دانلود مقاله تأثیر گرمایش، سرمایش و نور بر فرم ساختمانها در معماری
زمانی میتوان به دو خصوصیت اساسی معماری (جنس و شادی) که ویترویوس از خود به جای گذاشت به طور کامل دست یافت، که آنها را جدا از هم در نظر نگرفته و به هم پیوسته بررسی کنیم.
اما به طور کلی یک معمار زمانی می تواند این ادغام خلاقانه را پیاده کند که نه مشغلهی شکل دهی و نه حل مسأله را در ذهن داشته باشد بلکه زمانی بتواند یک ساختمان را به عنوان کلیتی یکپارچه در نظر بگیرد.
جان موریس دیکسون – سردبیر معماری رو به رشد سال 1990
همهی پروژه های طراحی می بایست محیط را طوری اشغال کنند که نیاز به سوخت فسیلی را تا حد زیادی کاهش و یا به طور کلی حذف کند.
الزامی 2010،ادوارد مازریا،AIA، بنیان گذار معماری 2030
مقدمه
برخی معماری را از آنجا که همیشه فرهنگ، شرایط اقلیمی منابع موجود در زمان و مکان خاصی را منعکس کرده، روزنامه نگاری نامیده اند.
سرانجام با ظهور قوای جدید معماری نیز به مرحلهی جدیدی پا نهاد. به عنوان مثال در دورهی رنسانس مهمترین قوای تأثیر گذار بازیابی دوران باستان بود. اما امروزه قوهی غالب تأثیر گذار بر معماری چیست؟
حکایتی که هم اکنون آیندهی معماری را رقم میزند، پایداری است.امروزه افراد انگشت شماری باقی ماندهاند که خواستار دنیایی پایدار نباشند و یا ادعا کنند که همواره در چنین دنیایی زندگی میکنند. از آنجا که ساخت و ساز بیش از هر فعالیت انسانی دیگری بر محیط تأثیر میگذارد معماران نه تنها مسئولیت بلکه فرصت این را دارند که ما را به جهانی پایدار رهنمون سازند.
معماری پایدار را می توان با به کارگیری بهترینهای قدیم و بهترینهای جدید بدست آورد. با به کارگیری دانش پیشرفته، تکنولوژی و نظریات زیباشناسی در ترکیب با عقاید سنتی پاسخگوی نیازهای انسانی، ناحیه گرایی و شرایط اقلیمی بوده اند معماری جدید بوجود آمده است.
این نوع معماری در مقایسه با معماری معاصر که هیچ راهنمایی مبنی بر مکان ساخت یک ساختمان نمیدهد،غنی تر است.
معماری معاصر در شهرهایی مانند نیویورک، پاریس، دهلینو و یا توکیو نمایی همسان دارند به علاوه این معماری بینالمللی بالفعل در هر جایی که استفاده شود نا مناسب است چرا که پایدار نیست.
پایداری بسیاری موضوعات دیگر را نیز پوشش میدهد ولی هیچ یک از آنها به اندازه انرژی مهم نیستند. همانطور که می دانیم مصرف انرژی در ساختمانها بیش از هر عامل دیگری در تخریب سیارهمان نقش دارد. ساختمانها چیزی در حدود 48% انرژی مصرفی را به خود اختصاص میدهند یعنی 40% برای بهره برداری از ساختمانها و 8% برای ساخت آنها (نمودار 1.1a). این انرژی در اکثر موارد از منابع فسیلی حاصل میشود که دی اکسید کربن تولید میکنند که عامل اصلی گرم شدن کره زمین است. ما باید منابعی پاکیزه و تجدید شدنی مانند باد، انرژی خورشیدی و پسماند را جایگزین چنین منابع آلایندهای کنیم تا انرژی کمتری مصرف شود و یا هر دو این راه حل ها را به کار ببریم. گرچه میبایست هر دو راه حل را به کار بست اما کاهش مصرف انرژی هم سریعتر و هم ارزانتر خواهد بود. به علاوه از طراحی ساختمانهای پاسخگو به انرژی، زیبا شناسی جدیدی به وجود خواهد آمد که جایگزین رنگ و رو رفتگی اکثر ساختمانهای امروزی که کپی از سبکهای ناخلاقانهی قدیمی است خواهد بود.
آیا واقعاً مقابله با گرم شدن کره زمین از طریق معماری امکان پذیر است؟ پاسخ یک آری بی چون و چرا خواهد بود چرا که ساختمانهای کنونی بیاندازه انرژی را به هدر میدهند و به علاوه ما چگونگی طراحی ساختمانهایی که حداقل 80% کمتر از ساختمانهای به اصطلاح استاندارد امروزی انرژی مصرف کنند را میدانیم. در حال حاضر در سراسر دنیا معمارانی هستند که ساختمانهایی با ضریب مصرف انرژی صفر طراحی کرده اند. چنین ساختمانهایی به گونهای طراحی شدهاند که کمترین میزان ممکن انرژی را مصرف کنند و اندک انرژی مصرفی نیز از منابع تجدید شونده مانند تولید انرژی از طریق نور باشد( نمودار1.1b ). ما فوت و فن کار را میدانیم و آنچه نیاز داریم فقط ارادهی عمل است.
این کتاب به منظور کمک به معماران نوشته شده تا ساختمانهای پایدار طراحی کنند که انرژی بسیار اندکی مصرف میکنند. قوانین تجربی، راهبردهای سازنده، ومثالهای سازنده از بهترین نمونه های جدید بر گرفته شده اند. معماری سنتی که اگر حتی انرژی هم مصرف می کرد میزان بسیار کمی بود را به منظور منبعی برای الهام گرفتن و ایدههایی برای معماران ارائه شده. بناهای بومی و قومی اصولاً بنا بر شرایط اقلیمی، مکان و فرهنگ ساکنان ساخته شده اند.
1.2 معماری بومی و منطقه ای
یکی از مهم ترین دلایل تفاوتهای منطقه ای واکنش نسبت به شرایط اقلیمی است. اگر نگاهی به ساختمانهایی که در مناطق گرم و شرجی، مناطق گرم و خشک و مناطق سردسیر واقع شده اند بیندازیم در می یابیم که با هم بسیار متفاوتند.
در شرایط اقلیمی گرم و خشک به دلیل تأثیرات زمان تأخیر معمولاً دیوارهای فشرده را می بینیم. از آنجا که آفتاب در این مناطق بسیار شدید است، حتی پنجره های کوچک نیز نور کافی را برای خانه به ارمغان می آورند. دلیل دیگر برای کوچک بودن پنجره ها این است که در طول روز هوای گرم بیرون خانه تهویه هوا را به طرز نامطبوعی امکان ناپذیر می سازد. رنگ سطوح خارجی معمولاً از رنگ های روشن انتخاب می شود تا جذب تشعشعات خورشیدی را به حداقل برسانند. سطوح داخلی نیز به رنگ های روشن در آمده تا نور خورشید را که از طریق پنجره های کوچک وارد خانه می شود، را در سطح خانه پراکنده سازد (تصویر 1.2a).
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 21 |
حجم: 3.78 مگابایت |