الزام بررسی وجود زیرزمین، قنات، چاه‌های فاضلاب یا آب انبار در ملک قبل از تائید فرم شروع به کار


الزام بررسی وجود زیرزمین، قنات، چاه‌های فاضلاب یا آب انبار در ملک قبل از تائید فرم شروع به کار

 

از موارد مهمی که هنگام اولین بازدید و قبل از تائید فرم شروع به کار باید به دقت مورد نظر قرار گیرد، محل قرارگیری و عمق زیرزمین و همچنین موقعیت چاه‌های قدیمی ملک است.

چاه های آب و فاضلاب و قنوات که در محوطه عملیاتی پروژه واقع شده اند و پر کردن آنها ضروری است باید با نظر دستگاه نظارت پر و ساخته شوند.


بررسی وجود قنات و چاه

  • معمولا در مرحله قبل از ساخت و از طریق آزمایش های خاک و نقشه قنوات وجود یا عدم وجود قنات مشخص می گردد.
  • معمولاً بررسی سابقه محل از نظر عبور قنات قدیمی از زیر ملک، به دلیل عدم انجام مطالعات ژئوتکنیک در اغلب ساختما‌ن‌های زیر ۵ طبقه قدری مشکل است و لازم است بر اساس پرس و جو ها و نقشه های زمین شناسی و در حین عملیات اجرایی در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری نمود.
  • بسیاری از قنوات در حال حاضر به صورت بایر یا متروک بوده و مالکی ندارند. در عین حال بسیاری از پروژه های عمرانی شهری به ناچار با قنات های شناخته شده و یا ناشناخته برخورد می نمایند. بنابراین حتی چنانچه در مواردی احداث پروژه عمرانی یا ساختمان جدید در زمین با احتمال وجود قنات از منظرحقوقی و قانونی بلا اشکال باشد، باز هم مستلزم رعایت تمهیدات فنی ویژهای است که عدم توجه مناسب به آنها تهدیدات بالقوه ای نظیر فروریزش قنات ، نشست وتخریب ساختمان، بالازدگی آب، اختلال در آبرسانی و… را در پی دارد.


اقدامات لازم پس از اطلاع از وجود چاه

  • بعد از مشخص شدن چاه‌های فاضلاب باید مالک متعهد گردد که قبل از تخریب ملک و یا هرگونه خاکبرداری نسبت به پر کردن آن‌ها با شفته آهک یا بتن اقدام خواهد کرد.
  • به تعویق انداختن اینکار تا مرحله گودبرداری ممکن است باعث گم کردن موقعیت چاه‌ها و بسته شدن کاذب دهانه چاه با نخاله‌های ساختمانی گردد و معمولاً عوامل اجرایی در حین خاکبرداری چاه‌ها را با خاک پر می‌کنند که ممکن است بعدها باعث بوجود آمدن نشست و حوادث مالی و یا جانی گردد.
  • در صورتیکه در بررسی اولیه و بعد از انطباق محل چاه‌ها با نقشه‌های سازه‌ای مشخص شد که چاه‌ها زیر ستونها واقع شده‌اند، توصیه می‌شود که علاوه بر اجرای تمهیدات فوق الذکر جهت پر نمودن چاه‌ها، موضوع با مهندس محاسب مطرح و راهکارهای مناسب از وی استعلام گردد.
  • همچنین باید عمق گودبرداری مشخص شده در نقشه‌های سازه‌ای با عمق زیرزمین ملک قدیمی به دقت مقایسه گردد.
  • اگر عمق گودبرداری بیشتر از عمق زیرزمین باشد مشکلی بوجود نخواهد آمد. لیکن در صورتیکه عمق زیرزمین موجود از عمق گودبرداری بیشتر باشد باید ضمن هماهنگی و استعلام راهکار مناسب از مهندس “محاسب”، با توجه به مقدار اختلاف ارتفاع، تدابیری نظیر پر کردن با بتن یا اجرای پدستال اتخاذ گردد.
  • در هر صورت در این شرایط باید ناظر ضمن ابلاغ کتبی به مالک، به روش مناسب ایشان را نسبت به پر نمودن محل به صورت ایمن و پایدار ملزم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *