دانلود پاورپوینت ضوابط طراحی استخرها


دانلود پاورپوینت ضوابط طراحی استخرها

. استخر به مجموعه ای از ابنیه، لوازم، تجهیزات و امکانات اطلاق می شود که با هدف : آبتنی کردن، شنا کردن،شیرجه زدن، آموزش شنا و دیگر مقاصد تفریحی ایجاد شده است . ابنیه این مجموعه ، از وسایل و مواد معمول بنایی نظیر : سیمان، آجر، فلز و سایر مواد غیر قابل نفوذ و مقاوم ساخته شده است که می توان آن را به صورت خصوصی مسکونی و یا عمومی طراحی و اجرا نمود استخرهای شنا برحسب نوع فعالیت آموزشی، تمرینی، مسابقه ای، تفریحی و یا درمانی) تقسیم بندی شده و بر همین اساس دارای ویژگی هایی خواهند بود که باید از ابتدای برنامه ریزی و طراحی مدنظر قرار گیرد.

استخرها ممکن است یک منظوره ویژه یک نوع فعالیت ویا چند منظوره که امکان فعالیتهای مختلف را فراهم می کند، در نظر گرفته شود. استخرها همچنین ممکن است به صورت مجموعه پیوسته وناپیوسته طراحی شود به گونه ای که استخرهای پیوسته در شکل هایی مانند T و z و L و یا مشابه و استخرهای ناپیوسته به صورت مجموعه ای از چند استخر یک منظوره در جوارهم در نظر گرفته می شود.

استخرهای پیوسته با وجود ظاهر یک پارچه امکان تفکیک را به راحتی فراهم می کند ودرصورت نیازهربخش، عملکرد استخر یک منظوره را نیز ارایه می نماید.

با توجه به شرح فوق استخرهای شنا ممکن است سرپوشیده ویا روباز نیز ساخته شود که در هر دو حالت شامل ویژگی های فوق نیز می گردد استخرهای روباز با وجود هزینه کمتر ساخت و نگهداری نسبت به استخرهای سرپوشیده و با وجود بهره برداری از طبیعت آزاد، گل درعمل کارایی لازم را در مقایسه با استخرهای سرپوشیده ندارد، به گونه ای که دوره کوتاه بهره برداری در طول سال سبب پیامدهای زیر می شود:

1. رها شدن کلیه تاسیسات استخر در بیشترین ایام سال

2. بی توجهی به تامین پرسنل دائم و موظف

3. نبود سیستم مشخص حفاظت و نگهداری از تاسیسات

نبود نظام مدیریت واحد و پایدار از این رو توصیه می شود استخرهای روباز در داخل یک مجموعه ورزشی و یا در جوار استخرهای سرپوشیده در نظر گرفته شود و یا با استفاده از سیستم سقفهای سبک و جمع شو زمان بهره برداری به سرتاسر سال افزایش پیدا کند

انواع استخرها: استخر خصوصی مسکونی استخر عمومی استخر آموزشی خردسالان استخر شنای تفریحی استخر سرسره دار استخر موج ساز، موج افکن استخر شنای حرفه ای و مسابقات استخر شیرجه شیرجه به دو صورت از روی تخته های پرشی و یا سکوهای ثابت به اجراء در می آید که در همه حالت نیاز به فضای بزرگ، ایمن و اختصاصی دارد.

 

یادآوری: استخرهای شنای عمومی با رعایت عمق و فضای لازم و تامین نظارت کامل فقط مجاز به نصب تخته های پرشی تا ارتفاع 3 متر از سطح آب می باشند، مشروط به اینکه در صورت ازدحام و عدم کنترل امکان خارج کردن تخته های پرشی وجود داشته باشد

استخرهای چند منظوره استخر آبگرم طبیعی استخر معلولان استخر کف متحرک به استخرهایی اطلاق می شود که در آنها با استفاده از یک سیستم هیدرولیک کف استخر قادر به بالا آمدن بوده و دارای سیستم خود تمیز کننده از طریق پاشش آب می باشد. این استخرها عموماً چند منظوره بوده و عموماً برای استفاده افراد معلول بکار می روند. استخر واترپلو، استخر غواصی ،استخر شنای گروهی .

طراحی کاسه استخر:

 

براساس سیستم سازه متناسب باشرایط زمین از نظر خاک تغییرات طبقات زمین سفره ابهای زیرمینی و با ملاحظه کلیه عوامل موضعی وذیربط وبا تاییدمراجع ذیصلاح وازمایشگاهای معتبر ودارای صلاحیت انجام میشود.

 

کف وبدنه استخر باید مقاومت لازم را به عنوان پی باتوجه به تغییرات فشاردرداخل وخارج استخر تامین نماییدومصالح به کار رفته نیزبایدمتناسب باشرایط فوق انتخاب واجراشود.

 

دراستخرهای داخل زمین معمولا با صفحات بتن مسلح درجا،بلوک های بتنی مسلح ویا صفحات بتن پیش ساخته باسیمان تیپ 5وعیار350،براساس سیستم سازه ای صفحه ای طراحی میشود،که عایق کاری رطوبتی ازسمت بیرون وروکش محافظتی ازسمت داخل کاسه ضروریست.

 

پیش بینی درزهای انبساط ودرزهای ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است مگردر استخرهای کوچک بتنی یکپارچه.

نازک کاری داخل استخر:

سطوح داخلی کاسه استخرباید بامصالح مقاوم،نسبتا نرم وکاملا صاف پوشیده شود،به گونه ای که باتماس با کلروسایر موادضدعفونی کننده موجود در اب اسیب نبیند،به سهولت تمییز شودودر تماس بابدن شناگران ایمنی لازم فراهم باشد.

 

سطوح باید بدون شکستگی و فرورفتگی باشدواز ایجاد گوشه ولبه های تیز اجتناب شود.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 109
حجم: 4.31 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *