توجه به برداشتهای مختلف افراد نیاز به طراحی مناسب با محیط و فضای پیرامون دارد .
پ- طراحی راههای مختلف نسبت به محیط آن این امکان را میدهد که برای مسیر پیاده گزینه های مختلفی با توجه به محیط تجربه گردد .
طراحی راهها در محیط آرام
ت- تعیین نیازهای مختلف در طراحی مسیر پیاده ، قابل استراحت بودن محیط ، تمرکز و فعالیت ، دلپذیری ، آرامش و ایمنی
رفع خستگی در محیط طبیعی
5- عوامل شکل دهنده طراحی پیاده رو ها با شبکه ارتباطی شهری :
الف – تمرکز فعالیت ها و جاذبه های شهری ( نشانه های برجسته ) در ایجاد ارتباطات و هویت شهری نقش تعیین کننده دارند .
ب- استخوان بندی و شالوده تقاطع ها و نقاط تمرکز در ترکیب بندی و شالوده ( استخوان بندی ) ساخت شهری گویای نحوه طراحی درست و یا نادرست است .
پ- عوامل شکل گیری چهره شهر با مناظر اطراف و پستی بلندیها
ت – فضاهای باز عمومی و نیمه عمومی شامل میدانها و تقاطع ها ویژگیهای کالبدی شهر و منطقه را تشکیل میدهد
6- سیمای عمومی بافت کالبدی ( چشم اندازها ) :
الف – مناظر و فضاهای اطراف ، رودخانه ها و حریم های سبز ، همگی روابط به هم پیوسته بین مراکز شهری و این فضاها می باشد . ( شکل طبیعی شهر )
ب- بعضی از جلوه های شهری مثل آب افشانها ساختمانهای بلند ، میدانها .بلوارها ، و … نماد یک شهر و محله را به نشان میدهند .
پ- نمادهای شهری ، میدانها ، کوچه ها ، مساجد و عناصر تاریخی برای افراد پیاده نشانه هویت و جهت گیری به سمت و سوی خاص می باشد .
ت- در طراحی مسیرهای پیاده باید زیباترین فرم راهها را در ارتباط با محیط اطراف در نظر گرفت و کوتاهترین راه را .
7- نظام رفت و آمد وسایط نقلیه (دسترسی سواره ) :
الف – محدودیت وسایط نقلیه با ایجاد موانع و پارکینگ متمرکز ( دور برگردان ) در مسیر حرکت آنها در بافت مسکونی امکان پذیر است .
ب- ایجاد حلقه ارتباطی داخلی به عنوان یک کانون ارتباطی خدمات رسانی به سایر قسمتهای بافت از طریق دسترسی فرعی امکان پذیر است .
پ- ارتباط از طریق جمع کننده حلفوی به منظور ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ وجهت یابی مبادی ورودی و خروجی قابل استفاده می باشد .
ت- نکات منفی جمع کننده حلقوی عبارتند از :
– قطع کردن راههای سواره و پیاده
– بار زیاد برروی قسمتی از ترافیک خارجی
– نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد
8- سلسله مراتب نظام ارتباطات در یک محیط شهری :
الف – ارتباطات یک محیط مسکونی توسط خیابانهای پخش کننده مرکزی با توجه به پارکینگها و گاراژها ، تراکم ترافیک اتومبیل ها و ارتباط منازل مسکونی از راههای کوتاه و یا در مواقع ضروری از طریق خیابانهای اتومبیل رو
ب- حجم ترافیک در زمان کاهش یا افزایش آن برای مسیرهای اتومبیل رو رفت و آمد افراد پیاده که اساس اندازه گیری حجم راههای برتردد است .
ت- سلسله مراتب ساختار ارتباطی بر اساس تراکم ترافیک (ِِA) با ایجاد راههایی به منظور جدا ساختن یا یکی کردن ترافیک در زمانهای متفاوت .
9- هماهنگی برای ایجاد فضای مناسب و طراحی :
الف – تصویر فضای خیابان تقسیم بندی شده و نامحدود است . ( بسیار نامناسب ) .
ب- تقسیم بندی خیابان به قسمتهای مختلف با ایجاد فضاهای سبز و عقب نشینی ساختمانها ( مناسب )
پ- فضای خیابانها دقیقا و بسیار خوب تقسیم بندی شده است (مناسب )
9- مقایسه سیستم های طراحی در بافت کالبدی عمق دید و جداره بندی معابر:
الف- خیابانهای محلی بر مبنای عرف شناخته شده ، تقسیم فضایی با تگرش خطی و طولی ، حرکت راحت و مستقیم
ب- خیابانهای مراکز مسکونی تقسیم فضایی با جهت دادن خطوط
- دید کافی در فضای خیابان
- حرکت و شدت ترافیک تأکید شده و به عنوان عامل اصلی شناخته می شود .
- تأثیر بر روی نحوه رفت و آمد .
- الویت دادن به سرعت
- دید کافی در طول خیابان وجود ندارد .
- تقسیم بندی طول خیابان در قستمهای کوتاه و متقاوت اشکل در دید ، وجود مانع و تغییر جهت .
- تأثیر بسیار بر روی رفت و آمد
- رفت و آمد توام با توقف است و سرعت زیاد غیر ممکن است .
- برش طولی خیابان حداکثر 40 متر .
تعریض خیابان فضای مسکونی
10 – طراحی پارکینگ های مختلف :
الف – راه حلهای مختلف در طراحی پارکینگ در مجتمع های مسکونی
ب- نحوه استقرار پارکینگ نسبت به موقعیتهای مختلف ساختمانهای مرتفع
- پارکینگ در زیر زمین طراحی گردیده است .
- قسمتی از پارکینگ در زیر زمین طراحی گردیده است .
- پارکینگ در قسمتی از زیر ساختمان قرار گرفته است .
- تقسیم بندی در ساخت پارکینگ در ارتباط با ساختمان ، قسمت حلوه آمده و کم ارتفاع
11- طراحی پارکینگ های بزرگ در مجاورت مراکز مسکونی و خدماتی
نامناسب
مناسب
الف – پارکینگ در قسمت ورودی مجموعه
ب- پارکینگ در ارتباط با ساختمانها چند طبقه با ورودی جداگانه
پ- پارکینگ بدون ارتباط با ساخت و ساز های مجاور (نامناسب)
ت- طراحی پارکینگ طبقاتی در ورودی مجموعه های مسکونی و خدماتی
ث- طراحی پارکینگ در مجاورت مجتمع های مسکونی ، تجاری و اداری
1- اداری ـ تجاری
2- مسکونی
3- پشت بام ها
ترکیبی از تجاری و اداری و پارکینگ یکی از بهترین روشها مورد تأیید می باشد .
12- انواع پارکینگ های بزرگ طبقاتی :
الف – پارکینگ های طبقاتی با صرفه جویی در فضا رابطه مناسب بین هزینه ها و استفاده مناسب از زمین با حجم کافی می باشد .
ب- پارکینگ طبقاتی غیر همسطح الگوی مناسبی در ترکیب فضاها و انطباق با ساختمانهای مجاور می باشد .
پ- طراحی پارکینگ های طبقاتی با توجه به رابطه مکان (عمق ) و محل استقرار ( سطح ) و ورود و خروج بایستی به خوبی سنجیده شود.
ت- مدلهای مختلف پارکینگ طبقاتی از نظر سیرکولاسیون و ورودی و خروجی ارائه میشود .
13- تخصیص فضاهای عملکردی مختلف از نظر ترافیک سواره و پیاده
تغییرات در ساختار ارتباطات یک مجموعه شهری بدون محدودیت ، حرکت ترافیک روان برای انواع وسایط نقلیه در محیط مسکونی و ترافیک افراد خارج از محدوده
14- اجزای طراحی فضای باز و مبلمان شهری
الف – انعطاف پذیری فضاها
– تا حدامکان قابل استفاده
– درزمان نیاز قابل تغییر باشد .
ب- تقسیم بندی فضاها
– تغییر در طراحی فضاها با استفاده از مصالح مختلف
– ارائه فضاها با کارکردهای مختلف
ت- اجزا و عناصر تقسیم بندی فضاها
درختها ، چراغ های روشنایی و فضای بازی
15- تأثیر عوامل اقلیمی و محیط زیست بر طراحی برای استفاده کنندگان تعیین کننده می باشد .
16- انتخاب مسکن مورد نیاز افراد مختلف با توجه به ساختار اقتصادی و اجتماعی ( تعیین الگوی مسکن )
17- طراحی معماری با سازماندهی طرح مناسب از نظر مسایل اقلیمی و مسائل اقتصادی و اجتماعی
18– رابطه بین خیابان و ساختمان مسکونی:
– ساخت و ساز بسته، ورودی از قسمت جلوی ساختمان.
– رابطه بین ساختمان مسکونی با اطراف آن
– رابطه ساختمانی مسکونی با اطراف آن با طراحی باز و انسانی ( ارتباط بین خیابان و مسکن ضرورت می بابد )
– رابطه بین مسکن و حیاط
– هیچگونه ارتباطی با مسکن و باغچه وجود ندارد.
– در طبقه همکف ورودی به خانه از حیاط پشت و باغچه میسر است
– رابطه بین فضای موجود و اندازه
حجم ساختمان
– اندازهها و مقیاسهای یک ساختمان
در ارتباط با فضای اطراف
19- رابطه بین ساختمان و فضاهای باز اطراف :
الف- هویت بخشی به منظور تعیین جهت ( نظام ترکیب بندی فضاها )
ب- تقسیم بندی صحیح در فضاهای محدود
پ- در نظر نگرفتن مقیاس انسانی در فضای باز ( نامناسب )
ت- برح سازیها اغلب رابطه انسان با محیط طبیعی اطراف را قطع نموده و زندگی در این گونه فضاها با مشکلات مواجه است .
ث- ایجاد تنوع با اشکال مختلف در ساختمان و فضای باز حس کنجکاوی و دلپذیری را بر می انگیزاند .
20- مکان یابی صحیح ساختمانها با وضعیت طبیعی و فضای باز عمومی
تعیین محل صحیح ساختمان در زمینهای با پستی و بلندی مختلف و طبقهبندی ساختمان در رابطه با آنها