وظایف و مسئولیت سرپرست کارگاه و نمونه قرارداد


وظایف و مسئولیت سرپرست کارگاه و نمونه قرارداد

رئیس کارگاه یا سرپرست کارگاه

شخصی حقیقی دارای تخصص و تجربه لازم است که پیمانکار، او رابه مهند س مشاورمعرفی می کنند تا اجرای موضوع پیمان درکارگاه راسرپرستی کند. نقش سرپرست کارگاه ساختمانی بر پایه ذات کار مربوطه و آشنایی مهندس کارگاه با پروژه ساخت و ساز تعیین می‌شود.

الزام به حضور سرپرست کارگاه

کارفرما می توانددرصورت بدون سرپرست گذاشتن کارگاه یاتعطیل کردن کاربدون اجازه کارفرما،بیش از15 روز ،پیمان را طبق ماده47 فسخ نماید.

وظایف سر پرست کارگاه

  1. مطالعه دقیق پیمان منعقده فیمابین شرکت و کارفرما و آگاهی از تعهدات طرفین قرارداد و داشتن اطلاعات کافی و کلی از نقشه‌ها و مدارک منضم به پیمان و همچنین آشنایی کافی با فعالیت‌ها و عملیات موضوع پیمان و برنامه زمانبندی اجرای عملیات.
  2. آگاهی کافی از قیمت‌های روز مصالح و دستمزدها و هزینه اجرای عملیات موضوع پیمان و آگاهی از فهارس بهاء منتشره از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و داشتن توانایی لازم به منظور آنالیز بهاء واحد کارهای مربوط به موضوع پیمان و داشتن تخصص و تجربه کافی در زمینه مدیریت کارگاهی و مدیریت پروژه‌های عمرانی و آگاهی لازم در مورد بخشنامه‌های مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مرتبط با کارهای حوزه مدیریت خود.
  3. دارای توانمندی‌های مدیریتی لازم برای هدایت پروژه و کارگاه و برخورداری از متانت وشیوایی کلام در طرح مسائل پروژه و در دفاع از حقوق شرکت و تلاش در جهت حفظ منافع شرکت و توانمند برای کاهش زیان‌های احتمالی پروژه و شرکت.
  4. آگاهی کافی از «آیین نامه معاملات» و ضوابط و مقررات شرکت و آشنائی با ضوابط و مقررات «مالی‌» و نحوه استفاده از صورت هزینه‌ها و سایر مدارک در چگونگی صدور سند حسابداری.
  5. ارائه پیشنهاد چگونگی سازماندهی کارگاه و چارت سازمانی اداره کارگاه و پیشنهاد و معرفی رئیس کارگاه یا سرپرست کارگاه و یا درخواست عزل سرپرست کارگاه به همراه ارائه دلایل لازم و کافی و تلاش در زمینه ایجاد نظم و هماهنگی در پروژه و کارگاه به منظور تضمین صحت و سرعت عملیات اجرایی و فراهم نمودن قابلیت انجام بهینه وظایف محوله به کارگاه، تحت مدیریت خود.
  6. نظارت کلی بر نحوه کار کارگاه و مشارکت در حل و فصل مسائل کلان کارگاه و راهنمایی و هدایت سرپرست کارگاه در چهارچوب وظایف محوله و به گونه‌ای که به وظایف و اختیارات سرپرست کارگاه لطمه‌ای وارد نشود و شأن سرپرست کارگاه نیز حفظ و رعایت شده باشد.
  7. نظارت بر عملکرد رئیس یا سرپرست کارگاه و اعمال کنترل‌های لازم به منظور حصول اطمینان از انجام مطلوب و به موقع وظایف وی در کارگاه و ارائه گزارش به معاون فنی و اجرایی شرکت در مورد مشکلات و مسائل کارگاه و ارائه پیشنهاد و راه‌حل جهت حل و فصل مسایل کارگاهی.
  8. ایجاد ارتباط فعال و مطلوب با کارفرما و مشاور (دستگاه نظارت) و نمایندگان آن‌ها در چهارچوب پیمان و منافع شرکت و دریافت نظرها و دیدگاه‌های ایشان در مورد کار و پروژه و انتقال نظر و دیدگاه‌ها به معاون اجرایی شرکت و همچنین تلاش در جهت تحقق نظرها و دیدگاه‌های مذکور در چهارچوب پیمان و منافع شرکت و ارائه راهکارهای مناسب به منظور حل و فصل‌ مسائل پروژه و تسریع در عملیات اجرایی و دفاع از حقوق و منافع شرکت در مقابل کارفرما و مشاور و نمایندگان آن‌ها.
  9. نظارت مستمر بر انجام به موقع فعالیت‌های کارگاهی، به ویژه عملیات مستندسازی کار و پیگیری دریافت مصوبه صورتجلسات و تأییدات کارفرما و مشاور.
  10. عملیات دریافت آمار و اطلاعات از نحوه انجام عملیات و ارائه گزارش‌های نوبه‌ای به شرکت (معاون اجرایی) به گونه‌ای که شرکت از روند کار، آمار و اطلاعات کافی داشته باشد.
  11. نظارت بر تهیه و ارائه لیست بیمه کارگاه و همچنین نظارت بر چگونگی پرداخت کسور قانونی در کارگاه و پیگیری دریافت مفاصاحساب بیمه و در موارد خاص دریافت مفاصاحساب دارایی مربوط به پروژه و ارائه مفاصاحساب به شرکت.
  12. دریافت دیدگاه‌ها و خط مشی تعیین شده از سوی شرکت برای پروژه و کارگاه و پیگیری تحقق این دیدگاه‌ها و خطی‌مشی‌ها و رعایت دقیق آن‌ها .
  13. پیگیری تشکیل جلسات با کارفرما و مشاور به منظور دفاع از حقوق و منافع شرکت و پروژه و شرکت فعال در جلسات مذکور با هماهنگی و در معیت نماینده‌ای از شرکت و پیگیری لازم به منظور اجرای مفاد صورتجلسات مذکور و ارائه گزارش نتایج حاصل از پیگیری‌ها به شرکت (معاون اجرایی شرکت).
  14. نظارت و کنترل هزینه‌های کارگاه و مقایسه با درآمدهای حاصل از کار کارگاه و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مقتضی به منظور ایجاد و حفظ منافع و سود شرکت از بابت اجرای پروژه.
  15. تأیید صورت هزینه‌ها و اسناد و مدارک ارسالی از کارگاه و ارائه آن‌ها به شرکت.
  16. تنظیم برنامه زمانبندی تهیه و تدارک مصالح و مایحتاج کارگاه با کمک و هماهنگی سرپرست کارگاه و یا تأیید برنامه تهیه شده مذکور در کارگاه و ارائه یک نسخه از اینگونه برنامه‌ها به شرکت و همچنین نظارت بر برنامه درآمد و هزینه کرد کارگاه و پیگیری تهیه به موقع صورتوضعیت‌های کارکرد و مشارکت در دفاع از صورتوضعیت‌ به همراه سرپرست کارگاه یا نماینده فنی کارگاه و پیگیری وصول مطالبات پروژه و شرکت از کارفرما.
  17. ارائه به موقع گزارش مربوط به سود و زیان احتمالی پروژه و اعلام هشدارها و راهکارهای مناسب و به موقع به شرکت و کارگاه به منظور حفظ منافع شرکت و کارگاه.
  18. انجام اقدامات و وظایف محوله از سوی معاون اجرایی

نمونه قرارداد سرپرست کارگاه

                                                                                              بسمه تعالی

                                                                                  توافقنامه سرپرست کارگاه

این توافقنامه درتاریخ……………..فی مابین مجری حقیقی/حقوقی……………………..کدملی/شماره ثبت………………….  تلفن ثابت………………….. تلفن همراه ……………………….. بعنوان مجری                   و آقای/خانم………………….. کد ملی…………………………تلفن ثابت…………………. تلفن همراه…………………….. از طرف دیگر به عنوان سرپرست کارگاه (نماینده مورد تایید مجری)درپروژه……………………………………………………………………………………………………….. باکد نوسازی……………………………. به شرح ذیل منعقد گردید:

ماده 1- موضوع

موضوع عبارت است از خدمات مهندسی با حضور و کار تمام وقت درکارگاه  پروژه واقع……………………………………………………….. به شماره پروانه……………………….. با کلیه وظایف و تعهداتی که در ماده چهار پیش بینی شده است.

ماده 2- مدت

مدت…………… ماه است که تاریخ شروع………………….. و تاریخ خاتمه …………………. می باشد و چنانچه کار در زمان مقرر به اتمام نرسید با توافق طرفین قابل تمدید می باشد.

ماده 3- مبلغ

مبلغ از قرار ماهیانه …………………. ریال می باشد که با توجه به ضوابط مندرج در شرایط خصوصی قرارداد اصلی فی مابین مالک و مجری پروژه در پایان هر ماه از طرف صاحب کار  چک مربوطه در اختیار مجری و پس از تائید انجام وظایف محوله به سرپرست کارگاه تحویل خواهد شد.

ماده 4- وظایف و تعهدات سرپرست کارگاه

بند 1- سرپرست کارگاه شخصی حقیقی که باید دارای شرایط سازمان نظام مهندسی، تخصص و تجربه لازم باشد و مورد تائید مجری پروژه قرار گیرد.

بند 2- سرپرست کارگاه متعهد میگردد فقط دریک کارگاه قبول مسئولیت نماید و موظف است در تمام ساعات کاری پروژه در کارگاه حضور مستمر داشته باشد.

بند3- رعایت مسائل ایمنی و بهداشت کارگاهی ومسئولیت حفاظت ایمنی کارگاه و تنظیم دفترگزارشات روزانه ء کارگاه.

بند4- مطالعه دقیق نقشه های ساختمان و دستورالعملهای مصوب سازمان نظام مهندسی و هماهنگی با ناظر و مجری پروژه.

بند5- کنترل موارد اجرایی و عوامل مربوطه کارگاه وثبت زمان بتن ریزی های مختلف، شروع عملیات سازه فلزی در دفتر کارگاه و آزمایشات مورد لزوم با هزینه کارفرما و حفظ مستندات و مدارک کارگاهی مورد لزوم و ابلاغ مواردی که لازم است از طرف مجری به مالک ارائه گردد.

بند6- اعلام کالاهای ایمنی و مصالح و تجهیزات ساختمانی مورد نیاز کارگاه با هماهنگی مجری پروژه به صاحب کارگاه استاندارد های لازم را داشته باشد.

بند7- ارائه گزارش عملیات اجرایی و کارهای انجام شده و باقی مانده به مجری و تشکیل جلسه و تنظیم صورت جلسه هر دو هفته یک بار با حضور نماینده  قانونی مالک و ناظر و مجری پروژه.

بند8- حفظ ونگهداری یک جلد نقشه های اجرایی،تصویر پروانه،کارت نظارت، تصویر قرارداد بیمه مسئولیت و دفتر ثبت کارهای اجرای روزانه در محل کارگاه الزامی می باشد.

بند9-هماهنگی  با مجری و مالک در موارد خاص منجمله بازدید های موردی مامورین بازدید کننده از پروژه و گزارش حوادث اتفاقیه به مراجع ذیصلاح و……

نماینده مجری موظف است گزارشات روزانه به همراه چند عکس که به تایید مهندس مجری رسیده را هر دو هفته به دفتر انجمن صنفی سازندگان تحویل داده و رسید دریافت نماید.

ماده5- حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف موضوع به هیئت داوری انجمن سازندگان مسکن وساختمان منعکس و براساس تصمیم اخذ شده عمل خواهد شد.

ماده 6- شرایط فسخ

چنانچه از نظر مجری سرپرست کارگاه در رابطه با مسائل فنی و وظایف محوله کوتاهی و یا توانایی کنترل پروژه را نداشته باشد این توافقنامه یکطرفه فسخ و شخص دیگر واجد شرایط را جایگزین می نماید.

تبصره یک : سرپرست کارگاه موظف است در کلاس های آموزش مربوطه که از طرف انجمن سازندگان مسکن وساختمان اعلام میگردد شرکت نموده و گواهینامه های آن را اخذ نماید.

این توافقنامه با شش ماده و یک تبصره در چهار نسخه تنظیم گردیده که هر کدام حکم واحد و لازم الاجرا می باشد.

امضاء سرپرست کارگاه:                                                                         مهر وامضاءمجری:

امضاء مالک (نماینده قانونی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *