دانلود خلاصه گزارش طرح تفصیلی بابل
بررسی امکانات مالی، فنی، اجرایی شهرداری شهر بابل
درآمد :
درآمد شهرداری شهر بابل از سال 1371 تا 1379 متغیر بود از سال 1371 تا 1375 سیرصعودی داشته در سال 1377 دارای افت شدید و پس از آن رشد جهشی داشته، کمترین درآمد مربوط به سال 1371 و بیشترین آن مربوط به سال 1379 بوده، درآمد شهرداری عمدتاً حاصل فروش تراکم، اخذ عوارض، معاینه وسایل نقلیه، فروش اموال منقول و غیرمنقول بوده است.
هزینه :
میزان هزینه شهرداری از سال 1371 تا 1379 سیر صعودی داشته و از 9/8 درصد تا 4/69% این افزایش متغیر بوده است.
امکانات :
شمار کارکنان شهرداری بابل در سال 1381 برابر با 531 نفر بوده که 110 نفر کارمند و 421 نفر کارگر هستند 21 نفر دارای مدرک لیسانس و بالاتر، 113 نفر فوق دیپلم، 89 نفر دیپلمه و بقیه زیر دیپلم هستند.
شمار ماشین آلات شهرداری جمعاً 82 واحد است که شامل کمپرسی، خاور، لودر، گریدر، نیسان وانت، بولدوزر، اتوبوس، مینیبوس و غیره است.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
این اداره فاقد ساختمان اداری بوده و به صورت استیجاری است.
ماشین آلات در اختیار این اداره فقط یک دستگاه رنو است.
طرحهای آتی اداره افزودن 30 واحد فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی به مراکز فرهنگی موجود و احداث کتابخانه عمومی مشروط به آنکه شهرداری زمین آن را در اختیار اداره قرار دهد.
اداره تربیت بدنی
میانگین بودجه ده سال قبل این اداره حدود صد میلیون ریال و در آمد آن حدود دویست میلیون ریال بوده است.
امکان ایجاد یک واحد ورزشی در سال را دارند که البته بسیاری مواقع به سبب کمبود اعتبارات این امر عملی نمیگردد. مردم مشارکت چندانی در این امر ندارند.
امکانات این اداره 4 دستگاه اتومبیل است که سه دستگاه آن غیرقابل استفاده است.
اداره آموزش و پرورش
این اداره با کمبود کادر فنی، وسیله نقلیه و ماشین آلات روبرو است.
مشارکت مردم در زمینه احداث مدارس غیرانتفاعی است که متأسفانه کیفیت آنها از مدارس دولتی پائینتر است.
از برنامههای این اداره تغییر مکان ساختمان اداری، نوسازی 160 مدرسه موجود در سطح شهرستان است.
بررسی نظرات شهرداری، شورای شهر، دیگر نهادهای محلی و مردم
پیشنهادات شهرداری:
- تعریض محورهای اتوبوسرو (خیابان بازار، کمربندی غربی سابق جانبازان خیابان کمربندی شرقی سابق ولیعصر )
- نصب سایبان در ایستگاهها
- خطکشی ایستگاهها
- استقرار صنایع کارگاهی در مکان خاص
- استقرار ادارات در مکان خاص
- جلوگیری از ساختوساز در غرب شهر و ترغیب مردم به احداث بنا در بافت مرکزی
- شمار پروانههای صادره از سال 72 تا 81 = 4398 بیشترین پروانه مربوط به سال 75 برابر با 738 مورد است.
- شمار پروندههای خلاف از سال 73 تا 80 = 4809 بیشترین خلاف مربوط به سال 80 برابر با 798 مورد است.
یعنی شمار پروندههای خلاف از شمار پروانههای صادره بیشتر است.
پیشنهادات شورای شهر :
- تعریض خیابانهای دارای مشکل مانند کمربندی شرقی، مدرس، طبرسی، طالقانی
- تعریض خیابانهایی که به مسیر اتوبوس نیاز دارند از جمله کمربندی شرقی و کمربندی غربی
- تأمین پمپبنزین و تجهیزات شهری
- تأمین امکانات رفاهی برای ترمینال جنوب
- احداث پایانه برون استانی در مکان مصوب در موزیرج
- اختصاص بخشهایی به صنایع در ورودیهای شهر
- افزایش تراکم ساختمانی برای جلوگیری از تخریب باغات.
- افزایش تراکم ساختمانی در کل شهر.
- پیشنهاد یک مرکز ادارای.
- ساخت هتلهای کوچک در ورودیهای شهر.
محدوده مطالعاتی طرح تفصیلی و اولویتبندی اجرای طرح
- مساحت اراضی داخل محدوده مصوب شهر بابل 2903 هکتار است
- سطح بافت قدیم 121 هکتار
- پارک و غرب رودخانه 61 هکتار
- بافت پر 2112 هکتار، بافت خالی 356 هکتار است
اولویت اول: کنارگذر جنوبی و شرقی
اولویت دوم: طراحی حمزهکلا
اولویت سوم: طراحی پارک صنعتی
اولویت چهارم: طراحی محور شرقی ـ غربی
اولویت پنجم: کمربندی غربی دوم و امتداد خیابان جانبازان تا میدان کارکنان شهرداری
مالکیت زمین
سازمان ملی زمین و مسکن جمعاً 196 هکتار زمین در اختیار دارد. اراضی متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه بخش اعظم سطح شهر را شامل میشود که بصورت پراکنده در کل شهر مشاهده میشود.
قیمت روز زمین
گرانترین زمین در سال 80 در شهر بابل حدود یک میلیون ریال و ارزانترین 100 هزار ریال بوده است حداقل قیمت منطقهای 400 ریال مربوط به منطقه 21 و گرانترین قیمت مربوط به منطقه 13 با قیمت 80 هزار ریال است. در حال حاضر به دلیل هجوم سرمایهگذاران زمین به استان قیمت اراضی به حدود 5 تا 10 برابر افزایش یافته است.
اجرا شده توسط:
Zista Consulting Arch & Town Planners
مهندسین مشاور معماری و شهرسازی
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 36 |
حجم: 29.3 مگابایت |