رسمیت را تعریف کرده و دامنه رسمیت را بطور خلاصه توضیح دهید؟
رسمیت؛ به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شدهاند، اشاره میکند و نوعی معیار استاندارد کردن است و موجب شده که نهاده های کارکنان در کاری که باید انجام گیرد کمتر دخالت داده شود. اگر شغلی از میزان رسمیت بالایی برخوردار باشد، متصدی آن برای انجام دادن فعالیت مربوط به آن شغل و اینکه چه موقعی انجام شود و چگونه باید انجام گردد از حداقل آزادی برخوردار است که در آن شرح شغلها مشخص، قوانین و مقررات زیاد و دستورالعمل ها روشن است. وقتی رسمیت کم است کارکنان در بکارگیری نقطه نظرات خود آزادی عمل بیشتر دارند.
دامنه رسمیت؛ میزان رسمیت بین سازمانها نسبت به هم متفاوت بوده و همچنین در درون سازمانها نیز این تفاوت به درجات مختلفی وجود دارد. در مشاغلی که آزادی عمل زیاد بوده (مشاغل حرفهای) از میزان رسمیت کاسته شده و در مشاغلی که برای هر عمل و اقدامی یک روش استاندارد شده و خاص داشته باشد (مشاغل غیرحرفهای)، رسمیت افزایش مییابد. رسمیت نه تنها برحسب غیرتخصص یا حرفهای بودن تفاوت دارد بلکه بر حسب سطوح سلسله مراتب سازمانی و واحدهای وظیفهای سازمانی نیز قابل تغییر و تفسیر است. آزادی عمل مدیران در سلسله مراتب به طرف بالا افزایش مییابد بنابراین رابطه رسمیت با سطوح سازمانی معکوس است. نوع کاری که انجام میشود نیز در میزان رسمیت تأثیر دارد مثلا مشاغل در بخش تولید نسبت به بخش فروش از رسمیت بیشتری برخوردارند.