رابطه تمرکز و رسمیت را بطور خلاصه
رسمیت زیاد، میتواند با یک ساختار متمرکز و یا با یک ساختار غیرمتمرکز مرتبط شود. در سازمانهائیکه بیشتر کارکنان آنها غیرمتخصصاند میتوان انتظار داشت که به منظور راهنمایی این افراد، قوانین و مقررات متعدد تدوین شده باشد. وقتی مدیریت اختیار متمرکز را در سازمان حفظ میکند، پیشفرضها مدیریت اقتدارگر بر سازمان مسلط میگردد در این حالت، کنترل از طریق رسمیت و تمرکز تصمیمگیری در سطح مدیریت عالی به اجرا در میآید. از طرف دیگر اگر سازمان متشکل از کارکنان حرفهای است شما باید انتظار داشته باشید که رسمیت و عدم تمرکز کمی بر سازمان حکمفرما باشد. کارکنان حرفهای پیشبینیپذیری را دوست دارند، که این مهم با استاندارد نمودن موضوعات پرسنلی برابر است. بنابراین شما باید انتظار داشته باشید که عدم تمرکز با قوانین و مقررات جامع با هم پیوند داده شوند. مضافا اینکه منافع کارکنان حرفهای در کار فنی آنها نهفته است نه در تصمیمگیری استراتژیک آنها. این امر میتواند رسمیت و عدم تمرکز کم را موجب شود. از اینرو تمرکز بیشتر با تصمیمات استراتژیک سازگار بوده تا تصمیمات عملیاتی. تصمیمات استراتژیک تأثیر کمی بر فعالیتهای کاری کارکنان حرفهای دارند.